مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در اين مقاله قصد داريم در خصوص وصيت نامه صحبت كنيم. در واقع يك سند است كه تكليف امور شرعي، شخصي و مالي فرد بعد از فوتش در آن مشخص مي‌شود. در ادامه به بررسي تفصيلي انواع وصيت نامه، آثار حقوقي و بهترين زمان تنظيم آن مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

lمنبع : وصيت نامه | انواع وصيت نامه و آثار حقوقي آن؛ آشنايي با بهترين زمان نوشتن آن

انواع وصيت‌نامه به لحاظ نحوه تنظيم

سه وضعيت را مي‌توان براي نوشتن وصيت‌نامه متصور شد؛ حالت اول مربوط به وصيت‌نامه سري است اين وصيت‌نامه به خط شخصي غير از موصي نوشته مي‌شود اما در نهايت شخص موصي آن را امضا مي‌كند و توجه كنيد كه شخص اين امكان را پيدا مي‌كند كه وصيت‌نامه‌اش را به صندوق امانات بسپارد و در اين مورد در صورتي كه بازماندگان اعتراض داشته باشند به اعتراض آن‌ها رسيدگي مي‌شود. در مقابل وصيت‌نامه خود نوشت وصيت‌نامه‌اي است كه شخص موصي با خط و امضاي خودش آن را مي‌نويسد و در صورتي كه بازماندگان اعتراضي داشته باشند مي‌توانند به دادگاه مراجعه كنند. در آخر بايد اشاره كنيم به وصيت‌نامه رسمي كه فرايند نوشتن آن در دفتر اسناد رسمي صورت مي‌گيرد و بازماندگان شخص متوفي نمي‌توانند به وصيت‌نامه رسمي هيچ گونه اعتراضي داشته باشند.

توصيه مي‌كنيم مقاله وصيت چيست را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله وصيتنامه را مطالعه نماييد.

انواع وصيت‌نامه به لحاظ آثار

اگر بخواهيم به دو نوع از وصيت بپردازيم بايد به وصيت تمليكي و وصيت عهدي اشاره كنيم. تفاوتي كه بين اين دو نوع از وصيت وجود دارد از اين قرار است كه در وصيت عهدي شخصي به موجب وصيت موظف مي‌شود اموري را طبق نظر متوفي به انجام برساند يا شخص يا اشخاص ديگر را مامور مي‌كند تا به اين امور رسيدگي كنند.
اين در حالي است كه در وصيت تمليكي شخص تكليف اموال خود را معين مي‌كند و بعد از فوت او مالكيت به كسي كه وصيت به نفع اوست منتقل مي‌شود.

توصيه مي‌كنيم مقاله انواع وصيت را مطالعه نماييد.

زمان مناسب براي نوشتن وصيت نامه

با توجه به اينكه هيچ كس از زمان حقيقي مرگ خودش مطلع نيست اين امكان وجود دارد كه شخص در هر لحظه از دنيا برود بنابراين بهتر است كه اشخاص تكليف اموري كه به آن‌ها مربوط مي‌شود را پيش از مرگ از طريق تنظيم وصيت نامه مشخص نمايد. در واقع اين كار موجب مي‌شود كه پس از مرگ افراد بازماندگان تنها به وصيت نامه عمل كنند و امور طبق نظر متوفي انجام شود جاي اينكه ديگران در خصوص اين امور تصميم بگيرند.
در صورتي كه شخص چندين بار وصيت كرده باشد وصيت نامه‌اي مبنا و ملاك قرار مي‌گيرد كه نزديك‌ترين وصيت نامه به زمان مرگش است.

وصيت نامه حاوي چه مطالبي است ؟

ممكن است شخصي در زمان حيات خودش به اشخاص ديگر بدهي داشته باشد و يا اماناتي نزد او وجود داشته باشد و يا حق‌الناسي بر گردن او باشد كه بايد تكليف اين موارد را در وصيت نامه مشخص كند همچنين مطالباتش را نيز بايد در وصيت نامه قيد كند چرا كه مطالبات او، از حقوق بازماندگانش به شمار مي‌رود و در اين صورت بازماندگان مي‌توانند بعد از فوت شخص مطالبات را وصول كنند.

توصيه مي‌كنيم مقاله مقدار وصيت اموال را مطالعه نماييد.

آثار حقوقي وصيت نامه

وصيت نامه آثار حقوقي را در بر مي‌گيرد از جمله اين كه اين آثار حقوقي بعد از فوت شخص ايجاد مي‌شوند. به عبارت ديگر زماني كه شخص زنده است خودش به امور مالي، شرعي و شخصي رسيدگي مي‌كند اما بعد از فوت او و ايجاد شدن آثار حقوقي بازماندگان اين كار را انجام مي‌دهند.

به موجب وصيت نامه شخصي مسئول انجام كاري يا مالك مالي مي‌شود.

كدام نوع از وصيت نامه باطل است ؟

نكته‌اي كه بايد در خصوص وصيت به آن توجه كرد اين است كه آنچه مورد وصيت واقع مي‌گردد بايد ارزش مالي و منفعت عقلايي داشته باشد. به عنوان مثال اگر وصيت در خصوص مواد مخدر صورت بگيرد در اين حالت چون مورد وصيت غير مشروع است وصيت‌نامه باطل در نظر گرفته مي‌شود. همچنين يك شخص نمي‌تواند در خصوص مال شخص ديگر وصيت كند به اين دليل كه مالكيت در اين موارد وجود ندارد و در صورت تحقق چنين موقعيتي وصيت باطل در نظر گرفته مي‌شود.

محروميت از ارث

نكته‌اي كه حتماً بايد به آن توجه كنيم اين است كه شخصي كه وصيت مي‌كند نمي‌تواند در وصيت نامه‌اش وارث خود را از ارث محروم نمايد.

توصيه مي‌كنيم مقاله محروميت از ارث را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص وصيت نامه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون وصيت نامه پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۰۷:۰۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی