مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

آيا مي‌دانيد غصب به چه معناست و براي تحقق آن چه شرايطي لازم است؟ مسئوليت غاصب چيست؟ غصب يكي از مفاهيم حقوقي است كه در اين مقاله قصد توضيح آن را داريم. غصب در لغت به معناي به ستم گرفتن چيزي از كسي مي‌باشد. در ادامه به بررسي مفهوم غصب و مسئوليت غاصب و همچنين بررسي مواد قانوني مربوط به آن مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : غصب

غصب

به زبان ساده غصب به معناي در اختيار گرفتن مال غير از راه نامشروع و بدون رضايت مالك مي‌باشد و به آن كسي كه بدون رضايت مالك مال، آن را به مالكيت خود درآورد غاصب گفته مي‌شود.
غاصب به صورت مطلق و محض مسئول مي‌باشد، مسئوليت از بين رفتن اصل مال و منافع آن بر دوش وي قرار مي‌گيرد.

شرايط تحقق غصب

۱ – استيلاء

براي تحقق غصب، استيلاء يعني تسلط بر حق ديگري لازم است. به بيان ديگر شخص بايد مال ديگري را به طور مادي و عملي تصرف كند و تصرف حقوقي مانند فروش مال ديگري براي تحقق غصب كافي نيست.

۲ –  حق غير | غصب

استيلاء و تسلط بايد بر حق ديگري باشد. منظور از حق، حق مالي يا همان مال است كه شامل منقول و غيرمنقول مي‌باشد.

۳ – به نحو عدوان

شرط سومي كه براي تحقق غصب لازم است اين است كه استيلاء و تصرف بايد به نحو عدوان يعني بايد به صورت ظلم و ستم و ناحق باشد.
عدوان هنگامي واقع مي‌شود كه متصرف با علم به اين كه مال از آن ديگري است و اجازه تصرف آن را ندارد، بر آن استيلاء يابد و به عبارت ديگر سوء‌نيت متصرف شرط تحقق غصب مي‌باشد.

مسئوليت غاصب

از لحاظ مدني قانون گذار غاصب را مسئول رد عين يا بدل مال مغصوب و نقص و عيبي كه در آن ايجاد شده و نيز مسئول منافع آن شناخته است.

الف – مسئوليت غاصب نسبت به عين مال مغصوب

مورد اول مسئوليت اين است كه عين مال مغصوب موجود و رد آن ممكن باشد. در اين صورت كسي كه مال ديگري را غصب كرده بايد آن را به صاحب مال پس بدهد، حتي اگر مال مقصود در زمين يا بنا به كار رفته باشد، در اين جا مالك مي‌تواند مال را از غاصب بخواهد و در اين صورت غاصب مكلف به كندن يا جدا ساختن مال از زمين يا بنا و تسليم آن به مالك است.

ب – مسئوليت غاصب در صورت تلف مال مغصوب يا تعذر رد عين

طبق ماده ۳۱۱ قانون مدني هرگاه عين مال مغصوب تلف شود غاصب بايد مثل يا قيمت آن را بپردازد. هم چنين ممكن است مال مغصوب از بين نرفته باشد ولي رد عين به علتي غير از تلف غير‌ممكن شود، در اين صورت غاصب مكلف به دادن بدل يعني مثل يا قيمت است.

پ – مسئوليت غاصب در صورت نقص و عيب مال مغصوب

هرگاه در زمان تصرف غاصب در مال مغصوب نقص و عيبي در آن پديد آمده باشد غاصب مسئول و مكلف به جبران خسارت است اگرچه نقص و عيب ناشي از فعل وي نباشد.

ت – مسئوليت غاصب نسبت به منافع مال مغصوب

غاصب فقط ضامن عين يا بدل مال مغصوب مي‌باشد، بلكه نسبت به منافع آن هم مسئول است، اگرچه استفاده نكرده باشد.

زمان تقويم مال مغصوب | غصب

طبق ماده ۳۱۲ قانون مدني، اگر مال مغصوب مثلي نباشد و مثل آن موجود نباشد، غاصب بايد قيمت زماني را بدهد كه مي‌خواهد جبران خسارت كند و اگر مثل موجود بوده و از ارزش افتاده باشد، بايد آخرين قيمت آن مال را پرداخت نمايد.
به زبان ساده‌تر چون تا زماني كه مال مغصوب طلب نشده عين بايد به مالك تسليم شود و مسئوليت غاصب نسبت به قيمت در زمان تلف تحقق مي‌يابد، مي‌توان گفت قيمت زمان تلف ملاك عمل است و هرگاه قيمت زمان تاديه بيش از قيمت زمان تلف باشد، مالك مي تواند تفاوت قيمت را نيز از باب تسبيب و مسئوليت مدني از غاصب مطالبه كند.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص غصب، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون غصب پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 

 

منبع : غصب

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: غصب،
موضوع:
[ ۵ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۲۸:۵۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی