مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

منظور از حقوق آن دسته از امتيازاتي است كارمند مستحق دريافت آن مي‌شود در صورتي كه وظيفه خود را انجام دهد. حقوق كارمندان شامل حقوق و مزاياي مادي و حقوق و مزاياي غير مادي مي‌شود. حقوق و مزاياي مادي در طول دوران خدمت يك كارمند به طور مستمر و منظم يا به طور نامنظم به او تعلق مي‌گيرد. حقوق و مزاياي غير مادي شامل تامين رفاه حق استراحت و برخورداري از اوقات فراغت همچنين مرخصي‌ها مي‌باشد كه در ادامه به بررسي مفصل اين مباحث مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : حقوق و مزاياي كارمندان

حقوق و مزاياي مادي كارمندان

از جمله حقوق و مزاياي مادي حقوق ماهانه‌اي است كه به مستخدم تعلق دارد. كسر كردن حقوق و يا قطع كردن آن جز در مواردي كه حكم قانوني يا تشخيص مرجع صالح وجود دارد ممنوع مي‌باشد. آن چيزي كه حقوق كارمندان را تعيين مي‌كند تنها قانون مي‌باشد. بنابراين كوچكترين تغييري در ميزان حقوق بر عهده قانون‌گذار است و رضايت يا عدم رضايت مستخدم هيچ تاثيري در ميزان حقوق ندارد. آن چيزي كه ممكن است موجب افزايش حقوق شود اضافه كاري مي‌باشد و نكته‌اي كه همواره بايد در تعيين ميزان حقوق به آن توجه داشت اين است كه حقوق بايد به اندازه كافي باشد كه به حداقل نيازهاي كارمند پاسخ دهد. حقوق كارمندان متناسب با پست سازماني و وظايف و مسئوليت آن‌ها متفاوت است.

توصيه مي‌كنيم مقاله حداقل دستمزد 1400 را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله حداقل دستمزد كارگران را مطالعه نماييد.

حقوق و مزاياي غير مادي كارمندان

هر كارمند به عنوان يك شخص و انسان مشمول حقوق مادي و معنوي مي‌شود. در ادامه به بررسي پاره‌اي از حقوق معنوي مي‌پردازيم. منظور از حقوق معنوي كرامت انساني حرمت انسان و مواردي از اين قبيل مي‌باشد. نيازهاي معنوي شخص در جايگاه و سمت كارمند مي‌بايست مورد توجه كافي واقع شود. به عبارت ديگر يك كارمند بايد در شغل خود امنيت شغلي داشته باشد و همچنين بتواند از حقوق شغلي خود دفاع كند. در اين صورت مي‌توان گفت كه نيازهاي غير مادي او نيز مورد توجه واقع شده است. در ادامه به بررسي انواع حقوق غير مادي مستخدم مي‌پردازيم.

مرخصي‌ها

فلسفه ورود مرخصي در نهادهاي اداري تمديد هواي كارمندان آن نهاد است و انواع متعددي را نيز در بر مي‌گيرد كه به شرح زير مي‌باشد.

توصيه مي‌كنيم مقاله مرخصي كارگر را مطالعه نماييد.

مرخصي استحقاقي (ساليانه)

مطابق قانون، كارمندان در هر سال ۳۰ روز حق مرخصي دارند و در اين مدت  از حقوق و مزاياي مربوطه برخوردار مي‌شوند و اين مرخصي از اولين ماه خدمت آن‌ها به ايشان تعلق مي‌گيرد و استفاده از آن منوط است به تقاضاي كتبي كارمند و اعلام موافقت از سوي رئيس نهاد اداري. اگر رئيس نهاد اداري با درخواست مرخصي كارمند موافقت نكند موافقت با آن را موكول به زمان ديگري مي‌كند و اين عمل با توافق كارمند صورت مي‌گيرد. اين نكته حائز اهميت است كه نبايد بيش از شش ماه فاصله وجود داشته باشد. اگر كارمند نتواند از اين مرخصي استفاده كند اين مرخصي براي او ذخيره مي‌شود كه در اينجا بايد به اين نكته اشاره كرد كه در هر سال بيش از ۱۵ روز از مرخصي استحقاقي سالانه را نمي‌توان ذخيره نمود.

توصيه مي‌كنيم مقاله مرخصي استحقاقي را مطالعه نماييد.

مرخصي استعلاجي

كارمندان مي‌توانند در يك دستگاه اجرايي از طريق گواهي و تاييد پزشك معتمد حداكثر از چهار ماه مرخصي استعلاجي در سال استفاده كنند اما در خصوص بيماري‌هاي صعب‌العلاج با تشخيص وزارت بهداشت حداكثر آن ۶ ماه قابل تمديد است. در خصوص مستخدمين زن موضوع مرخصي‌هاي بارداري مطرح مي‌شود و مطابق قانون ترويج تغذيه شير مادر و حمايت از مادران در دوران شير‌دهي كه مصوب سال ۱۳۷۴ است مرخصي بار‌داري و زايمان تا ۳ فرزند ۶ ماه مي‌باشد. اين نكته حائز اهميت است كه مطابق آيين‌نامه به خانم‌هاي كار‌مندي كه در حال استفاده از مرخصي بدون حقوق هستند مرخصي بار‌داري تعلق نمي‌گيرد.

توصيه مي‌كنيم مقاله مرخصي استعلاجي را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله مرخصي زايمان را مطالعه نماييد.

مرخصي بدون حقوق

كارمندان در نهاد اداري مطابق قانون مي‌توانند حداكثر سه سال از مرخصي بدون حقوق استفاده كنند كه اين امر منوط است به موافقت دستگاه مربوطه. همچنين به اين نكته بايد اشاره شود كه اگر درخواست مرخصي بدون حقوق براي ادامه تحصيل و كسب تخصص در رشته بود كه ارتباط با شغل كارمند داشت اين مدت تا دو سال افزايش مي‌يابد. مرخصي بدون حقوق در مبحث بازنشستگي جزو سوابق خدمت محسوب نخواهد شد. همچنين الزامي وجود ندارد كه پست كارمند فوق‌الذكر در زماني كه از مرخصي بدون حقوق خود استفاده مي‌كند حفظ شود.

توصيه مي‌كنيم مقاله مرخصي بدون حقوق در قانون كار را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حقوق و مزاياي كارمند، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حقوق و مزاياي كارمند پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 

منبع : حقوق و مزاياي كارمندان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حقوق و مزاياي كارمندان،
موضوع:
[ ۴ آذر ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۴۷:۳۹ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی