مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

اطفال و نوجوانان بخش اعظمي از مردم جامعه ما را تشكيل مي‌دهند. اطفال نسبت به بزرگسالان نياز به رسيدگي بيشتري دارند و از آنجايي كه هنوز به بلوغ فكري نرسيده‌‌‌‌اند ممكن است دچار اشتباهاتي شوند. امروزه ديده مي‌شود كه برخي از اطفال و نوجوانان به دلايل مختلف مرتكب جرائمي مي‌شوند و با توجه به اشتباهاتي كه مرتكب مي‌شوند نياز به تعليم و تربيت دارند. در صورتي كه اطفال مرتكب جرمي شوند در دادگاه بزرگسالان محاكمه نمي‌شوند و به منظور تعليم و تربيت و همچنين رسيدگي به جرم به دادگاه اطفال فرستاده مي‌شوند. در ادامه قصد داريم در خصوص دادگاه اطفال و احكامي كه براي نوجوانان با شرايط سني مختلف صادر مي‌كند توضيحات مفيد و مفصلي را در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

 

منبع : دادگاه نوجوانان و اطفال

دادگاه اطفال و نوجوانان چيست و چه وظايفي دارد ؟

دادگاه اطفال يكي از مراجع قضايي مي‌باشد كه توسط دستگاه قضا تاسيس گرديده و داراي وظايف متعددي مي‌باشد. دادگاه اطفال همانطور كه از نام آن مشخص مي‌باشد براي رسيدگي به جرائم اطفال و نوجوانان تشكيل مي‌شود و مي‌بايست در خصوص پرونده‌هاي آن‌ها راي صادر كند. براي رسيدگي به پرونده افرادي كه در سن ۶ تا ۱۸ سالگي مرتكب جرم شده‌‌‌‌اند مي‌بايست به دادگاه اطفال رجوع كنيد. اين دادگاه با توجه به نوع جرم و سن نوجوان حكم مربوطه را صادر خواهد كرد.

نكته حائز اهميت اين است كه اگر سن مجرم در حين رسيدگي به پرونده از ۱۸سال بيشتر شود بازهم دادگاه اطفال در خصوص او حكم صادر خواهد كرد. اما اگر سن فرد قبل از شروع رسيدگي به پرونده از ۱۸سال گذشته باشد پرونده براي رسيدگي به دادگاه كيفري بزرگسالان فرستاده مي‌شود.

احكام صادره از دادگاه اطفال و نوجوانان براي افراد از سنين ۶ تا ۱۲ سال

دادگاه اطفال وظيفه دارد نسبت به پرونده اطفال حكم صادر نمايد. احكامي كه توسط اين دادگاه صادر مي‌شود كاملا متفاوت بوده و بر اساس نوع جرم و سن نوجوان حكمي براي او در نظر گرفته مي‌شود. در زير احكام صادره از طرف دادگاه اطفال براي افراد از سن ۶تا ۱۲سال را ذكر كرده‌‌ايم:

  • تحويل طفل به والدين يا سرپرستانش و همچنين دريافت تعهد از او.
  • فرستادن فرد به كانون اصلاح و تربيت به منظور اصلاح گرديدن و بازگشت به جامعه از مدت زمان يك الي شش ماه

توصيه مي‌كنيم مقاله مجازات كودكان زير 15 سال را مطالعه نماييد.

احكام صادره از طرف دادگاه اطفال و نوجوانان براي افراد از سن ۱۲ تا  ۱۸ سال

دادگاه اطفال معمولا براي نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال احكام سخت گيرانه‌‌‌تري را صادر مي‌نمايد، زيرا اين نوجوانان سن بيشتري داشته و مي‌بايست مورد تربيت و تعليم قرار گيرند. در زير احكامي كه ممكن است دادگاه اطفال براي افراد از سن ۱۲ تا ۱۸ سال صادر كند را ذكر نموده‌‌ايم:

  • فرستادن طفل با سن بيش از ۱۵ سال به بخش زندان كانون اصلاح و تربيت از مدت زمان شش ماه الي پنج سال.
  • اعزام فرد مجرم به يكي از بخش‌هاي كانون اصلاح و تربيت از مدت زمان ۳ماه الي ۱سال.
  • نصيحت و سرزنش طفل توسط قاضي دادگاه.
  • تحويل به والدين يا سرپرست و دريافت تعهد از آن‌ها به منظور تربيت طفل و حسن اخلاق او.

توصيه مي‌كنيم مقاله مجازات نوجوانان بين 15 تا 18 سال را مطالعه نماييد.

سوالات متداول

اگر نوجوانان ۱۵ساله‌‌اي مرتكب جرم شود دادگاه صالح براي رسيدگي به پرونده او كدام است ؟

در اين صورت مرجع صالح براي رسيدگي به جرم او، دادگاه اطفال مي‌باشد.

اگر در حين رسيدگي به پرونده سن اطفال از ۱۸سال بيشتر شود تكليف چيست ؟

در اين صورت بازهم پرونده آن‌ها در دادگاه اطفال رسيدگي مي‌گردد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص دادگاه نوجوانان، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون دادگاه نوجوانان پاسخ دهند.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۰۸:۵۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی