مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

دادگاه بدوي چگونه مرجعي مي‌باشد؟ بسياري از افراد در زندگي روزمره خود دچار اختلافاتي مي‌شوند كه ناچاراً براي حل آن بايد به دادگاه مراجعه كنند. اين اختلافات مي‌تواند خانوادگي، اقتصادي و…باشد. براي مثال براي حل دعاوي خانوادگي به دادگاه خانواده و براي رسيدگي به جرايم به دادگاه كيفري مراجعه مي‌كنيم. پس قدم اول براي حل اين اختلاف مراجعه به مراجع قضايي و طرح شكايت است و قدم دوم زماني است كه پاي شما به دادگاه باز مي‌شود. پس مسلما بايد دانش حقوقي خود را بالا ببريد تا سردرگم نشويد. يكي از اين موارد كه اطلاعاتي راجع به آن لازم است دادگاه بدوي است. در واقع دادگاه بدوي، همان دادگاهي است كه براي اولين بار شكايت شما را مورد بررسي قرار مي‌دهد و به آن رسيدگي مي‌كند.

 

منبع » دادگاه بدوي

دادگاه بدوي و وظايف آن

پس از اينكه اختلاف و مشكل خود را در مراجع قضايي مطرح كرديم و به اصطلاح شكايت كرديم تا به اختلاف و مشكل ما رسيدگي شود پرونده‌اي تشكيل مي‌شود و به مرجع قضايي (دادگاه) فرستاده مي‌شود و براي طرفين وقت رسيدگي تعيين مي‌كنند و در يك تاريخ مشخص از آن‌ها مي‌خواهند تا در دادگاه حضور داشته باشند.

قاضي پرونده، دلايل و اسناد و مدارك طرفين را بررسي خواهد كرد و طبق آن يك راي صادر مي‌كند.

بايد بدانيم كه دادگاه بدوي همان طور كه از نامش پيداست يك دادگاه اوليه است و رسيدگي به پرونده صرفاً با صدور راي در اين دادگاه تمام نمي‌شود و اكثر راي‌هاي صادره توسط طرفين دعوا قابل اعتراض است. زماني كه به راي صادر شده توسط دادگاه بدوي اعتراض شد و اين اعتراض قابل قبول واقع شد، پرونده جهت رسيدگي به دادگاه تجديد‌نظر فرستاده مي‌شود، دادگاه تجديد‌نظر مجزا از دادگاه بدوي است و در آن دوباره پرونده بررسي خواهد شد و راي صادر مي‌شود.

 

انواع دادگاه بدوي

باتوجه به موضوع شكايت و يا جرمي كه اتفاق افتاده است پرونده مورد نظر به يكي از دادگاه‌هايي كه در پايين توضيح داده شده است فرستاده مي‌شود:

دادگاه عمومي حقوقي

اين دادگاه صلاحيت رسيدگي اوليه و نخستين در تمامي دعوا‌ها و امور حقوقي (غير كيفري-جزايي) را دارد. معمولا صلاحيت اين دادگاه عام است و اكثرا پرونده‌هاي حقوقي در اين دادگاه طرح مي‌شوند مگر اينكه قانون براي يك موضوعي دادگاهي خاص تعيين كرده باشد كه در مطالب بعدي نمونه‌هاي آن ذكر مي‌شود.

دادگاه كيفري ۱

يك دادگاه عمومي جزايي است و جرايمي كه مجازات آن‌ها سلب حيات، حبس ابد و قطع عضو باشد در صلاحيت دادگاه كيفري ۱ قرار مي‌گيرد و همچنين رسيدگي به جنايات عمدي عليه تماميت جسماني (يعني جرائمي كه متوجه خود فرد است نه مال و اموال او مثل قتل، نقص عضو) يا جرائمي كه مجازات آن‌ها به ميزان نصف ديه كامل يا بيشتر باشد و جرائم موجب مجازات تعزيري درجه ۳ و بالاتر (جرائم تعزيري به ۸ دسته تقسيم مي‌شوند كه جرم تعزيري درجه ۱تا ۳ در صلاحيت اين دادگاه است) و نيز جرائم سياسي و مطبوعاتي در صلاحيت اين دادگاه است.

دادگاه كيفري ۲

اين دادگاه نيز يك دادگاه عمومي جزايي است و صلاحيت رسيدگي به تمامي جرائم كيفري را دارد مگر اينكه قانون آن جرم را در صلاحيت دادگاه ديگري مثل دادگاه كيفري ۱ يا انقلاب و… بداند.

دادگاه انقلاب

طبق ماده ۳۰۳ قانون آيين دادرسي كيفري صلاحيت دادگاه انقلاب در رسيدگي به جرائم زير است:

1. هر جرمي عليه امنيت داخلي و خارجي اتفاق افتد مانند: محاربه، افساد في الارض، بغي، تباني و اجتماع عليه جمهوري اسلامي ايران. همچنين اقداماتي نظير جرايم مسلحانه يا احراق، تخريب و اتلاف اموال به منظور مقابله با نظام اسلامي.

2. جرايمي كه در حوزه توهين به مقام بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران و مقام رهبري اتفاق مي‌افتد.

3. هر جرمي در حوزه مواد مخدر، روان گردان و پيش‌ساز‌هاي آن و قاچاق اسلحه، مهمات و اقلام و مواد تحت كنترل اتفاق بيفتد.

4. ساير مواردي كه به موجب قوانين خاص در صلاحيت اين دادگاه قرار مي‌گيرد.

دادگاه نظامي

به جرايم نظاميان كه در حيطه وظايف تخصصي خودشان مرتكب مي‌شوند در اين دادگاه رسيدگي مي‌شود.

دادگاه روحانيت

دادگاهي كه به جرائم روحانيان رسيدگي مي‌كند و لازم به ذكر است كه اين دادگاه مستقيما زير نظر رئيس قوه قضاييه خدمت مي‌كند.

نكته: با توجه به موضوع جرمي كه اتفاق افتاده است يا شكايتي كه مطرح شده است پرونده به يكي از دادگاه‌هاي توضيح داده شده در بالا فرستاده مي‌شود. تمامي اين دادگاه‌ها در صورتي كه پرونده براي اولين بار در آن جا مطرح و رسيدگي گردد و راي صادر شود دادگاه بدوي محسوب شده و راي صادره نيز راي بدوي است.

تاثير راي دادگاه بدوي در دادگاه تجديد‌نظر

وقتي از راي‌اي كه توسط دادگاه بدوي صادر شده تجديد‌نظر‌خواهي شود و به دادگاه تجديد نظر فرستاده شود، اين دادگاه دوباره به پرونده رسيدگي مي‌كند و اگر دلايل و اسناد و مدارك جديدي ارائه نشده باشد احتمال تغيير حكم بدوي بسيار كم است زيرا اصل بر قطعيت احكام است و نمي‌توان آن‌ها را تغيير داد مگر اينكه در حكم ايراداتي وجود داشته باشد كه خود يك مبحث جداگانه است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص دادگاه بدوي ، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون دادگاه بدوي پاسخ دهند.

سوالات متداول
دادگاه بدوي چه مرجعي مي‌باشد؟

دادگاه بدوي رسيدگي اوليه به دعاوي را بر عهده دارد.

دادگاه بدوي چه انواعي دارد؟

دادگاه بدوي انواع مختلفي دارد همچون دادگاه كيفري يك و دو، دادگاه عمومي حقوقي، دادگاه انقلاب، دادگاه ويژه روحانيت و…

ارزش راي دادگاه بدوي چه ميزان است؟

اگر در مهلت قانوني اعتراضي به راي نشود راي اجرا مي‌شود و قابليت سند رسمي را پيدا مي‌كند.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

منبع » دادگاه بدوي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دادگاه بدوي،
موضوع:
[ ۲۶ دى ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۰۹:۳۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی