مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

عقد رهن يكي از عقود رايج ميان مردم در جامعه مي‌باشد. بنابراين دانستن مطالب و نكات مربوط به آن از اهميت بسزايي برخوردار مي‌باشد. به همين دليل است كه در اين مقاله مي‌خواهيم آن را مورد مطالعه قرار بدهيم. بايد بدانيم كه قانونگذار در مواد قانون مدني به اين موضوع اشاره كرده است و ما در بيان مطالب به اين مواد استناد مي‌كنيم. به طور كلي اگر نكات قانوني در خصوص اعمال حقوقي را بدانيم در اين صورت بسيار محتاط هم عمل مي‌كنيم. به عنوان مثال اگر طرف يكي از عقود قرار بگيريم دچار اشتباه نمي‌شويم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : رهن

 تعريف

رهن در واقع وثيقه طلب اصلي است. شخصي به كسي بدهكار است و طلبكار براي اطمينان از دريافت طلب خود از بدهكار تقاضاي رهن مي‌كند تا اگر در موقع سر رسيد طلب اصلي موفق به دريافت آن نشود با فروش مال مرهونه به طلب خود دست يابد.

توصيه مي‌كنيم مقاله لازم يا جايز بودن عقد رهن را مطالعه نماييد.

طرفين عقد

راهن كسي است كه رهن مي‌سپارد مرتهن كسي است كه آن را مي‌گيرد و عين مرهونه مالي است كه به رهن گذاشته مي‌شود.

شرط صحت

قانون بيان مي‌كند كه شرط صحت عقد رهن اين است كه مالي كه مورد رهن واقع شده بايد به قبض مرتهن درآيد يعني در اختيار او قرار گيرد. در غير اين صورت عقدي كه منعقد شده صحيح نمي‌باشد.

صفات مال مرهونه 

مال موقوفي نباشد

نكته‌اي كه در ماده ۷۷۳ بيان شده است اين مي‌باشد كه هر مالي كه قابل نقل و انتقال قانوني نباشد نمي‌تواند عين مرهونه در نظر گرفته شود. به عنوان مثال مال موقوفه مالي است كه قابل فروش نمي‌باشد يا به عبارت ديگر نمي‌توانيم آن را به ديگري انتقال بدهيم.

قابل قبض باشد | رهن

ماده ۷۷۴ قانون مدني بيان كرده است كه مال مرهون بايد عين معين باشد. رهن دين و منفعت پذيرفته نيست. بر اساس آنچه در اين ماده بيان شده است مي‌توانيم بيان كنيم به دليل اينكه در عقد رهن قبض شرط صحت مي‌باشد مالي مي‌تواند مورد رهن واقع شود كه در خارج موجود باشد در اين صورت قابل قبض مي‌باشد.

تجزيه ناپذيري رهن

نكته ديگري كه اشاره به آن از اهميت بسياري برخوردار است اين است كه رهن در واقع تجزيه ناپذير است. يعني متعهد نمي‌تواند به نسبتي كه بدهي اصلي را مي‌پردازد رهن را خرد خرد آزاد كند. در توضيح بايد بيان كنيم كه با توجه به اينكه رهن تجزيه ناپذير مي‌باشد در صورتي كه مرتهن راضي باشد كه دين راهن به او تجزيه شود عقد صحيح است. اين امكان وجود دارد كه شخصي كه راهن است قسمتي از دين خود را بدهد و در صورتي كه مرتهن اين امر را بپذيرد اشكالي پيش نمي‌آيد.

منافع عين مرهونه

بايد توجه كنيم كه مال مرهون براي راهن است. بنابراين منافع مربوط به اين مال نيز متعلق به راهن مي‌باشد. در خصوص منافع يك مال بايد بيان كنيم كه منافع يا متصل هستند يا منفصل. وقتي مي‌گوييم مال مرهون متعلق به شخص راهن مي‌باشد و منافع آن نيز متعلق به او است منظورمان از منافع منافع متصل مي‌باشد. چرا كه اين منافع قابل جدا شدن از عين مال نمي‌باشند. در صورتي كه منافع منفصل را مي‌توان از عين مال جدا كرد. بنابراين منافع منفصل جزء رهن محسوب نمي‌شود.

امكان فروش رهن

بايد توجه كنيم كه راهن نمي‌تواند هر كاري را كه مي‌خواهد انجام دهد. سوالي كه در اين خصوص مطرح مي‌شود اين است كه آيا راهن مي‌تواند مال را به فروش برساند؟ نظراتي در اين خصوص وجود دارد اما اگر بخواهيم نظر مشهور را بيان كنيم بايد بگويم كه اگر راهن به عنوان مالك عين مرهونه را بفروشد در اين صورت عمل انجام شده با حق مرتهن منافات دارد و در واقع يك عمل غير‌نافذ مي‌باشد. نظرات مخالف اين نظر هم وجود دارند اما در نهايت به يك راي وحدت رويه مي‌رسيم كه نظر مشهور را تاييد مي‌كند.

توصيه مي‌كنيم مقاله نمونه قرارداد رهن خانه را مطالعه كنيد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص رهن و وثيقه املاك، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون وثيقه ملك و رهن پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 

 

منبع : رهن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رهن،
موضوع:
[ ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۳:۲۱ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی