مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

 

1-مفهوم ديه در قانون| ديه موي سر

در ماده  448 قانون مجازات اسلامي ديه مقدر به اين شكل تعريف شده است: (ديه مقدر مال معيني است كه در شرع مقدس به سبب جنايات غير عمدي بر نفس، عضو يا منفعت، يا جنايات عمدي در مواردي كه به هر جهتي قصاص ندارد، مقرر شده است.) اشخاصي كه مي توانند ديه را مطالبه كنند، شخص مجني عليه (شخصي كه جرم به ضرر او واقع شده است)، اولياي دم و يا اشخاصي هستند كه ديه به عنوان بخشي از ارث آن ها واقع مي شود. اين اشخاص براي شكايت از شخصي كه به آن ها آسيب رسانده است مي توانند به دادگاه كيفري و يا دادگاه حقوقي مراجعه كنند.

تفاوت اين دو دادگاه را مي توان به اين شكل بيان كرد كه شكايت و درخواست ديه در دادگاه حقوقي مستلزم ارائه دادخواست است و همچنين در خصوص هزينه دادرسي نيز بايد بيان كنيم كه در دادگاه حقوقي مي بايست پرداخت شود ولي در دادگاه كيفري اين چنين نيست.

2-مفهوم ارش در قانون| ديه موي سر

در ماده 449 ارش به اين شكل تعريف شده است: (ارش، ديه غير مقدر است  كه ميزان آن در شرع تعيين نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و كيفيت جنايت و تاثير آن بر سلامت مجني عليه و ميزان خسارت وارده را با در نظر گرفتن ديه مقدر و با جلب نظر كارشناس ميزان آن را تعيين مي كند. مقررات ديه مقدر در مورد ارش نيز جريان دارد مگر اينكه در اين قانون ترتيب ديگري مقرر شود.)

در تعريف ساده تر مي توان ارش را  به اين شكل تعريف كرد كه اگر شخصي به اعضاي بدن شخص ديگري آسيب وارد كند و  ميزان خسارت اين آسيب در شرع  و قانون مشخص نباشد به اين نوع از خسارت ارش مي گويند. به همين خاطر قاضي در هر پرونده به طور اختصاصي بعد از بررسي نظر كارشناسي پزشكي قانوني و بررسي آسيب وارد شده بر زيان ديده مقدار آن را تعيين مي كند.

3- مفهوم ديه مو در قانون مجازات اسلامي| ديه موي سر

موي سر و ريش مرد

ماده 576 : (كندن يا از بين بردن تمام موي سر يا ريش مرد، در صورتي كه ديگر نرويد، ديه كامل دارد و اگر دوباره برويد، نسبت به موي سر، ارش و نسبت به ريش يك سوم ديه كامل ثابت است. در اين حكم فرقي ميان موي كم پشت و پر پشت و كودك و بزرگ سال نيست.) به زبان ساده تر اگر موي صورت وسر مرد به شكلي از بين برود كه ديگر رشد نداشته باشد، ديه كامل بايد پرداخت شود. و اگر موي سر مرد به شكلي از بين برود كه امكان رشد مجدد وجود داشته باشد ارش تعيين مي گردد و در صورتي كه موي صورت مرد به شكلي از بين برود كه امكان رشد مجدد وجود داشته باشد نصف ديه بايد پرداخت شود.

موي سر زن

ماده 577 : (كندن و يا از بين بردن تمام موي سر زن، در صورتي كه ديگر نرويد، موجب ديه كامل زن و اگر دوباره برويد، موجب مهر المثل است. در اين حكم فرقي ميان موي كم پشت و پرپشت و كودك و بزرگ سال نيست.) منظور از مهر المثل در اين ماده يكي از انواع مهريه است كه  براي تعيين مقدار آن به شأن زن توجه مي شود و اختصاص به زماني دارد كه براي زن در عقد دائم مهريه تعيين نشده است و در ماده اشاره شده است كه اگر از بين رفتن موي زن به نحوي باشد كه امكان رشد مجدد وجود داشته باشد ديه معادل مهرالمثل است حال اگر در چنين موقعيتي مهرالمثل بيشتر از ديه كامل باشد همان ديه كامل بايد پرداخت شود.

ديه موي سر مرد و زن در صورتي كه قسمتي از موي آن ها از بين برود

ماده 578 : (چنانچه قسمتي از موي سر زن يا مرد يا ريش مرد طوري از بين برود كه ديگر نرويد، بايد به نسبت، ديه پرداخت شود و اگر دوباره برويد، در موي سر مرد، ارش و در ريش به نسبت از يك سوم ديه كامل و در موي سر زن به همان نسبت از مهر المثل ، بايد ديه پرداخت شود.)

در چه صورتي ازبين رفتن موي سر ديه ندارد؟

ماده 579 : (كندن موي سر زن يا مرد يا ريش مرد، چنانچه با رضايت شخص يا در مواردي كه اذن شخص معتبر نيست، با رضايت ولي او باشد يا به جهت ضرورت هاي پزشكي لازم باشد، ديه يا ارش ندارد.)

تشخيص روييدن ونروييدن مو با چه كسي است و به شكل انجام مي شود؟

ماده 580 : (تشخيص روييدن ونروييدن مو با كارشناس مورد وثوق است. چنانچه نظر كارشناس برنروييدن باشد و ديه پرداخت شود، ولي پس از آن خلاف نظر او ثابت گردد، بايد مازاد بر ارش يا يك سوم ديه ويا مهر المثل، حسب مورد به پرداخت كننده ديه، مسترد شود و اگر نظر كارشناس بر روييدن باشد و ارش يا يك سوم ديه و يا مهر المثل، حسب مورد پرداخت شود ولي خلاف نظر او ثابت گردد، بايد ما به التفاوت آن پرداخت شود.)

نكات ديگر در خصوص ديه موي سر

ماده 582 : (اگر مقداري از موي سر ، ريش و ابرو پيش از جنايت از بين رفته باشد، زايل كردن باقي مانده آنها، حكم از بين بردن قستي از مو را دارد.)

ماده 583 : (هرگاه با از بين بردن عضو يا پوست ومانند آن، موي سر، ريش يا ابرو از بين برود، علاوه بر ديه مو يا ريش يا ابرو، حسب مورد ديه يا ارش جنايت نيز پرداخت مي شود.)

ماده 586 : (ملاك مسئوليت صدمه به مو، از بين بردن آن است و شيوه از بين بردن مانند كندن يا سوزاندن، تاثيري در حكم ندارد.)

 

براي دريافت مشاوره حقوقي در زمينه ديه مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع » ديه موي سر چقدر است

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ديه موي سر چقدر است،
موضوع:
[ ۱۸ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۵۴:۲۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی