مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

اختلاف صلاحيت چگونه حل مي‌شود؟ صلاحيت به اين معني است كه مرجع رسيدگي كننده به موضوع قانونا توانايي رسيدگي به پرونده را داشته باشد. صلاحيت ذاتي به مرجع‌هاي تخصصي و صلاحيت محلي به محل دادگاهي كه در آن شكايت خود را مطرح مي‌كنيد مربوط است. حال ممكن است شما به دادگاهي مراجعه كنيد و آن دادگاه خود را صالح، براي رسيدگي نداند و پرونده را به مرجع ديگري ارجاع دهد و دادگاه جديد نيز خود را صالح نداند و قرار عدم صلاحيت صادر كند. اين امر ممكن است باعث سردرگمي و گمراهي شما در پرونده شود در صورتي كه اگر دانسته‌هاي حقوقي خود راجع به صلاحيت دادگاه‌ها و اختلاف در صلاحيت دو دادگاه را، بالا ببريم به راحتي مي‌‌توانيم از اين موارد گذر كنيم. در اين مقاله به اختلاف در صلاحيت‌ها و رفع آن پرداخته‌ايم.

براي دريافت مشاوره حقوقي در زمينه شركت ها مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

منبع : اختلاف صلاحيت ميان مراجع دادگستري

مناط حل اختلاف در صلاحيت

سئوال آن است كه چه زماني را بايد ملاك تشخيص صلاحيت يا عدم صلاحيت دادگاه دانست. در اين خصوص بايد توجه داشت كه:

۱. در صلاحيت محلي: مناط صلاحيت، تاريخ تقديم دادخواست است و تغييرات بعدي در صلاحيت محلي موثر نيست پس كافي است كه دادگاه در تاريخ تقديم دادخواست، صلاحيت داشته باشد.

۲. در صلاحيت ذاتي: وجود صلاحيت تا پايان رسيدگي دادگاه لازم است پس تغييرات بعدي صلاحيت در جريان دادرسي، موجب صدور قرار عدم صلاحيت مي‌شود.

توصيه مي‌كنيم مقاله صلاحيت ذاتي را مطالعه نماييد.

اقسام اختلاف در صلاحيت

۱. اختلاف در صلاحيت اثباتي: نسبت به موضوع واحد، دو يا چند دادگاه خود را صالح مي‌دانند. اين طريقه اختلاف در صلاحيت در صورتي محقق مي‌شود كه يك دعوا در دو يا چند مرجع مطرح شود و آن‌ها علي‌رغم اطلاع از طرح موضوع در مرجع ديگر، خود را صالح دانسته و از صدور قرار عدم صلاحيت امتناع كرده و به رسيدگي خود ادامه دهند. در اين حالت دو يا چند مرجع به‌صورت موازي به يك موضوع رسيدگي مي‌كنند و تعارض اثباتي محقق مي‌شود. هر يك از متداعيين كه خواستار حل اين اختلاف باشند مي‌توانند با تنظيم و تقديم يك درخواست به مرجع حل اختلاف، درخواست حل اختلاف كنند.

۲. اختلاف در صلاحيت سلبي: خود داراي دو حالت ذيل است:

الف) مستقيم:

نسبت به يك موضوع: دو دادگاه هر يك با اعتقاد به صلاحيت دادگاه ديگر از خود نفي صلاحيت كند. يعني يك دادگاه با اعتقاد به صلاحيت دادگاه ديگر، قرار عدم صلاحيت صادر كند و پرونده را به دادگاه دوم بفرستد. ولي دادگاه دوم قرار عدم صلاحيت دادگاه اول را نپذيرد و همان مرجع را صالح بداند؛ اگر دادگاه دوم عدم صلاحيت دادگاه اول را بپذيرد اما صلاحيت خود را نپذيرد بلكه مرجع ثالثي را صالح بداند هنوز تعارض محقق نشده و پرونده را با صدور قرار عدم صلاحيت به همان دادگاه ثالث مي‌فرستد.

ب) غيرمستقيم: يك دادگاه با اعتقاد به صلاحيت دادگاه ديگر قرار عدم صلاحيت صادر كند و پرونده را به آن دادگاه ارسال كند دادگاه دوم عدم صلاحيت دادگاه اول را بپذيرد اما صلاحيت خود را نپذيرد و مرجع ثالثي را صالح بداند؛ در اين حالت دادگاه پرونده را با صدور قرار عدم صلاحيت به دادگاه ثالث مي‌فرستد. حال فرض كنيد كه دادگاه ثالث مجددا دادگاه اول را صالح بداند، اين اختلاف غيرمستقيم است.

قواعد حل اختلاف در صلاحيت

در خصوص حل اختلاف چند قاعده حاكم است:

۱. حل اختلاف در صلاحيت بين مرجع تالي و عالي: نظر مرجع عالي براي مرجع تالي لازم‌الاتباع است.

۲. حل اختلا‌ف در صلاحيت بين دادگاه‌هاي دو استان: با ديوان عالي كشور است.

۳. حل اختلا‌ف در صلاحيت ذاتي: با ديوان عالي كشور است.

۴. حل اختلاف در صلاحيت بين دادگاه‌هاي هم‌عرض يك استان: با دادگاه تجديدنظر همان استان است.

احكام اختلاف

۱. تشخيص صلاحيت هر دادگاه با همان دادگاه است.

۲. اگر دادگاهي با صدور قرار عدم صلاحيت پرونده را به مرجع صالح ارسال كند دادگاه مرجوع‌اليه بايد نسبت به صلاحيت يا عدم صلاحيت خود اظهار نظر كند.

۳. حل اين اختلا‌ف توسط مراجع حل اختلاف خارج از نوبت صورت مي‌گيرد و نيازي به دعوت از طرفين ندارد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص اختلاف در صلاحيت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون اختلاف در صلاحيت پاسخ دهند.

براي دريافت مشاوره حقوقي در زمينه شركت ها مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سوالات متداول
اختلاف در صلاحيت چگونه به وجود مي‌آيد ؟

وقتي حداقل دو مرجع دادگستري در خصوص صلا‌حيت رسيدگي به يك موضوع دچار اختلاف شوند. مثلا هردو خود را صالح به رسيدگي بدانند و…

قواعد حل اختلاف در صلاحيت چيست ؟

حالات مختلفي در اين مورد به وجود مي‌آيد كه در متن مقاله شرح داده شده است مثلا اينكه مرجع تالي تابع مرجع عالي است.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

منبع : اختلاف صلاحيت ميان مراجع دادگستري

 

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۴۸:۱۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی