مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

انصاف و عدالت ايجاب مي‌كند كه همه‌ اشخاص بتوانند از حقوق خود دفاع كنند و در برابر دعوايي كه مطرح شده ادله‌ خود را مطرح كنند‌‌‌‌‌. از اين رو آرايي كه در هنگام غيبت شخص محكوم عليه صادر مي‌شوند قابل واخواهي است. اما بي‌شك شخص غائب هم در مهلت معيني مي‌تواند نسبت به راي صادره درخواست واخواهي نمايد و خارج از اين مهلت شخص غائب حق واخواهي ندارد. مگر اينكه دليل و عذر قابل قبولي براي اينكه هيچ اقدامي نكرده وجود داشته باشد. در اين مطلب به بررسي عذر موجه واخواهي خارج از مهلت مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
 

واخواهي از راي غيابي

در صورتي كه شخص خوانده يا نماينده قانوني وي يا وكيل او در هيچ يك از جلسات حاضر نشده باشند و حتي لايحه‌‌اي نيز نداده باشند قاضي راي غيابي در مورد دعوا صادر مي‌كند. بر اساس ماده‌ 305 قانون آئين دادرسي مدني محكوم عليه كه راي غيابي بر عليه او صادر شده مي‌تواند نسبت به اين راي اعتراض كند.

مهلت واخواهي از حكم غيابي

قانون براي اينكه اشخاص بتوانند نسبت به راي غيابي اعتراض كنند مدت زماني را مشخص كرده است‌‌‌‌‌. بر اساس آنچه كه در ماده‌ 306 آمده است مهلت واخواهي به قرار زير مي‌باشد:

  1. اشخاص مقيم خارج از كشور دو ماه از تاريخ ابلاغ‌‌‌‌‌.
  2. اشخاص مقيم ايران بيست روز از تاريخ ابلاغ.

واخواهي خارج از مهلت

در خارج از مدت زماني كه در قانون تعيين شده است اشخاص نمي‌توانند دادخواست واخواهي نسبت به راي داشته باشند. اما در ماده‌ 306 قانون آئين دادرسي اين اجازه به شخص غائب داده شده است كه اگر عذر و دليلي براي عدم حضور در دادگاه دارد مطرح كند. دادگاه اين عذر را بررسي مي‌كند و اگر از موارد عذر موجه در قانون باشد دادخواست واخواهي را قبول مي‌كند و اجراي حكم را تا زمان بررسي كامل به تاخير مي‌اندازد.

عذر موجه واخواهي خارج از مهلت

قانون موارد زير را از علل موجه مي‌داند كه در صورت وجود هر يك از آن‌ها واخواهي شخص خارج از مهلت پذيرفته مي‌شود:

  1. مريضي شخص غائب به حدي كه مانع از تحرك او شود.
  2. فوت يكي از والدين يا همسر يا فرزند.
  3. وقوع حوادث طبيعي مانند سيل‌‌، زلزله و هر حادثه‌اي كه خارج از اراده شخص باشد.
  4. توقيف و حبس بودن فرد به طوري كه نتواند دادخواست را ارائه دهد.

نمونه دادخواست عذر موجه براي واخواهي خارج از مهلت

با سلام خدمت رياست محترم دادگاه‌‌‌‌‌……

احتراما به استحضار مي‌رساند اينجانب‌‌‌‌‌…………………….. به موجب دادنامه شماره‌‌‌‌‌…………………… در تاريخ‌‌‌‌‌……………… كه از سوي آن دادگاه محترم صادر شده و در تاريخ‌‌‌‌‌…………………………. به اينجانب ابلاغ شده است به صورت غيابي محكوم شده‌ام‌‌‌‌‌. بنده به دليل فوت همسر خود در مهلت تعيين شده نتوانستم دادخواست خود را خدمت دادگاه محترم تقديم نمايم؛ لذا با استناد به مواد 305 و 306 قانون آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب تقاضاي واخواهي نسبت به راي صادره را دارم‌‌‌‌‌. همچنين مدارك و مستندات لازمه از جمله گواهي فوت همسر به پيوست ارائه مي‌گردد.

سوالات متداول

آيا مي‌توان خارج از مهلت واخواهي كرد ؟

بله در صورت وجود عذرموجه خارج از مهلت هم مي‌توان واخواهي نمود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

دلايل موجه براي واخواهي خارج از مدت چيست ؟

دلايل در ماده‌ 306 قانون آئين دادرسي مدني ذگر گرديده مانند فوت همسر‌‌، فرزند و يكي از والدين كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص عذر موجه واخواهي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون عذر موجه واخواهي پاسخ دهند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
امتیاز:
بازدید:
[ ۸ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۳۲:۳۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی