مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

هرگاه جرمي اتفاق بيفتد براي اينكه حكمي در مورد آن صادر شود ‌‌مي‌بايست حتما دلايل و مداركي وجود داشته باشند تا آن ‌قضيه ابتدا در دادگاه اثبات‌‌ شود و سپس قاضي حكم مربوط به آن‌ را صادر كند. سوگند و قسم نيز يكي از مواردي ‌‌مي‌باشند كه در بعضي از جرائم ‌‌مي‌توانند‌‌ وقوع جرم را اثبات كنند. اما قسم و سوگند براي اثبات‌‌ جرم نيز بايد شرايط خاص خود را داشته باشد و ‌‌مي‌بايست مبناي قانوني براي انجام اين كار وجود داشته باشد. در ادامه قصد داريم در مورد مجازات سوگند دروغ توضيحات كامل‌‌‌‌‌تري را در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

 

منبع : سوگند دروغ

 

جايگاه قسم و سوگند در قانون

قسم خوردن به دلايل مختلفي در دادگاه انجام ‌‌مي‌شود. براي اينكه جرمي اثبات شود ‌‌مي‌توان از قسم و سوگند استفاده نمود. در صورت وجود ساير ادله اثباتي نوبت به قسم و سوگند نمي‌رسد. اما اگر دليلي براي دعوا موجود نباشد افراد بايد سوگند ياد كنند.

براي مثال فردي به جرم توهين به دادگاه فرا خوانده مي‌شود ولي دليلي عليه او در دسترس نيست. خوانده قسم مي‌خورد كه اين جرم را انجام نداده است. حال اگر بعدا دلايلي مبني بر محكوميت او يافت شود هم مي‌توان عليه او به جرم توهين شكايت نمود هم به جرم خوردن قسم دروغ.

قسم و سوگند دروغ در مقابل قاضي

همانطور كه گفته شد قسم خوردن در دادگاه از اعتبار خوبي برخوردار‌‌ است و ‌‌مي‌تواند جرم‌ افراد را به اثبات برساند اما در برخي موارد ديده ‌‌مي‌شود كه فرد قسم دروغ ‌‌مي‌خورد و با اين كار باعث ‌‌مي‌شود كه امر ناحق به صورت حق جلوه كند و يا برعكس اين موضوع پيش بيايد. در اين مورد فردي كه سوگند ياد كرده است مجرم است و مجازات خواهد شد.

براي مثال فردي در دادگاه به جرم خيانت در امانت متهم شده است و با قسم دروغ اثبات ‌‌مي‌كند‌ كه اين‌ جرم را مرتكب نشده است اما بعد از گذشت مدتي مداركي يافت ‌‌مي‌شود كه ثابت كنند قسم‌ او دروغ بوده و در اين‌ صورت فرد به مجازات‌‌ تعيين‌ شده براي قسم‌ دروغ در قانون محكوم خواهد شد.

مجازات سوگند دروغ در قانون كشور ما چيست‌‌‌‌ ؟

قسم و‌ سوگند دروغ يادكردن در دادگاه و در مقابل قاضي جرم تلقي شده است و مرتكب مستحق مجازات ‌‌مي‌باشد. هرگاه فردي در دعواهاي حقوقي و جزايي سوگند دروغ ياد كند قاضي او را به حبس از شش ماه تا دو سال محكوم ‌‌مي‌نمايد. همچنين هر فردي كه در دادگاه و مقابل مقامات رسمي مانند قاضي شهادت دروغ بدهد به سه ماه و يك روز تا دو سال حبس و يا پرداخت جريمه نقدي معادل يك ميليون و پانصد هزار تا دوازده ميليون ريال محكوم ‌‌مي‌شود.

نكته بسيار مهم: اگر متهم به جرمي با قسم دروغ خود را تبرئه نمايد بديهيست كه علاوه بر مجازات قسم دروغ مجازات جرم اصلي را نيز مي‌بيند.

سوالات متداول

آيا قسم‌ خوردن ‌‌مي‌تواند جر‌‌مي‌ را ثابت كند‌‌‌‌ ؟

بله قسم‌ خوردن در دادگاه ‌‌مي‌تواند جرائم افراد را به اثبات برساند.

اگر فردي قسم دروغ بخورد تكليف چيست‌‌‌‌ ؟

در اين‌‌ صورت فرد مجازات خواهد شد كه توضيحات كامل‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

آيا با قسم خوردن ‌‌مي‌توان جرائم افراد ديگر را نيز ثابت كرد‌‌‌‌ ؟

بله.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص سوگند دروغ، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون سوگند دروغ پاسخ دهند.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

منبع : سوگند دروغ

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سوگند دروغ،
موضوع:
[ ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۰۴:۲۱ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی