مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

هر گونه اقدامي كه باعث زير پا گذاشتن قوانين‌‌ در جامعه‌‌ شود جرم تلقي شده‌‌ و شامل مجازات خواهد شد. نشر اكاذيب نيز يكي از جرائمي است كه ممكن است توسط هر فردي انجام گيرد، قانونگذار نشر اكاذيب را جرم تلقي نموده و براي آن مجازاتي نيز در نظر گرفته است. علاوه بر اين شرايطي نيز در نظر گرفته شده‌‌‌‌ كه در صورت وجود آن‌ها‌‌ مي‌توان گفت جرم نشر اكاذيب صورت گرفته است. در ادامه قصد داريم در خصوص جرم نشر اكاذيب و شرايط تحقق آن توضيحات‌‌ مفيدي را در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

 

 

منبع : نشر اكاذيب

 

جرم نشر اكاذيب چيست‌‌‌‌ ؟

نشر اكا‌ذيب يكي از جرائمي است كه توسط قانونگذاران تعيين گرديده و ‌براي آن مجازاتي نيز در نظر گرفته شده است. نشر اكا‌ذيب به معناي منتشر كردن مطالب و خبر‌هاي دروغ مي‌باشد كه باعث آسيب و زيان رسيدن به ديگران مي‌گردد و يا اينكه با هدف آشفتن اذهان عمومي و مقامات رسمي انجام مي‌گيرد. در واقع مي‌توان گفت جرم نشر اكا‌ذيب به معناي نسبت دادن عملي به ديگران است كه در واقعيت چنين نباشد.‌‌ چنانچه فردي مرتكب جرم نشر اكا‌ذيب شود و خبر و مطلب دروغي را به واسطه شكواييه، نامه، گزارش‌‌ و… به ديگري نسبت دهد كه اين‌كار او باعث ضرر و زيان طرف مقابلش شود مجرم شناخته‌‌ شده و طبق قانون مجازات اسلامي، مجازات خواهد شد.

شرايط تحقق جرم نشر اكاذيب چيست‌‌‌‌ ؟

براي اينكه جرم نشر اكا‌ذيب تحقق يابد و دادگاه بتواند فرد را به ارتكاب اين جرم محكوم‌‌ كند مي‌بايست شرايطي وجود داشته باشند. شرايط تحقق جرم نشر اكا‌ذيب‌‌ به شرح زير هستند:

  • اخبار منتشر شده و يا عملي كه مجرم به فرد مقابلش نسبت داده است مي‌بايست حتما كذب باشد.
  • فرد مجرم بايد حتما با سوء نيت اين كار را انجام داده باشد.

نكته: فردي كه از مجرم شكايت مي‌كند هم مي‌تواند يك شخصيت حقوقي‌‌ باشد و هم يك شخص حقيقي كه در هر صورت به جرم رسيدگي مي‌شود.

تفاوت جرم نشر اكاذيب با جرم تهمت و افترا

نشر اكا‌ذيب و تهمت و افترا هر دو جرم بوده و شامل مجازات مي‌شوند. اما اين دو نوع جرم داراي تفاوت‌هايي نيز مي‌باشند. تفاوت اين دو نوع جرم اين است كه تهمت و افترا نسبت دادن عملي به ديگران‌‌ است كه جرم تلقي شده اما در نشر اكا‌ذيب عمل نسبت داده شده لزوما جرم نيست و فقط به دليل رساندن زيان به طرف مقابل به او نسبت داده شده است.

سوالات متداول

آيا منتشر كردن خبر دروغ به دليل تشويش اذهان عمومي جرم است‌‌‌‌ ؟

بله اين كار جرم نشر اكا‌ذيب نام دارد.

آيا يك ‌شخصيت حقوقي مي‌تواند از جرم نشر اكا‌ذيب شكايت كند‌‌‌‌ ؟

بله در صورت شكايت به جرم رسيدگي مي‌شود.

براي تحقق جرم نشر اكا‌ذيب عمل نسبت داده شده بايد حتما كذب باشد‌‌‌‌ ؟

بله اين مورد يكي از شرايط تحقق اين نوع جرم به شمار مي‌رود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص نشر ا‌كاذيب، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون نشر ا‌كاذيب پاسخ دهند.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: نشر اكاذيب،
موضوع:
[ ۲۵ آذر ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۳۱:۴۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی