مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

موضوعي كه در اين مقاله مورد بررسي قرار مي‌گيرد حقوق جنين است. آن چيزي كه در اين مبحث اهميت دارد اين است كه ابتدا به اين سوال پاسخ دهيم كه آيا جنين شخصيت حقوقي دارد يا خير و اگر پاسخ مثبت است اين شخصيت حقوقي براي او از چه زماني مفروض مي‌باشد و همچنين شخصيت حقوقي جنين چه آثاري را به دنبال دارد. براي پاسخ به اين سوالات به مواد قانون مدني استناد مي‌كنيم چرا كه قانون گذار به طور مفصل با بيان نكاتي به اين موضوع در قانون پرداخته است كه با استناد به اين مواد مي‌توانيم مستدل و مستند به سوالات پاسخ بدهيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

منبع : حقوق جنين

شخصيت حقوقي جنين از چه زماني آغاز مي‌شود ؟

اولين سوالي كه ممكن است براي هر شخصي در خصوص موضوع مورد بحث ما مطرح شود اين است كه اصولاً شخصيت حقوقي جنين از چه زماني آغاز مي‌شود. در پاسخ به اين سوال بايد بيان كنيم كه شخصيت حقوقي جنين يا به عبارت ديگر وجود يك انسان از لحاظ حقوقي با متولد شدن آغاز مي‌شود. يعني از زماني كه يك انسان زنده متولد مي‌شود مي‌توان به طور قاطع بيان كرد كه حقوقي براي او در نظر گرفته مي‌شود.

زنده متولد شدن

بايد حتماً به اين نكته توجه كرد كه در صورت تحقق شرايطي اين امكان وجود دارد كه جنين قبل از به دنيا آمدنش از حقوقي برخوردار باشد اما براي تبديل شدن اين حقوق از حالت بالقوه به بالفعل، يك شرط وجود دارد و آن شرط هم زنده به دنيا آمدن آن جنين مي‌باشد. در اينجا بايد به ماده ۹۵۷ قانون مدني استناد كنيم در اين ماده اين نكته به صراحت بيان شده است. در اين صورت مي‌توان نتيجه گرفت كه جنين هم شخصيت دارد. شخصيتي كه بالطبع از حقوقي نيز برخوردار مي‌شود. براي نمونه مثال مي‌توان به مبحث ارث اشاره كرد. زماني كه يك شخص به نفع جنيني كه هنوز متولد نشده است وصيت كند در اين صورت براي او حقي به وجود مي‌آيد كه در قانون مدني هم به اين مورد اشاره شده است.

نكته‌اي كه بايد بسيار به آن توجه كرد اين است كه مطابق آنچه كه پيشتر بيان شد براي جنيني كه هنوز متولد نشده حق در نظر گرفته مي‌شود اما بايد بدانيم كه حق او يك حق متزلزل است براي اينكه اين حق متزلزل ثابت و مستقر شود جنين بايد زنده متولد شود.

توصيه مي‌كنيم مقاله ارث جنين را مطالعه نماييد.

زماني كه جنين فوراً بعد از تولدش از دنيا برود چه اتفاقي مي‌افتد ؟

موقعيتي را تصور كنيد كه جنين هنوز به دنيا نيامده است و پدر او فوت مي‌شود. در اين صورت آن جنين از سهم‌الارث برخوردار مي‌شود و برخورداري او از سهم‌الارث يك حق متزلزل است اين حق زماني مستقر مي‌شود كه جنين زنده متولد شود.

براي زنده متولد شدن كافي است كه اثبات شود جنين بعد از خروج از رحم مادر يك بار نفس كشيده يا قلبش تپيده تا زنده تلقي شود هر چند كه خيلي سريع بعد از تولد فوت كند.

مطالبي كه گفته شد مطابق فقه اسلامي است و بايد اشاره كنيم كه در ساير نظام‌هاي حقوقي ممكن است شرايط متفاوتي وجود داشته باشد.

توصيه مي‌كنيم مقاله ديه سقط جنين را مطالعه نماييد.

حقوق جنين | چه زماني تعهد به نفع جنين ايجاد مي‌شود ؟

نكته حائز اهميت اين است كه زماني تعهد به نفع جنين ايجاد مي‌شود كه به وجود آمدن او محرز باشد يا به عبارت ديگر نطفه جنين بسته شده باشد. به اين دليل كه اگر جنين به وجود نيامده باشد بديهي است كه نمي‌تواند طرف تعهد قرار بگيرد.

متولد شدن جنين در محيط آزمايشگاهي | حقوق جنين

با توجه به پيشرفتي كه تكنولوژي و علم داشته است اين امكان فراهم شده تا نطفه خارج از رحم مادر و در محيط آزمايشگاهي ايجاد شود و سپس در داخل رحم مادر قرار بگيرد. اما سوالي كه در اينجا مطرح مي‌شود از اين قرار است كه اگر جنين تا پايان دوره جنيني در محيط آزمايشگاهي نگهداري شود آيا همچنان شرط زنده متولد شدن او برقرار است يا خير؟

تثبيت حق ارث جنين | حقوق جنين

در پاسخ بايد بيان كرد كه در صورت تحقق چنين موقعيتي زنده متولد شدن جنين شرط استقرار يافتن اهليت تمتع است و اهليت تمتع عبارت است از شايستگي استفاده از حقي كه براي يك شخص در نظر گرفته مي‌شود و همچنين بايد بيان كرد كه اين شرط در صورتي محقق مي‌شود كه حداقل مدت ۶ ماه به پايان برسد و ديگر به محيط آزمايشگاه نيازي نباشد. به اين دليل كه زنده خارج كردن از محيط آزمايشگاهي مشابه همان زنده متولد شدن است و اگر بخواهيم به زبان ساده‌تر بيان كنيم زماني كه اين موضوع اثبات شود كه جنيني كه در محيط آزمايشگاه بوده به طور مستقل مي‌تواند خارج از محيط آزمايشگاه زنده بماند در اين صورت از اهليت تمتع برخوردار مي‌شود و مي‌تواند از حقوقي كه براي او در نظر گرفته شده استفاده كند.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حقوق انسان قبل از تولد، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حقوق انسان قبل از تولد پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 

منبع : حقوق جنين

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حقوق جنين،
موضوع:
[ ۶ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۰۸:۰۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی