مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

يكي از مباحث مهم در نكاح اعم از دائم و موقت مهريه است. مهريه مال يا تعهدي است كه مرد در قبال ازدواج يا نزديكي به زن مي‌دهد. معمولا در بين ايرانيان مهريه بحث بسيار رايجي است و جزو آداب و رسوم خانواده‌ها محسوب مي‌گردد. بعضي از زوجين ممكن است در ابتداي ازدواج به دليل هيجانات بين خودشان مهريه را سنگين تعيين نمايند و در آينده زماني كه به مشكل خوردند دچار دردسر شوند؛ زوج براي پرداخت و زوجه براي دريافت مهريه. مهريه از زمان جاري شدن عقد نكاح قابل دريافت مي‌باشد. بر خلاف تصور عام كه فكر مي‌كنند فقط هنگام طلاق مي‌شود آن را خواستار شد. در حالي كه مهريه از زمان جاري شدن عقد نكاح قابل مطالبه است. مهريه تقسيم مي‌شود به مهريه عندالمطالبه و عندالاستطاعه، كه در ادامه به بررسي مهريه عندالمطالبه مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : مهريه عندالمطالبه

مهريه

 مهريه: مالي است كه مرد در قبال ازدواج به زن منتقل مي‌كند يا يك تعهد مالي است كه مرد در قبال زن متقبل مي‌شود.

مهريه اصولا جنبه توافقي دارد و طرفين در زمان انعقاد عقد نكاح ميزان آن را بين خود تعيين مي‌كنند.

اما مواردي هم وجود دارد كه مهريه خارج از توفق طرفين مطرح مي‌شود مثلا اگر عقد دائم بدون مهريه منعقد و نزديكي واقع شود، مرد موظف به پرداخت مهر المثل خواهد بود.

توصيه مي‌كنيم مقاله مهريه را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله مهرالمثل را مطالعه نماييد.

انواع مهريه

مهر المثل، مهر المسمي، مهر المتعه از انواع مهريه هستند.

در سال‌هاي اخير دو نوع ديگر از جمله مهريه عندالمطالبه و عندالاستطاعه نيز اضافه شده است.

توصيه مي‌كنيم مقاله انواع مهريه را مطالعه نماييد.

مهريه عندالمطالبه

اين نوع مهريه نوعي است كه در آن زوجه هر زمان كه بخواهد و اراده كند زوج بايد مهريه را به او بپردازد در غير اين صورت زوجه مي‌تواند از حق حبس خود استفاده كند و تمكين نكند.

زوجه مي‌تواند تا زمان پرداخت مهريه از سوي زوج از ايفاء وظايفي كه در مقابل شوهر دارد امتناع كند، مشروط بر اينكه مهريه وي حال باشد مثلا عندالمطالبه باشد.

اين امتناع باعث اسقاط حق نفقه نخواهد شد و اين امكان امتناع از ايفاي وظايف زناشويي را حق حبس مي‌نامند.

اگر زن قبل از دريافت مهريه به اختيار خود به انجام وظايفي كه در مقابل شوهر دارد اقدام كرد ديگر نمي‌تواند از حق حبس استفاده نمايند. با اين وجود حقي كه براي مطالبه مهريه دارد پابرجاست.

پس اگر زن قبل دريافت مهريه با شوهر نزديكي نمود حق حبس وي زايل مي‌گردد و ديگر نمي‌تواند براي دريافت كامل مهريه از ايفاي وظايف همسري سر باز زند.

توصيه مي‌كنيم مقاله حق حبس را  مطالعه نماييد.

مهريه عندالاستطاعه

يعني مهريه‌اي كه در صورت دارايي و استطاعت مالي مرد پرداخت مي‌شود و فوري و حال نيست.

توصيه مي‌كنيم مقاله مهريه عندالاستطاعه را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله حق حبس در مقاله عندالاستطاعه را مطالعه نماييد.

دادخواست اعسار مهريه عندالمطالبه

در مواردي كه درخواست طلاق از سوي مرد است مرد بايد به طور كامل مهريه را به زن پرداخت كند اما زماني كه مرد توان پرداخت مهريه به طور تمام و كمال را ندارد مي‌تواند به دادگاه درخواست اعسار بدهد و دادگاه پس از انجام بررسي‌هاي لازمه و قبول درخواست اعسار مرد، مهريه را قسط بندي مي‌نمايند و مرد آن را به صورت ماهانه پرداخت مي‌كند.

تا زماني كه تكليف دادخواست اعسار مرد مشخص نشود، زن نمي‌تواند حكم جلب او را بگيرد.

توصيه مي‌كنيم مقاله دادخواست اعسار را مطالعه نماييد.

در صورتي كه مهريه عندالمطالبه باشد هم مرد مي‌تواند دادخواست اعسار و تقسيط بدهد، دادگاه پس از بررسي تصميم به قبول يا رد آن مي‌گيرد و در صورتي كه مرد مال و اموالي نداشته باشد دادخواست اعسار پذيرفته مي‌شود.

توصيه مي‌كنيم مقاله دادخواست مهريه را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله نحوه پيگيري دادخواست مهريه را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مهريه عندالمطالبه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مهريه عندالمطالبه پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهريه عندالمطالبه،
موضوع:
[ ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۷:۳۹:۵۹ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی