مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

معافيت كيفر از جعل مدرك تحصيلي

طبق ماده ۵۳۱ قانون مجازات اسلامي، افرادي كه مرتكب جرم جعل از جمله جعل مدارك تحصيلي شده باشند هرگاه قبل از تعقيب كيفري، به جرم خود اقرار كنند و در صورت وجود ساير مرتكبين، آن‌ها را معرفي كنند و يا بعد از تعقيب امكان دستگيري آن‌ها را براي دولت فراهم كنند در مجازات آن‌ها تخفيف قائل خواهند شد و يا به صورت كلي از مجازات معاف خواهند شد.

مجازات استفاده كننده از جعل مدارك تحصيلي

در صورتي كه اشخاص مدارك تحصيلي را جعل كنند به مجازات مقرر در قانون، محكوم مي‌شوند. اما علاوه بر اينكه قانونگذار جعل مدارك تحصيلي را جرم‌انگاري كرده است، استفاده از اين مدارك جعلي را نيز جرم تلقي كرده و براي آن مجازات مستقلي قرار داده است.

طبق اين ماده‌ قانوني در صورتي كه شخص از اسناد مجعول استفاده كند به عنوان يك جرم مستقل قابل تعقيب است و به مجازات ۲ماه تا ۲ سال حبس محكوم مي‌شود.

جرم مقيد و مطلق

جرم مقيد: جرمي است كه تحقق آن منوط به ايجاد نتيجه‌اي باشد. در واقع اين نتيجه را قانونگذار يكي از عناصر تشكيل دهنده‌ جرم مي‌داند به اين دسته از جرائم كه وقوع جرم منوط به تحقق نتيجه است جرم مقيد مي‌گويند.

جرم مطلق: فعل يا ترك فعلي كه انجام شده است مطلقا جرم است و نيازي به تحقق نتيجه نيست و قانونگذار آن را به صورت مستقل جرم انگاري كرده است.

جرم جعل: يك جرم مقيد نيست اما مطلق نيز نيست بلكه يك جرم بينابين است كه بايد قابليت ضرر داشته باشد در واقع چيزي كمتر از مقيد بودن اما بيشتر از مطلق بودن.

انواع جعل

جعل به دو دسته جعل مادي و جعل مفادي تقسيم مي‌گردد:

جعل مادي: مرتكب در اين نوع جعل صلاحيت ايجاد آن وسيله‌ اعلام اراده ( مثل سند و نوشته ) را ندارد ولي آن را به وجود مي‌آورد. مثل اينكه شخص دانشجو كلمه‌اي را در مدرك خود حذف كند يا اضافه كند و امثال اين‌ها كه جعل مادي محسوب مي‌شود.

جعل مفادي: در اين نوع جعل شخص صلاحيت به وجود آوردن سند را دارد اما به صورت اشتباه به كار مي‌برد و آن را ايجاد مي‌كند. به طور مثال اگر قاضي دادگاهي به فرد مورد نظر بگويد اتهام خود را قبول داري و شخص بگويد خير اما قاضي باتوجه به سمتي كه دارد بنويسد قبول دارد، در اين صورت جعل مفادي رخ داده است.

جعل مفادي در هر شغلي ممكن است اتفاق بيفتد.

قانونگذار مجازات جعل مفادي و مادي را برابر دانسته است در صورتي كه جعل مفادي بايد مجازات بيشتري نسبت به جعل مادي داشته باشد، زيرا در جعل مفادي شخص صلاحيت امري را دارد اما خلاف آن عمل مي‌كند.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص جعل مدرك تحصيلي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون جعل مدرك تحصيلي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 

منبع : جعل مدرك تحصيلي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: جعل مدرك تحصيلي،
موضوع:
[ ۷ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۳۷:۳۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی