مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

آيا مي‌دانيد سازمان بازرسي كل كشور زير نظر چه قوه‌اي مي‌باشد و چه وظايف و كاركرد‌هايي دارد؟ سازمان بازرسي كل كشور به موجب اصل 174 قانون اساسي براي نظارت بر كاركرد دستگاه‌هاي اداري كشور و مقابله با فساد به وجود آمده است. رئيس اين سازمان، توسط رئيس قوه قضائيه انتخاب مي‌شود. در ادامه به بررسي بيشتر سازمان بازرسي كل كشور و شرح وظايف اين سازمان مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 منبع : بازرسي كل كشور

سازمان بازرسي كل كشور

همانطور كه در بالا توضيح داديم سازمان بازرسي كل كشور در خصوص نظارت بر درستي روند امور و اجراي صحيح قوانين و مقررات در دستگاه‌هاي اداري تاسيس شده است. به همين منظور با تاسيس اين سازمان، قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور نوشته شده و به تصويب رسيده است. در اين قانون به شرح وظايف و اخيارات سازمان پرداخته شده است.

اعضاي سازمان بازرسي كل كشور

اين سازمان مي‌تواند طبق قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور از افرادي كه در نيروهاي نظامي، انتظامي، امنيتي، شركت‌ها و موسسات از نيروهاي بازنشسته كه داراي شرايط و خصوصيات مورد نظر هستند، براي به كارگرفتن نيرو‌هاي خود استفاده كند.

همچنين سازمان اين امكان را دارد كه كارمندان خود را از ميان قضات و متخصصان و اشخاصي كه صلاحيت اين كار را دارند انتخاب كرده و براي انجام بازرسي و اظهارنظر از نظراتشان بهره‌مند شود.

وظايف سازمان بازرسي كل كشور

سازمان بازرسي در مجموع وظيفه نظارت بر حسن اجراي امور و اجراي درست مقررات را بر عهده دارد اما از وظايف اين سازمان مي‌توان به اعلام موارد تخلف و نا‌رسايي‌ها، بازرسي و نظارت مستمر، بازرسي فوق العاده، گزارش مواردي كه مديران مرتكب تخلفي شده‌اند و اعلام وقوع جرم اشاره كرد.

بازرسي و نظارت مستمر

يكي از وظايف اين سازمان، بازرسي سازمان‌هاي اداري ( وزارتخانه‌ها، سازمان‌هاي وابسته به قوه قضائيه، موسسات وابسته به شهرداري و…) به صورت مستمر مي‌باشد. اين بازرسي و نظارت به طور عادي و مستمر به موجب برنامه‌اي منظم انجام مي‌پذيرد.

بازرسي فوق العاده

يكي ديگر از وظايف سازمان بازرسي، انجام بازرسي فوق العاده بنا به دستور مقام معظم رهبري، رئيس قوه قضائيه و يا درخواست رئيس جمهور و كميسيون اصل 90 قانون اساسي مجلس شوراي اسلامي، مسئول دستگاه اجرائيه مربوط و همچنين هر موردي كه خود سازمان آن را ضروري بداند، مي‌باشد.

اعلام موارد تخلف

از وظايف بعدي سازمان بازرسي اعلام موارد تخلف و سوء جريانات مالي و اداري مي‌باشد. در هر سازمان و موسسه‌اي كه تخلفي صورت بگيرد اين سازمان آن مورد را به مدير يا وزير مربوطه اعلام خواهد كرد. براي مثال در خصوص نهاد‌هاي انقلاب اسلامي و بنياد‌ها به رئيس جمهور و راجع به سوء جريانات و تخلفاتي كه در مرجع قضايي و موسسات وابسته به دادگستري اتفاق بيفتد به رئيس قوه قضائيه اعلام خواهد شد.

اعلام وقوع جرم

هنگامي كه گزارش‌هاي بازرسي در بر گيرنده وقوع جرمي باشد و آن جرم مربوط به حيثيت عمومي باشد، رئيس سازمان بازرسي كل كشور و مقاماتي كه مورد تاييد اين سازمان مي‌باشند، موضوع جرم را در مراجع قضايي پيگيري و بررسي را شروع كرده و تا به دست آوردن نتيجه نهايي اين كار را ادامه خواهند داد.

گزارش موارد تخلف

گزارش‌هاي بازرسي براي تشخيص تخلف در آئين نامه، بخش نامه، تصويب نامه، دستورالعمل‌ها و  بررسي شكايات افراد حقيقي و حقوقي غير دولتي براي پيگيري و بررسي و اعلام راي به ديوان عدالت اداري اعلام و گزارش شده و خارج از نوبت مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص سازمان بازرسي كل كشور، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون سازمان بازرسي كل كشور پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 منبع : بازرسي كل كشور

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بازرسي كل كشور،
موضوع:
[ ۴ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۴۹:۵۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی