مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

امروزه نيمي از جمعيت كشور به كا‌ر اشتغال دارند و مشمول قانون ‌كا‌ر در كشور مي‌شوند. همه افراد در ساعات اول صبح ‌به سركا‌ر رفته و در ابتداي شب از سركا‌ر بازمي‌گردند. در برخي موارد نيز ممكن ‌است اين ساعت كار برعكس شود و فرد به جاي كا‌ر در ساعت روز در ساعات شب كا‌ر كند. در ادامه قصد داريم در مورد محدوديت مدت زمان كا‌ر توضيحات مفصلي را خدمتتان ارائه دهيم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : ساعت كار در قانون كار

 

 

 

 

محدوديت مدت زمان كار چيست ؟

همانطور كه در بالا گفته شد كا‌رگران در ساعات اول صبح به سركا‌ر مي‌روند و تا يك مدت زمان مشخص به كا‌ر كردن مي‌پردازند. كا‌ر كردن مي‌تواند براي افراد بسيار مفيد باشد اما اگر فرد ساعات زيادي را در روز به كار كردن بپردازد باعث وارد شدن ضرر و زيان‌هاي جسمي و روحي زيادي به خودش خواهد شد. به همين دليل در قانون كا‌ر ساعت كا‌ري مشخصي براي مشاغل مختلف در نظر گرفته شده است و طبق اين قانون هيچ كا‌رفرمايي حق ندارد از كا‌رگر بيش از زمان مشخصي در روز كا‌ر بكشد.

ساعت كاري كا‌ركنان در قوانين بين المللي

در قوانين حقوقي بين المللي نيز براي كا‌ر ساعات كا‌ري خاصي در نظر گرفته شده است تا به كا‌رگر در حين كا‌ر آسيب وارد نشود. در اكثر كشور‌هاي جهان ساعت كا‌ر حداكثر هشت ساعت در روز مي‌باشد و هر فرد مي‌بايست ۴۸ ساعت را در هفته كا‌ر كند. برخي كشور‌هاي اروپايي ساعت كا‌ر كا‌رگران را از ۴۸ ساعت در هفته به ۴۰ ساعت يا ۳۵ ساعت كاهش داده‌اند تا بتوانند از كا‌رگران حمايت كنند و از بهره كشي آنان توسط كا‌رفرما جلوگيري نمايند.

ساعت كار در قانون اساسي ايران

براي ساعت كا‌ر كا‌رگران در ايران نيز محدوديت‌هايي اعمال شده است و طبق قانون كا‌ر كشورمان هيچ كا‌رفرمايي نمي‌تواند بيش از ساعات قانوني از كا‌رگر بخواهد كه به كا‌ر كردن بپردازد. طبق قانون كا‌ر ساعت كا‌ري كا‌رگران بايد مطابق دو مورد زير تعيين شود:

  • ساعت كا‌ر هر كا‌رگر نبايد به قدري كم باشد كه كشور با مشكل اقتصادي و كمبود توليدات داخلي مواجه شود.
  • ساعت كا‌ري كا‌رگر بايد به گونه‌اي باشد كه كا‌رگر بتواند ساعاتي را نيز به خودسازي معنوي، ارتقاي مهارت‌هاي فني و كا‌ري و تفريح اختصاص دهد.
  • ساعت كا‌ر مي‌بايست به اندازه‌‌اي باشد كه كا‌رگر بتواند علاوه بر تفريحات خود استراحت نيز داشته باشد.

ميزان ساعت كار كا‌رگران مختلف در قانون كشور ما

  • هر كا‌رگر مي‌بايست حداكثر هشت ساعت در روز و ۴۴ ساعت در هفته كا‌ر كند.
  • كا‌رگراني كه در مشاغل سخت و زيان آور مشغول به كا‌ر هستند مي‌بايست حداكثر شش ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته به كا‌ر كردن بپردازند. البته در قانون كا‌ر براي مشاغل بسيار پرخطر و كا‌ر‌هاي شبانه ساعت كا‌ري كمتري در هفته در نظر گرفته شده است و حتي ممكن است سي ساعت كا‌ر در هفته براي كا‌رگراني كه به چنين كا‌ر‌هايي اشتغال دارند كافي باشد.

طبق قانون در برخي موارد كه اداره كا‌ر موافقت كند كا‌رفرما مي‌تواند براي كا‌رگاه يا شركت‌ خود اضافه كا‌ري نيز تعيين‌ كند كه اگر كا‌رگر موافقت كند ساعت بيشتري را كا‌ر مي‌كند.

نكته بسيار مهم: ساعاتي كه كا‌رگران به استراحت و تفريح مي‌پردازند باعث نمي‌شود كه كا‌رفرما از حقوقشان كسر كند. در صورت اضافه كا‌ري كا‌رگر مي‌بايست چهل درصد اضافه حقوق دريافت كند.

ساعت كار كارمندان دولتي

ساعت كا‌ر كا‌رمندان‌ دولتي با توجه به جغرافيا و منطقه‌‌اي كه در آن زندگي مي‌كنند تعيين مي‌شود و متغير خواهد بود. ساعت كا‌ر هر كا‌رمند دولتي ۴۴ ساعت در هفته تعيين گشته است. كا‌رمندان دولتي اين حق را دارند كه يك چهارم ساعت كا‌ر تعيين شده را كا‌ر كنند اما در اين‌صورت حقوق آن‌ها بر اساس ساعت‌هايي كه كا‌ر كرده‌اند معين مي‌شود.

سوالات متدوال

ساعت كا‌ر كا‌رگران در روز چقدر است ؟

ساعت كا‌ر هر كا‌رگر در روز حداكثر هشت ساعت است.

ساعت كا‌ر كا‌رگراني كه در مشاغل سخت و زيان آور فعاليت مي‌كنند چقدر است ؟

ساعت كا‌ر اين كا‌رگران حداكثر شش ساعت در روز مي‌باشد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص ساعات كاري كارگر، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ساعات كاري كارگر پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

منبع : ساعت كار در قانون كار

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ساعت كار در قانون كار،
موضوع:
[ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۱۱:۱۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی