مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

هر كشور داراي قوانين به خصوص‌‌‌ خود ‌‌‌مي‌باشد و قوانين همه كشور‌‌‌ها با يكديگر يكسان نيست. اما در همه كشورها افراد ‌‌‌مي‌توانند از يكديگر به دلايل مختلف شكايت كنند و بخواهند كه قاضي دادگاه به شكايت‌‌‌ آن‌ها رسيدگي نمايد. اما شكايت از افراد نيز قواعد خاص خود را دارد و به راحتي ‌‌نمي‌توان در دادگاه طرح دعوا نمود. در ادامه قصد داريم در مورد خواهان دعوي توضيحات بيشتري را ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

شكايت را به دلايل مختلف نپذيرد و رد كند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : خواهان دعوي

خواهان دعوي كيست‌‌‌ ؟

هرگاه فردي تصور كند كه حقي از او گرفته شده و يا فردي نسبت به او كار خطايي را انجام داده است تنها چيزي كه به ذهنش ‌‌‌مي‌رسد اين است كه به دادگاه مراجعه نمايد و از فرد مقابلش شكايت كند. براي مثال فردي خانه‌‌‌اي را اجاره كرده است و پس از تمام شدن مدت قرارداد صاحبخانه وديعه را به او بازنگردانده است كه در اين صورت فرد براي طرح دعوا به دادگاه مراجعه ‌‌‌مي‌كند و در قانون به افرادي كه در دادگاه طرح دعوا ‌‌‌مي‌نمايند خواهان گفته ‌‌‌مي‌شود. فردي كه از او شكايت ‌‌‌مي‌شود نيز خوانده نام دارد و ‌‌‌مي‌تواند

شرايط اقامه دعوي براي خواهان

همانطور كه در بالا گفته شد براي اقامه دعوا فرد ‌‌‌مي‌بايست برخي شرايط را دارا باشد و هر كسي ‌‌‌نمي‌تواند در دادگاه طرح دعوا و شكايت كند. اين شرايط به شرح زير ‌‌‌مي‌باشند:

منجز بودن طلب

  • يكي از شرايط طرح دعوي براي مطالبه مال اين است كه مال مطرح‌ شده منجز باشد نه مشروط. اين ‌به اين‌معني است كه مال يا طلب بايد به خودي خود وجود داشته باشد و براي وجود آن ‌نياز به هيچ اتفاق يا امري خارجي نباشد. براي مثال ارث حقي است كه به افراد پس از فوت مورثشان ‌‌‌مي‌رسد. درست است كه ارث حق افراد است اما ‌تا زماني كه مورث فوت نكرده وارثين‌ حق ندارند براي دريافت ارث طرح دعوا نمايد.

ذينفعي

  • فردي كه طرح ‌دعوا‌‌‌‌ مي‌كند ‌‌‌مي‌بايست در صورت صدور حكم يا متضرر شود يا منتفع. يعني فرد بايد در صورت صدور حكم ‌پس از طرح ‌دعوا يا ضرر كند يا نفعي به او برسد و در صورتي كه اينطور نباشد دادگاه ‌‌‌مي‌تواند شكايت او را رد كند.

اهليت خواهان دعوي

  • خواهان ‌‌‌مي‌بايست براي طرح دعوي داراي اهليت باشد و مجنون و صغير نباشد. اين به اين معني است كه فرد عاقل و بالغ باشد و همچنين توانايي اجراي حق را داشته باشد و در غير اين‌ صورت شكايتش رد ‌‌‌مي‌شود.

مطالبه مشروع و قانوني

  • موضوع دعوي بايد مشروع باشد و از نظر شرعي و قانوني اشكالي نداشته باشد.‌ براي مثال ‌‌نمي‌توان براي مطالبه مالي كه از راه فروش مواد مخدر يا سرقت به دست آمده است در دادگاه طرح دعوي نمود.

ساير شروط اقامه دعوا از جانب خواهان دعوي

  • اگر موضوع شكايت قبلا در دادگاه مطرح شده باشد و براي آن ‌‌حكمي‌ صادر گرديده باشد خواهان ‌‌نمي‌تواند دوباره در مورد آن طرح دعوا نمايد و اگر بخواهد به حكم اعتراض كند نيز ‌‌‌مي‌بايست از روش تجديدنظرخواهي يا ساير راه‌هاي اعتراض به حكم استفاده كند.
  • خواهان براي طرح دعوي ‌‌‌مي‌بايست شخص خوانده را به درستي مشخص كند و در صورتي كه‌ شكايت او ربطي به خوانده نداشته باشد خوانده ‌‌‌مي‌تواند شكايت را رد كند و حتي دادگاه نيز به شكايتش رسيدگي نخواهد كرد.
  • اگر رسيدگي به موضوع دعوي مهلت محدودي داشته باشد و مهلت آن‌ تمام شده باشد ديگر خواهان ‌‌نمي‌تواند در مورد آن طرح دعوا كند.
  • خواهان ‌‌‌مي‌بايست در دادگاهي طرح دعوا كند كه صلاحيت رسيدگي به موضوع دعوي را داشته باشد.

اگر خواهان تمام شرايط دعوا را داشته باشد و قبل از صدور حكم ‌فوت كند تكليف چيست‌‌‌ ؟

در برخي موارد ديده ‌‌‌مي‌شود كه خواهان تمام شرايط دعوي را داشته و اقدام به اين كار نموده است اما قبل از صدور حكم ‌توسط دادگاه فوت ‌‌‌مي‌نمايد كه در اين صورت بازماندگان او ‌‌‌مي‌توانند شكايت را ادامه دهند تا حكم صادر گردد.

سوالات متداول

خوانده كيست‌‌‌ ؟

به كسي كه خواهان بر عليه او طرح دعوا ‌‌‌مي‌كند خوانده ‌‌‌مي‌گويند.

آيا ‌‌‌مي‌توان براي مطالبه مال به دست آمده از سرقت طرح دعوا كرد‌‌‌ ؟

خير زيرا اين نوع مال از راه‌‌‌هاي شرعي به دست نيامده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص خواهان، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون خواهان پاسخ دهند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 

 

 

منبع : خواهان دعوي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خواهان دعوي،
موضوع:
[ ۳ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۵۳:۱۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی