مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

موضوع اين مقاله عقد قرض است. به طور كلي براي اينكه عقدي منعقد شود لازم است كه طرفين آن داراي اهليت باشند تا بتوانند تعهداتي را كه نسبت به يكديگر دارند انجام دهند. نكاتي در خصوص عقد قرض و آثار آن وجود دارد كه در ادامه به بررسي دقيق آن مي‌پردازيم. اما پيش از آن براي رفع ابهام از واژه‌هاي اهليت و محجورين بايد بيان كنيم كه اهليت به معني توانايي قانوني يك شخص براي برخوردار شدن از يك حق و اجراي آن حق مي‌باشد و محجور شخصي است كه فاقد اهليت مي‌باشد و نمي‌تواند به طور مستقل اعمال حقوقي خود را انجام دهد. به عنوان مثال شخص مجنون در گروه محجورين قرار مي‌گيرد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : قرض چيست

اركان عقد قرض

پيش از هر چيزي بايد اشاره كنيم كه در ماده ۶۴۸ قانون مدني تعريف اين عقد بيان شده است و اگر بخواهيم اين تعريف را به زبان ساده‌تر بيان كنيم بايد بگوييم كه در اين عقد يك شخص مالي را به ديگري مي‌دهد به اين شرط كه ديگري مثل مال را در مدتي كه تعيين مي‌شود به شخص اول برگرداند. شخص اول مقرض نام دارد و شخص دوم مقترض و اين دو شخص به همراه مالي كه موضوع عقد قرار مي‌گيرد اركان عقد را تشكيل مي‌دهند.

نكاتي كه در خصوص اين عقد بايد بدانيم

هر عقد يك موضوع دارد موضوع عقد قرض يك مال است و يكي از ويژگي‌هايي كه اين مال بايد داشته باشد معلوم بودن است و همچنين ويژگي ديگر آن مال معين بودن است. مالي كه از آن صحبت مي‌كنيم بايد يك مال مثلي باشد زيرا همان طور كه بيان شد بعد از پايان مدت معين مثل مال بايد به صاحب مال برگردد. حال موقعيتي را تصور كنيد كه ضرورت ايجاب نمايد تا مال قيمي را قرض بدهيم. در اين صورت به شرط اينكه طرفين آن مال را مثلي فرض كنند عقد صحيح مي‌باشد.

نكته بسيار مهمي كه بايد آن را مد نظر قرار دهيم اين است كه پس از پايان مدت معين بايد تنها مثل مال باز گردد اگر شرط شود كه اضافه بر آنچه قرض داده شده و يا كمتر از آن برگردد در اين صورت هم شرط باطل است و هم عقد. اما خود مقترض مي‌تواند به اراده خودش مازاد آن چه را كه تعهد كرده است برگرداند.

آثار عقد قرض

هر عقدي كه منعقد مي‌شود داراي آثاري مي‌باشد. عقد قرض هم به همين شكل است زماني كه اين عقد منعقد مي‌شود موضوع عقد يعني مال به مقترض انتقال داده مي‌شود. به اين معني كه او بعد از انعقاد عقد قرض به عنوان مالك مال تصور مي‌شود. اگر موضوع عقد قرض عين معين بود در اين حالت داراي منافع مي‌باشد. از زمان انعقاد عقد اين منافع به شخص مقترض تعلق مي‌گيرد.

بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه از زماني كه عقد منعقد مي‌شود تا زماني كه موضوع عقد قرض تسليم شود اگر موضوع عقد توسط مقرض تلف شود عقد منفسخ مي‌شود و همچنين اگر عيبي در موضوع عقد ايجاد شود مسئوليت آن عيب متوجه شخص مقرض است و بديهي است كه شخص مقترض در فرض تحقق اين حالت مي‌تواند عقد را فسخ كند.
حال موقعيتي را تصور كنيد كه موضوع عقد قرض كلي باشد و از زماني كه عقد قرض منعقد مي‌شود تا زماني كه موضوع عقد قرض تسليم شود اگر در خصوص موضوع عقد قرض تلف اتفاق بيفتد مسئوليت اين تلف با شخص مقرض مي‌باشد.

ويژگي‌هاي عقد قرض

عقد قرض يك عقد تمليكي مي‌باشد. به اين معني كه از زمان انعقاد عقد قرض مالكيت موضوع قرض به شخص مقترض انتقال پيدا مي‌كند و همچنين بايد توجه كنيم كه اين عقد يك عقد تشريفاتي نيست. به عنوان مثال در آن قبض شرط نيست پس يك عقد رضايي در نظر گرفته مي‌شود.

تعريف برخي مفاهيم

در مطالبي كه تا به اينجا بيان شد از عبارت‌هايي استفاده شد كه ممكن است براي شما ابهاماتي را ايجاد كرده باشند. به عنوان مثال عبارت مال مثلي، كلي، عين معين و قيمي. در اين خصوص بايد اشاره كنيم كه منظور از مال مثلي مطابق تعريف كه قانون ارائه داده است مالي است كه اشباه و نظاير آن نوع آن زياد و شايع باشد و منظور از مال قيمي مالي است كه اشباه و نظاير آن نوع شايع و زياد نباشد. در خصوص مال كلي و عين معين نيز بايد بيان كنيم كه مال عين معين مالي است كه در خارج جداي از اموال ديگر قابل مشخص‌كردن باشد و مال كلي نيز مالي است كه در خارج بر افراد عديده صدق كند.

توصيه مي‌كنيم مقاله مال و اموال را مطالعه نماييد

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص قرض، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون قرض پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 

 

منبع : قرض چيست

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قرض چيست،
موضوع:
[ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۱۰:۰۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی