مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

همانطور كه همه‌‌‌‌‌‌ ما ‌‌‌‌‌مي‌دانيم هر جرمي مجازاتي ‌‌‌‌‌در پي دارد و هر مجرم بر اساس ميزان جرمي كه انجام‌‌‌‌‌‌ داده است به مجازات‌‌‌‌‌‌هايي مثل حبس، شلاق، قصاص و… محكوم ‌‌‌‌‌مي‌شود. اما در برخي مواقع جرائم به گونه‌‌‌‌‌‌‌اي هستند كه بخشي از مجازات پرداخت جزاي نقديست. ديه يكي از جريمه‌‌‌‌‌‌هاي نقدي ‌‌‌‌‌مي‌باشد كه براي مجرمين در نظر‌ گرفته ‌‌‌‌‌مي‌شود. در ادامه قصد داريم در مورد ديه و مهلت پرداخت آن توضيحات مفيدي را در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

 

منبع : مهلت پرداخت ديه

ديه چيست‌‌‌‌‌ ؟

ديه نوعي جريمه نقدي ‌‌‌‌‌مي‌باشد‌ كه براي مجرمين تعيين ‌‌‌‌‌مي‌شود. هرگاه فردي به اعضاي بدن ديگري لطمه وارد كند و يا او را بكشد ‌‌‌‌‌مي‌بايست ديه بپردازد. در اين صورت فرد بر اساس جرمي كه‌ مرتكب شده است ديه پرداخت ‌‌‌‌‌مي‌كند و ميزان ديه در همه جرائم يكسان نيست. براي مثال ديه قصاص نفس بسيار بيشتر از ديه قصاص عضو ‌‌‌‌‌مي‌باشد. اما پرداخت ديه نيز به آساني صورت نمي‌گيرد و شرايط خاص خود را دارد.

ديه در صورتي كه شاكي رضايت دهد پرداخت ‌‌‌‌‌مي‌شود و يا در صورتي كه ‌اجراي قصاص امكانپذير نباشد حكم پرداخت ديه ثابت مي‌گردد. نكته قابل توجه اين است كه‌‌‌‌‌‌ ميزان ديه در ماه‌‌‌‌‌‌هاي حرام سال ( ماه رجب، ذي القعده، محرم و ذي الحجه ) بيشتر است.

براي كسب اطلاعات تكميلي در خصوص ماهيت ديه كليك فرماييد.

مهلت پرداخت ديه در جرائم عمدي و شبه عمد چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

هرگاه فردي به صورت عمدي و از روي قصد به اعضاي فرد ديگري آسيب بزند و يا باعث مرگ او شود ‌‌‌‌‌مي‌بايست تا مدت زمان يك سال قمري ديه او را به طور كامل پرداخت كند و مهلت پرداخت ديه جرائم عمدي از ضرب و شتم گرفته تا‌‌‌‌‌‌ قتل يك سال ‌‌‌‌‌مي‌باشد. براي پرداخت ديه جرائم شبه عمد نيز دو سال مهلت در نظر گرفته شده است كه مجرم ‌‌‌‌‌مي‌بايست نصف ديه را در سال اول و نصف ديگر را در سال بعد بپردازد.

مهلت پرداخت ديه خطا محض

خطاي محض نيز ‌‌‌‌‌مي‌تواند شامل پرداخت ديه شود. خطاي محض در صورتي انجام ‌‌‌‌‌مي‌گيرد كه فرد قصد ارتكاب جرم ‌را نداشته باشد و به صورت اتفاقي جرم اتفاق افتاده باشد. براي مثال اگر يك شكارچي براي شكار حيوان تيري را پرتاب كند اما آن تير به صورت اتفاقي به جاي اصابت‌‌‌‌‌‌ به حيوان به يك انسان‌ برخورد كند ‌‌‌‌‌مي‌توان گفت كه خطا محض صورت گرفته است.

در صورتي كه خطا محض صورت‌گرفته باشد فرد تا مدت زمان سه سال مهلت دارد كه ديه را بپردازد. اما قانون بر اين است كه فرد پرداخت كننده ديه بايد در هر سال يك سوم كل ديه را بپردازد تا طي سه سال تمام ديه پرداخت شده باشد.

قوانين مربوط به مهلت پرداخت ديه

در رابطه با مدت زمان پرداخت ديه قوانيني وضع گرديده‌اند كه به شرح زير ‌‌‌‌‌مي‌باشند:

  • قرباني و مجرم ‌‌‌‌‌مي‌توانند با هم به اين توافق برسند كه ديه به عنوان مجازات تعيين شود و مدت زماني را براي پرداخت آن تعيين كرده باشند. چنانچه مدت زماني تعيين نشده باشد مهلت پرداخت ديه يك سال پس از تراضي ‌‌‌‌‌مي‌باشد.
  • اگر فردي در سال ۸۰ فردي را به قتل برساند اما در سال ۸۵ براي او ديه تعيين شود ‌‌‌‌‌مي‌بايست ديه را با توجه به نرخ سال ۸۵ پرداخت كند و حتي اگر‌ توافق شده باشد كه ديه قسطي پرداخت شود نيز ‌‌‌‌‌مي‌بايست مجرم ديه را با توجه به نرخ روز به قرباني پرداخت نمايد.
  • در صورتي كه فرد مجرم از پرداخت ديه در مدت زمان تعيين شده خودداري كند قرباني ‌‌‌‌‌مي‌تواند از او شكايت كند و خواهان مطالبه ديه شود كه در اين صورت نيز قوانين جديدي براي مجرم وضع خواهند ‌گرديد.

سوالات متداول

ديه قتل با قصاص عضو برابر است‌‌‌‌‌ ؟

خير ديه قتل مسلما بيشتر خواهد بود.

مهلت پرداخت ديه جرائم عمدي چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

يك سال قمري ‌‌‌‌‌مي‌باشد كه‌‌‌‌‌‌ توضيحات كامل‌تر در متن مقاله آمده است.

مهلت پرداخت ديه در خطا محض چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

مهلت پرداخت ديه در خطا محض سه سال ‌‌‌‌‌مي‌باشد كه شرايط خاص خود را دارد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مهلت پرداخت ديه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مهلت پرداخت ديه پاسخ دهند.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

منبع : مهلت پرداخت ديه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهلت پرداخت ديه،
موضوع:
[ ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۳۸:۴۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی