مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

مي‌توان براي هر مستخدم يا به اصطلاح كارمندي از زماني كه آغاز به خدمت مي‌كند تا زمان پايان خدمت خود حالاتي را تصور كرد. به عبارت ديگر وي در حالات استخدامي مختلفي مي‌تواند قرار بگيرد. منظور از مستخدم، مستخدم رسمي مي‌باشد. حالت‌هايي كه در قانون بيان شده‌اند عبارتند از اشتغال، مرخصي، معذوريت، آمادگي به خدمت، ماموريت، خدمت زير پرچم، خدمت آزمايشي، از كار افتادگي، بازنشستگي، تعليق، انفصال موقت، انفصال دائم، غيبت موجه، اخراج و بركناري از خدمت. قبل از هر چيزي بايد بيان كرد كه مستخدمي كه در دوره آزمايشي است تا زماني كه اين دوره آزمايشي را به پايان نرسانده باشد مستخدم رسمي به شمار نمي‌رود. در ادامه به توضيح حالات و وضعيت‌هايي كه ممكن است مستخدم يا به اصطلاح كارمند در آن قرار بگيرد مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : حالات استخدامي

 

حالت اشتغال

در قانون بيان شده است كه اين حالت وضع مستخدمي است كه در پست معين انجام وظيفه مي‌كند و مطابق قانون موسسات دولتي و وزارتخانه‌ها نمي‌توانند مستخدم رسمي را از پست سازماني خود بركنار كنند جز در مواردي كه در قانون به صراحت بيان شده است.

توصيه مي‌كنيم مقاله اصول سازمان اداري را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله اصول حاكم بر استخدام ادارات دولتي را مطالعه نماييد.

حالت انتقال

حالت انتقال به اين شرح است كه مستخدم يا كارمند رسمي از يك وزارتخانه يا موسسه دولتي بدون اينكه رابطه خدمتي مستخدم قطع شود به موسسه دولتي و وزارتخانه ديگري منتقل مي‌شود. در طول اين انتقال در حالت اشتغال به سر مي‌برد و همچنين به اين نكته بايد اشاره شود كه گروه و پايه و پيشينه خدمت مستخدم نيز حفظ مي‌شود.

توصيه مي‌كنيم مقاله شرايط استخدام دولتي را مطالعه نماييد.

حالت مرخصي

مرخصي در قانون به سه گروه تقسيم مي‌شود: مرخصي استحقاقي ، مرخصي استعلاجي و مرخصي بدون حقوق.

حالت آمادگي به خدمت

وضعيت مستخدمي كه در حالت آمادگي به خدمت مي‌باشد به اين شرح است كه مستخدم در انتظار ارجاع يك خدمت است درحالي كه تصدي شغلي را به عهده ندارد و موقعيت‌ها و وضعيت‌هايي را مي‌توان براي حالت آمادگي به خدمت تصور كرد.

وضعيت اول اختصاص به مستخدمي دارد كه از مرخصي بدون حقوق بازگشته است. وضعيت دوم آماده به خدمت شدن و غيبت موجه مي‌باشد و حالت سوم عبارت است از آماده به خدمت شدن در شرايطي كه دستگاه اجرايي منحل شده است و يا پست سازماني حذف شده است و در خصوص مورد چهارم بايد به آماده به خدمت شدن و خدمت زير پرچم اشاره كرد. موارد ديگر عبارتند از آماده به خدمت شدن و انتصاب به مقامات عالي دولتي، آماده به خدمت شدن و تعليق، آماده به خدمت شدن و ماموريت، آماده به خدمت شدن و انفصال موقت، آماده به خدمت شدت براي رسيدگي به اتهامات اداري مستخدم و در آخر آماده به خدمت شدن مستخدمين غير رسمي.

حالت ماموريت

حالت ماموريت همانطور كه در قانون بيان شده است وضع مستخدمي است كه به طور موقت مامور انجام وظيفه‌اي غير از وظيفه اصلي پست سازماني خود شده است يا از طرف محل كار خود براي دوره كارآموزي اعزام شده باشد.

حالت خدمت زير پرچم

مستخدمي كه در حالت خدمت زير پرچم قرار دارد مدت خدمت زير پرچمش جزء سابقه خدمتش محسوب مي‌شود.

حالت تعليق | حالات استخدامي

گاهي اوقات ممكن است بر اساس تصميم مراجع قضايي  و هيئت‌هايي كه به تخلفات اداري رسيدگي مي‌كنند مستخدم از خدمت معلق شود. در اين حالت مستخدم از خدمت كردن ممنوع مي‌شود و اين حكم توسط مقامات صلاحيتدار صادر مي‌شود آنچه كه اهميت دارد اين است كه اين تعليق به طور موقت شكل مي‌گيرد.

حالت انفصال موقت | حالات استخدامي

در حالت انفصال موقت در مراجع قضايي و هيات رسيدگي به تخلفات اداري حكم قطعي مي‌دهند و مدت معيني فرد را از اشتغال ممنوع مي‌كنند. اين حالت مي‌تواند مجازات اصلي در نظر گرفته شود يا مجازات تبعي. اگر به عنوان مجازات اصلي در نظر گرفته شود به صراحت در حكم قيد مي‌شود و در غير اين صورت در حكم قيد نمي‌شود. نكته‌اي كه حائز اهميت است اين است كه ‏انفصال موقت جزء سابقه خدمت محسوب نمي‌شود.

حالت غيبت موجه | حالات استخدامي

حالت غيبت موجه به حالتي اطلاق مي‌شود كه مستخدم در محل خدمت حاضر نمي‌شود به علتي كه خارج از اختيار او بوده است. موجه بودن مطابق قانون رسيدگي به تخلفات اداري محرز مي‌شود. در صورتي مقامات مي‌توانند كارمندي را اخراج كنند كه بيش از دو ماه متوالي يا ۴ ماه متناوب در سال بدون عذر موجه در محل كار حضور پيدا نكرده باشد و يا به عبارتي غيبت كرده باشد و كارمندي كه عذر موجه داشته است تا سه ماه پس از اينكه حكم او ابلاغ شد فرصت دارد اعتراض كند. پرونده او به مرحله تجديدنظر مي‌رسد و هيئت تجديدنظر به اين موضوع رسيدگي مي‌كند و رأي اين هيئت قطعي مي‌باشد.

توصيه مي‌كنيم مقاله تخلفات اداري را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حالات استخدامي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حالات استخدامي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

منبع : حالات استخدامي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حالات استخدامي،
موضوع:
[ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۳۲:۵۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی