مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

موضوع مورد بحث ما عقد جعاله است كه در ماده ۵۶۱ قانون مدني تعريف آن به طور صريح بيان شده است و اگر ما بخواهيم عقد جعاله را به زبان ساده تعريف كنيم مي‌توانيم به آگهي‌هايي اشاره كنيم كه در آن براي پيدا كردن گمشده‌اي مژدگاني‌اي را مشخص مي‌كنند و بيان مي‌كنند كه اگر شيء يا فرد گم شده پيدا شود به يابنده مژدگاني اختصاص پيدا مي‌كند. در ادامه به بررسي دقيق‌تر نكات مهم در خصوص عقد جعاله مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر بر روي لينك زير كيل كنيد :

جعاله

قرارداد جعاله

اركان و آثار جعاله

نكات مهم درباره تنظيم جعاله

 

 

 

اركان عقد جعاله

در هر عقد جعاله شخصي به عنوان جائل وجود دارد. به عنوان مثال كسي كه در روزنامه قيد مي‌كند كه اگر گم شده‌اش يافت شود مژدگاني‌اي را به يابنده اختصاص مي‌دهد.
همچنين در هر عقد جعاله ركن ديگري نيز وجود دارد به نام عامل. در مثال بيان شده عامل كسي است كه گمشده را براي جائل پيدا مي‌كند و مبلغي را تحت عنوان جعل به عنوان اجرت دريافت مي‌كند.

موضوع عقد جعا‌له

مثالي را پيشتر بيان كرديم به اين شرح كه شخصي به عنوان جائل در روزنامه آگهي مي‌كند كه اگر گم شده او يافت شود فلان مبلغ را به يابنده پرداخت مي‌كند. اگر صرفاً بگويد يك چيزي را به يابنده خواهد داد در اين حالت عقد جعاله باطل مي‌شود به دليل مجهول بودن جعل، اما اگر بگويد يك درصدي از فلان مال را به يابنده مي‌دهد در اين حالت عقد جعاله يك عقد صحيح است چرا كه علم اجمالي و حدودي در خصوص مبلغ وجود دارد و جعل به شكل مجهول و مبهم بيان نشده است.

اثر عقد جعاله

همان طور كه بيان شد عقد جعاله يك عقد جايز است. به همين دليل هر يك از طرفين مي‌تواند تا زماني كه كار به اتمام نرسيده است عقد را به هم بزند. اما سوالي كه در صورت تحقق چنين حالتي مطرح مي‌شود اين است كه تكليف كاري كه انجام شده است به چه صورت است؟

در پاسخ به اين سوال بايد بيان كرد كه اگر كاري كه انجام مي‌شود از اجزاي مقصود بالاصاله تشكيل شده باشد يا به زبان ساده‌تر هر جزء يك كار مقصود و مطلوب باشد در اينجا اگر عقد جعاله به هم زده شود بايد اجرت آن كار پرداخت شود. ولي اگر كار انجام شده هر جزءاش مقصود نباشد بايد به اين نكته دقت كرد كه عامل فسخ عقد چه كسي است. اگر كسي كه عقد را به هم زده عامل باشد اجرتي به او تعلق نمي‌گيرد و اين در حالي است كه اگر جائل عقد را فسخ كرده باشد اجرتي تحت عنوان اجرت‌المثل بايد پرداخت شود.

تفاوت جعاله با عقد اجاره اشخاص

تفاوت اول به اين شرح است كه در عقد اجاره اشخاص شخص زماني مستحق دريافت اجرت است كه عقد منعقد شود. يعني از زماني كه عقد منعقد مي‌شود او استحقاق اين را دارد كه اجرت را دريافت كند. اين در حالي است كه در عقد جعاله براي اين كه شخصي مستحق دريافت اجرت شود بايد كار را به اتمام برساند. به اين شكل نيست كه به محض انعقاد عقد جعاله او مستحق دريافت اجرت شود.

تفاوت دوم از اين قرار است كه عقد اجاره اشخاص يك عقد لازم است. به اين معني كه هر دو طرف عقد اجاره اشخاص از زمان انعقاد عقد ديگر نمي‌توانند اين عقد را به هم بزنند و اين در حالي است كه در عقد جعاله به عنوان يك عقد جايز طرفين مي‌توانند در هر زمان عقد را به هم بزنند.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص عقد جعاله، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون عقد جعاله پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

منبع : جعاله

امتیاز:
بازدید:
برچسب: جعاله،
موضوع:
[ ۱۱ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۲۸:۲۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی