مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

همانطور كه همه ما ‌‌مي‌دانيم در جامعه اختلاف نظر‌‌هاي زيادي وجود دارد و همه افراد ‌‌نمي‌توانند با يكديگر سازگار شوند. از اين رو ممكن است افراد مختلف در جامعه با هم درگير شوند و به يكديگر آسيب برسانند. با وجود اينكه اين آسيب‌‌ها ‌‌مي‌توانند خسارت‌‌هاي جبران ناپذيري را پديد آورند اما باز هم قانون به افراد اجازه ‌‌مي‌دهد كه در صورت تمايل از مجرم گذشت‌ نمايند. در ادامه قصد داريم در مورد گذشت از قصاص نفس توضيحات مفصلي را خدمتتان ارائه دهيم، با ما همراه باشيد.

 

منبع : گذشت از قصاص

قصاص نفس چيست‌‌‌ ؟

قصاص نفس يكي از مجازات‌‌‌‌هاي تعيين‌ شده براي مجرمين ‌‌مي‌باشد كه توسط قانونگذاران وضع گرديده است. هرگاه فردي به صورت آگاهانه و كاملا عمدي شخص ديگر را به قتل برساند به مجازات قصاص نفس محكوم ‌‌مي‌شود و طبق قانون جان خود را از دست خواهد داد. اولياي دم مقتول ‌‌مي‌توانند در دادگاه از قاتل شكايت كنند و خواهان‌‌ قصاص او شوند كه در اين صورت با تقاضاي آن‌‌ها موافقت شده و حكم قصاص اجرا ‌‌مي‌شود.

آيا گذشت از قصاص نفس امكانپذير است‌‌‌ ؟

طبق توضيحات ذكر شده در بالا قتل جرم بسيار بزرگي است و براي آن مجازات سختي نيز در نظر گرفته شده است. اما قانون به اولياي دم مقتول اين اجازه را ‌‌مي‌دهد كه در صورت تمايل از قاتل گذشت نمايند. اولياي دم كساني هستند كه از مقتول ارث ‌‌مي‌برند ولي همسر با اينكه از مقتول‌‌ ارث ‌‌مي‌برد ‌‌نمي‌تواند قاتل را ببخشد و يا درخواست قصاص او داشته باشد. اولياي دم مثل پدر، مادر و فرزند مقتول ‌‌مي‌توانند به صورت مجاني قاتل را ببخشند كه در اين صورت حكم قصاص اجرا نخواهد شد.

نكته بسيار مهم: اولياي دم مقتول ‌‌مي‌توانند در هر مرحله‌‌‌اي از رسيدگي به پرونده و يا حتي در حين اجراي حكم قاتل را ببخشند و اين كار آن‌‌ها هيچ مانعي نخواهد داشت و قاتل نيز بخشيده خواهد شد.

گذشت مشروط از قصاص

چشم پوشي مشروط از قصاص به اين معناست ‌كه اولياي دم مقتول راضي به بخشش قاتل هستند اما براي بخشش شرطي دارند كه ‌قاتل بايد به آن عمل كند. براي مثال خانواده مقتول ‌‌مي‌توانند اعلام كنند كه در صورت دريافت ديه قاتل را ‌‌مي‌بخشند و از او‌ گذشت ‌‌مي‌كنند. اما نكته‌‌‌اي كه بسيار حائز اهميت است اين ‌‌مي‌باشد كه اگر قاتل نتواند ديه را پرداخت كند اولياي‌‌ دم مقتول اجازه دارند پرونده را دوباره براي بررسي به دادسرا بفرستند و خواهان قصاص او شوند و در صورت عدم‌ پرداخت ديه قاتل قصاص خواهد شد.

رجوع از بخشش در قصاص قاتل

همانطور‌‌ كه در بالا گفته شد اولياي دم ‌‌مي‌توانند به صورت مجاني يا شرطي از قاتل گذشت كنند و او را ببخشند. اما برخي از افراد تصور ‌‌مي‌كنند كه رجوع از بخشش در قصاص قاتل امكانپذير است و اولياي دم اگر در زمان‌‌هاي بعد بخواهند قاتل قصاص شود حق درخواست قصاص‌‌ را خواهند داشت كه در اين‌باره بايد بگوييم اين تصور كاملا‌‌ اشتباه است و طبق قانون مجازات اسلا‌‌مي ‌رجوع از گذشت قصاص قاتل امكانپذير نيست و هرگاه كه اولياي دم اعلام كنند قاتل را بخشيده‌اند ديگر ‌‌نمي‌توانند از تصميم ‌خود پشيمان شوند و در خواست قصاص نمايند.

نكته بسيار مهم: چنانچه ‌اولياي دم‌ اعلام كنند كه در صورت دريافت ديه قاتل را ‌‌مي‌بخشند‌ ‌‌مي‌بايست قاتل‌ در مدت زماني كه توسط دادگاه تعيين ‌‌مي‌شود ديه را به اولياي دم مقتول پرداخت كنند و پرداخت ديه پس از گذشت مدت زمان تعيين شده توسط دادگاه امكانپذير نيست.

سوالات متداول

آيا ‌‌مي‌توان از قاتل گذشت نمود‌‌‌ ؟

بله گذشت از قاتل امكانپذيز بوده و اولياي دم ‌‌مي‌توانند هر زمان كه بخواهند از قصاص قاتل صرف نظر نمايند.

اگر قاتل در مدت زمان تعيين شده ديه را نپردازد تكليف چيست‌‌‌ ؟

در اين صورت قاتل طبق قانون قصاص خواهد شد كه توضيحات كامل‌تر در متن مقاله آمده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص گذشت از قصاص، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون گذشت از قصاص پاسخ دهند.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

منبع : گذشت از قصاص

امتیاز:
بازدید:
برچسب: گذشت از قصاص،
موضوع:
[ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۳۶:۰۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی