مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

زندگي مشترك مقوله‌اي بسيار پيچيده است و طرفين درگير عقد ازدواج در برابر يكديگر مسئوليت‌هايي به عهده دارند كه براي موفق بودن رابطه زوجيت بايد به اين وظائف عمل كنند. نكته حائز اهميت اين است كه پيش از ازدواج، زوجين بايد آشنايي كاملي با اين وظائف داشته باشند چرا كه در صورت انجام صحيح اين گونه از وظائف زناشويي، پايداري و آرامش رابطه زوجيت تأمين مي‌شود. اين وظائف در قانون و در اخلاق مصاديق متفاوتي دارند كه به طور مفصل در ادامه به شرح آن‌ها مي‌پردازيم. در اين مقاله تاكيد ما بر وظايف اخلاقي و قانوني شوهر نسبت به همسر در رابطه زوجيت است.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : وظايف شوهر نسبت به همسر 

وظايف قانوني شوهر نسبت به همسر

نفقه

در قانون مبلغي به عنوان نفقه براي زن پيش‌بيني شده است. ميزان اين مبلغ متناسب با نياز زن متغير مي‌باشد. منظور از نياز اين است كه او ساكن روستا است يا شهر، تحصيل كرده است يا خير و… با توجه به اين موارد دادگاه صالح براي زن نفقه تعيين مي‌كند و مرد ملزم به پرداخت نفقه مي‌باشد مگر در مواردي كه قانون بيان كرده است.

به بيان ديگر مرد ملزم به برطرف كردن نياز و احتياجات زن در حد معمول است. براي مثال نياز به خوراك پوشاك مسكن و…

دادگاه با توجه به احتياجات زن و توان مالي مرد اين ميزان را تعيين مي‌نمايد. اگر مرد از پرداخت نفقه خودداري كند دادگاه به زن اجازه طلاق مي‌دهد.

توصيه مي‌كنيم مقاله تمكين و نفقه را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله مطالبه نفقه را مطالعه نماييد.

مهريه

مهر مبلغي است كه از معمولا در ابتداي زندگي مشترك تعيين مي‌شود و از طرف مرد به زن پرداخت مي‌شود. از ديگر وظائف مرد پرداخت مهريه زن در زمان مطالبه او مي‌باشد. زوجه از زمان انعقاد عقد ازدواج مالك مهريه است. تعيين مهريه نيز از چند طريق براي زوجه در نظر گرفته مي‌شود: اولين نوع تعيين مهريه در هنگام عقد نكاح است و ديگري بعد از عقد نكاح. به مهريه نوع اول، مهرالمسمي و به مهريه نوع دوم مهرالمثل مي‌گويند. از انواع ديگر مهريه مي‌توان به مهرالسنة، مهرالمتعه و… اشاره كرد.

توصيه مي‌كنيم مقاله مطالبه مهريه را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله انواع مهريه را مطالعه نماييد.

نشوز

در قانون جمهوري اسلامي ايران، نشوز بيشتر در خصوص زنان به كار رفته است. نشوز به معني عدم تمكين است و تمكين به معناي اطاعت مي‌باشد. در خصوص مردان به طور صريح، اين عنوان بيان نشده است. اين در حالي است كه هر دو يعني زن و مرد به طور برابر، از وظايف و تكاليفي برخوردار هستند و در صورت عدم انجام آن‌ها در برابر قانون، مسئول محسوب مي‌شوند. به طور مثال در خصوص نپرداختن نفقه در صورتي كه مرد استطاعت مالي داشته باشد و زن نيز از او تمكين كند، در اين حال زن مي‌تواند از دادگاه درخواست كند تا شوهرش را ملزم به پرداخت نفقه كنند و همچنين در حالتي كه مرد به دليل عدم استطاعت مالي نفقه را نپردازد زن مي‌تواند از آن به عنوان دليل طلاق بهره ببرد.

توصيه مي‌كنيم مقاله تمكين و نشوز را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله انواع تمكين را مطالعه نماييد.

ساير وظايف قانوني

علاوه بر موارد ذكر شده، مرد موظف است با زن رابطه جنسي برقرار نمايد و با وي حسن اخلاق و رفتار داشته باشد.

وظايف ديني و اخلاقي شوهر نسبت به همسر

براي بررسي اين عنوان بهترين منبع، روايات و احاديث هستند. در بسياري از آيات و روايات به حسن معاشرت با همسر تاكيد شده است.

با توجه به اين احاديث در مي‌يابيم كه تكريم مقام زن در احاديث و روايات بسيار مورد تاكيد واقع شده است. همچنين مي‌توان به ساير نكات نيز اشاره كرد از جمله اينكه مرد بايد در تمامي موارد خانواده خودش را اولويت قرار دهد و از رفتارهاي خشونت‌آميز به نحوي كه خانواده را زير فشار قرار دهد خودداري كند. وفاداري مرد به خانواده و همسرش از خصوصيات اخلاقي بسيار مهم است كه نمي‌توان از اهميت آن چشم پوشي نمود. اين گونه خصوصيات اخلاقي بايد از طريق آموزش براي زوج و زوجه نهادينه شوند تا آمار طلاق و جدايي كاهش يابد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص وظايف شوهر در زندگي مشترك، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون وظايف شوهر در زندگي مشترك پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

منبع : وظايف شوهر نسبت به همسر 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: وظايف شوهر نسبت به همسر،
موضوع:
[ ۴ آذر ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۴۹:۲۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی