مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

اراضي موات به چه زمين‌هايي مي‌گوييم؟ موضوع مورد نظر ما در اين مقاله مبحث زمين موات مي‌باشد. پيش از بيان هر مطلب بايد بيان كنيم كه موات جمع كلمه ميت مي‌باشد و ميت هم به معناي موجود بي‌جان است. همچنين در بررسي زمين موات بايد بدانيم كه با سه دسته‌بندي روبه‌رو هستيم. دسته‌بندي اول عبارت است از زمين داير و دسته دوم اراضي باير و دسته سوم اراضي موات نام دارند. مبناي اين تقسيم‌بندي را مي‌توان به نوعي كاربرد و همچنين ظرفيت در نظر گرفت كه در ادامه به بررسي دقيق‌تر و مفصل‎‌تر اين موضوع مي‌پردازيم.

 

منبع : اراضي موات

اراضي موات

در خصوص اراضي موات بايد توجه كنيم كه اين اراضي نه در سابق و نه اكنون مورد بهره‌برداري و استفاده قرار نگرفته‌اند. به عبارت ديگر هيچ دخل و تصرفي به طور كل در آن‌ها صورت نگرفته است.

اراضي باير

منظور از اراضي باير اراضي‌اي مي‌باشد كه سابقاً توسط اشخاصي كه آن‌ها را تصرف كرده بودند و يا اين كه مالكين آن‌ها بوده‌اند آباد شده است. به عبارت ديگر اشخاص مذكور از اراضي سابقاً استفاده كرده باشد اما بعد از مدتي اراضي‌اي كه از آن‌ها صحبت مي‌كنيم رها شده‌اند به اين اراضي، اراضي باير مي‌گويند.

زمين داير

براي اينكه تعريف زمين داير را بيان كنيم از مقايسه آن با اراضي باير استفاده مي‌كنيم. همان طور كه اشاره شد در اراضي باير با وجود اين كه سابقاً تصرف صورت گرفته است اما در حال حاضر تصرفي صورت نمي‌گيرد و رها شده است. تفاوت اراضي باير با زمين داير دقيقاً در همين نكته است چرا كه زمين داير زميني است كه از گذشته تا هم اكنون از آن توسط متصرفين و مالكان آن استفاده و بهره‌برداري مي‌شود. به عبارت ديگر اشخاصي كه از آن‌ها نام برديم به عنوان مثال در زمين مربوطه كشت و زرع مي‌كنند.

از مقايسه سه مورد مي فهميم در زمين باير و داير سابقه استفاده و بهره برداري وجود دارد ولو بعدا رها شده باشد اما در زمين موات هيچ سابقه آباداني وجود ندارد.

دو ويژگي‌اي كه در اراضي موات بايد وجود داشته باشد

نكته‌اي كه بايد حتماً در خصوص اراضي موات و تشخيص آن‌ها مورد توجه قرار دهيم اين است كه اراضي موات نبايد مالك داشته باشند در صورتي كه مالك داشته باشند ديگر اراضي موات محسوب نمي‌شوند و زمين باير ناميده مي‌شود. بنابراين ممكن است مالكان آن را رها كرده باشد در صورت تحقق چنين موقعيتي ديگه كسي نمي‌تواند با احياي آن مالك زمين شود چرا كه آن زمين زمين باير است و مالك آن تنها دست از احيا كردن آن برداشته است.
براي بيان شرط دوم بايد به اين سوال پاسخ بدهيم كه چه زميني از نظر عرف آباد محسوب مي‌شود؟
در پاسخ به اين سوال بايد بيان كرد كه در نظر عرف زميني آباد محسوب مي‌شود كه در آن ساختمان ساخته شده باشد و يا اينكه زراعت صورت گرفته باشد يا در آن زمين درخت كاشته شده باشد.

پس كسي قبلا نبايد در آن كشت و زرع انجام داده باشد تا زمين موات محسوب گردد.

بررسي احياي اراضي موات

در ابتدا بايد اشاره كنيم كه در قانون مدني بيان شده است كه احيا كردن اراضي موات از اسباب تملك به شمار مي‌رود. يعني اينكه اگر يك شخص اراضي موات را احيا كند و قصدش تملك آن اراضي باشد در اين صورت بعد از احيا كردن آن‌ها مالك آن اراضي در نظر گرفته مي‌شود. بنابراين اهميت دارد كه به قصد تملك اين كار را انجام داده باشد و هم چنين شرايطي كه ذكر شد در خصوص آن اراضي صدق كند.

امروزه احياي اراضي موات مصداقي ندارد چراكه هر زميني مالك دارد مالك آن يا فرد است يا دولت.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص اراضي موات، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ا‌راضي موات پاسخ دهند.

سوالات متداول
تفاوت زمين باير و داير با ارا‌ضي موات چيست ؟

در زمين‌هاي باير و داير سابقه آباداني وجود دارد ولي در ارا‌ضي موات اينگونه نيست.

آيا امروزه مي‌توان ارا‌ضي موات را تملك نمود؟

خير الآن اين زمين‌ها در ملكيت دولت هستند. سابقا تحت شرايطي اين امكان وجود داشت.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

منبع : اراضي موات

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اراضي موات،
موضوع:
[ ۲۵ دى ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۰۵:۰۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی