مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

گاها مي‌بينيم كه به سادگي اشخاصي به تهديد افراد ديگري مي‌پردازند و شايد گمان كنيم كه اين امر مجازاتي را در پي نخواهد داشت اما تهديد يك جرم است و براي آن در قانون، مجازات كيفري مقرر شده است و دليل اينكه بسياري به راحتي به تهديد اشخاص مي‌پردازند اين است كه افراد به راحتي از حقوق خود مي‌گذرند و از ضمانت اجراي كيفري چشم‌پوشي مي‌كنند. اما اگر در صورت وقوع اين جرم، خواستار مجازات اشخاص تهديدكننده عليه خودمان و يا بستگانمان شويم اين جرم كمتر تحقق پيدا مي‌كند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : تهديد

تعريف جرم

در ميثاق بين‌المللي و حقوق مدني و سياسي، حق آزاد بودن از هر ترس و تهديدي مورد تاكيد قرار گرفته است.

جهاني كه مورد تاييد همه جهانيان است و مورد حمايت تمام سازمان‌ها است جهاني است كه افراد بدون هيچ ترس و واهمه‌اي در آن زندگي كنند و آزاد باشند. در حقوق جزا تهديد كردن اشخاص جرم محسوب مي‌شود كه در ماده ۶۶۸ و ۶۶۹ قانون مجازات اسلامي بدان پرداخته شده است كه به آن مي‌پردازيم.

تهديد به قتل يا ضرر‌هاي ديگر

در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامي چنين گفته شده است كه هر گاه شخصي ديگري را تهديد به قتل يا ضررهاي نفسي يا مالي يا شرفي بكند و از اين طريق در خواست مال يا انجام عمل يا ترك عملي بكند و يا هيچ كدام را انجام ندهد و صرفاً تهديد كند به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه يا زندان از ۲ ماه تا ۲ سال محكوم مي‌شود.

شرايط تحقق جرم تهديد

زماني اين جرم اتفاق مي‌افتد كه شخص با تهديدي كه شده است بترسد و بيم ضرر زيان‌بار و ناخوشايندي را داشته باشد.

اين تهديد‌ها بايد نسبت به شخص يا بستگان او انجام شود. منظور از بستگان خويشاوندان نزديك سببي يا نسبي فرد است كه ورود ضرر به آن‌ها براي فرد نگراني جدي ايجاد كند.

اگر ضرر بنابر قضاوت او كوچك و قابل اغماض باشد اين جرم محقق نمي‌شود مثل اينكه مغازه‌داري مشتري را تهديد به گران فروختن اجناس به وي كند.

ضرر نفسي

ضرر نفسي ضرري است كه متوجه جسم طرف مقابل باشد مثل اينكه او را تهديد به كتك زدن يا بريدن اعضاي بدن كند.

ضرر شرفي

ضرر شرفي ضرري است كه متوجه آبروي طرف باشد مثل اينكه فردي تهديد نمايد كه شايعاتي در مورد چند همسري شخصي پخش خواهد كرد.

ضرر مالي

ضرر مالي متوجه حقوق مالي شخص مي‌باشد مثل تهديد به آتش زدن خودروي شخص.

افشاي سر

افشاي چيزي است كه طرف مقابل براي مكتوم و پنهان بودن آن اصرار دارد. مثل داشتن سوء پيشينه كيفري.

عناصر جرم

خواسته تهديدكننده اصلا مهم نيست ممكن است مجرم در مقابل تهديد درخواست خاصي داشته باشد و يا اينكه اصلا هيچ خواسته‌اي از طرف مقابل نداشته باشد. اين جرم يك جرم مطلق است و نيازي به نتيجه جرم ندارد اما بايد عمد در تهديد كردن داشته باشد و تهديدكننده آگاه باشد كه با تهديد او شخص دچار آشفتگي و نگراني مي‌شود اما انگيزه تهديدكننده هيچ اهميتي ندارد.

طرق وقوع جرم

تهديد كردن طريقيت ندارد بلكه ممكن است به صورت شفاهي يا مكتوب يا با ارسال ايميل يا پيامك يا نظاير آن باشد.

اين جرم مي‌تواند به صورت غيرمستقيم اتفاق افتد. مثلاً فردي يك مطلب تهديدآميز به الف مي‌گويد با علم به اين‌كه مي‌داند او به شخص ب مي‌گويد.

شخصي كه قرباني جرم است بايد اين تهديد به گوش او رسيده باشد در غير اين صورت جرم محقق نمي‌شود.

انواع تهديد 

تهديد مشروط

به اين معنا كه مجرم ضمن تهديد شخص، عملي نمودن آن را مشروط بر تحقق يا عدم تحقق واقعه‌اي در عالم خارج نمايد. به طور مثال شخصي بگويد كه اگر فردا باران ببارد تو را خواهم كشت. با اين نوع، همانند تهديد ساده رفتار مي‌شود و به مجازات آن محكوم خواهد شد و مشروط بودن يا نبودن تأثيري در مجازات آن ندارد.

 تهديد با گرفتن سند يا نوشته

مطابق ماده ۶۶۸ قانون تعزيرات اگر كسي شخصي را با اكراه و يا اجبار و قهر تهديد به انجام كاري كه مستلزم دادن نوشته يا سند يا امضا يا مهر است كه نمايد يا اسناد نوشته‌هايي كه نزد اوست به اجبار و اكراه از او بگيرد به حبس از سه ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم مي‌شود. اين جرم بنابر تصريح ماده، هم در حالتي كه زور و خشونت فيزيكي براي گرفتن سند رخ داده باشد و چه صرفاً با ترساندن كلامي رخ داده باشد را شامل مي‌شود.

اما براي اينكه شخصي به مجازات اين جرم محكوم شود بايد حتماً مرتكب موفق به اخذ نوشته يا سند از ديگري شود ولي گرفتن اموال از شمول اين ماده خارج است.

بنابراين اين جرم بر خلاف جرم ماده ۶۶۹ يك جرم مقيد است يعني بايد نتيجه به وقوع بپيوندد و از لحاظ عنصر رواني عمد در جبر و اكراه و نيز وجود قصد خاص اخذ نوشته يا سند در مرتكب ضروري است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص تهديد، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون تهديد پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 

منبع : تهديد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تهديد،
موضوع:
[ ۸ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۶:۵۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی