مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

گاهي پيش ‌‌‌‌مي‌آيد كه به دليل شرايط بد اقتصادي و نوسانات بازار بسياري از كارگاه‌‌‌‌‌هاي توليدي تعطيل شوند. با تعطيلي يك كارگاه فقط كارفرما نيست كه متضرر ‌‌‌‌مي‌شود بلكه كارگري هم كه نان آور خانواده است دچار بحران مي‌گردد. قطعا نبايد كارگر با مشكلات ناشي از بيكاري تنها بماند و از او بايد حمايت شود. در همين راستا در قانون كار تدابيري به منظور حمايت از كارگران بعد از تعطيلي كارگاه‌‌‌‌‌ها در نظر گرفته شده است كه در اين مطلب به آن‌‌‌‌‌ها مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : تعطيلي كارگاه

كارگاه چيست ؟

بر اساس تعريف ارائه شده در قانون كار كارگاه جاييست كه كارگر به تقاضاي كارفرما يا نماينده او در آن جا مشغول به كار ‌‌‌‌مي‌شود. مانند موسسات صنعتي، كشاورزي، معدني، ساختماني، مسافربري،‌‌ترابري و…

هر نوع نقل و انتقال كارگاه شامل قهري و قراردادي، جزئي يا كلي و حتي تغيير نوع كاربري و فعاليت كارگاه باعث قطع ارتباط كارگر و كارگاه نمي‌شود مگر به حكم قانون.

عوامل تعطيلي كارگاه

از نظر كلي به دو دليل عمده كارگاه تعطيل مي‌گردد. از جمله:

تعطيلي قهري و اضطراري كا‌رگاه: حالتي است كه در آن عليرغم ميل و خواسته كارفرما كار‌گاه بايد تعطيل گردد. اين عامل قهري كه باعث تعطيلي تمام يا قسمتي از كا‌رگاه مي‌شود ممكن است يك عامل طبيعي مانند سيل، زلزله، آتش سوزي و…. باشد. قطعا در صورتي كه يك كار‌گاه آسيب ببيند امكان فعاليت در آن وجود ندارد.

همچنين ممكن است عامل قانوني باعث تعطيلي كا‌رگاه شود. زماني كه بازرس كار به دلايلي مانند نقص فني دستگاه گزارش تهيه مي‌كند شخص كارفرما مجبور ‌‌‌‌مي‌شود كا‌رگاه خود را تعطيل نمايد. به طور مثال بازرس به كارگاه شيريني پزي مراجعه مي‌كند. در كارگاه نكات بهداشتي رعايت نشده است در اين صورت بازرس گزارشي تهيه مي‌كند و كارگاه تعطيل ‌‌‌‌مي‌شود.

تعطيلي كار‌گاه به خواست و اراده كارفرما: در اين حالت هيچ عامل خارجي باعث توقف فعاليت كارگاه نشده است بلكه خود كارفرما با اراده و ميل خويش به دلايلي كارگاه را تعطيل مي‌كند به طور مثال به خاطر مشكلات اقتصادي و نبودن بازار فروش تمام يا قسمتي از كارگاه تعطيل ‌‌‌‌مي‌شود.

آثار تعطيل شدن كارگران در قانون كار

در قانون كار فقط موردي كه كارگاه به دليل قوه قهريه تعطيل شده باشد مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس ماده 30 قانون كار در اين صورت پس از به راه افتادن دوباره فعاليت كارگاه كارفرما موظف است كارگراني را كه كار خود را از دست داده‌اند در همان واحدي كه راه اندازي كرده است دوباره به كار بگيرد.

در موردي كه تعطيلي به اراده خود كارفرما باشد قانون سكوت كرده است. اما به نظر ‌‌‌‌مي‌رسد مانند حالتي است كه قرارداد كار تعليق ‌‌‌‌مي‌شود. يعني به طور موقت كارگر و كارفرما قادر به انجام وظائف و تكاليف خود در برابر هم نيستند. در اين حالت هم بعد از رفع تعليق و شروع مجدد كار همان كارگاه قبلي بايد مجددا كارگر به كار خود برگردد.

حقوق كارگران بعد از تعطيلي كارگاه

زماني كه شخص كارگر بيكار ‌‌‌‌مي‌شود به دليل اينكه دريافتي و درآمدي ندارد قطعا از نظر معيشتي دچار مشكل ‌‌‌‌مي‌شود. از همين رو در قانون بيمه براي رفع اين مشكل كارگران و حمايت از آن‌ها در زماني كه بيكار هستند بيمه بيكاري در نظر گرفته شده است.

پس از اينكه كا‌رگاه به هر دليلي تعطيل شد كارفرما بايد تمام حقوق و مزاياي كارگر را با او تصفيه كند. همچنين كارگر ‌‌‌‌مي‌تواند با مراجعه به اداره بيمه مدارك خود مبني بر تعطيلي كا‌رگاه و بيكار شدن را ارائه دهد و از بيمه، مبلغي را با عنوان بيمه بيكاري دريافت نمايد. بر اساس ماده 2 قانون بيمه بيكاري كارگران مجرد حداكثر به مدت 24 ماه و متاهلين به مدت حداكثر 50 ماه ‌‌‌‌مي‌توانند بيمه دريافت نمايند.

جبران خسارت كارگران بعد از تعطيلي كارگاه

اگر كارگاه به دليل عوامل قهري مانند سيل، زلزله و… تعطيل شده باشد با توجه به اينكه كارفرما نيز متضرر شده است لزو‌‌‌‌مي ‌به پرداخت خسارت وجود ندارد.

با توجه به اين كه قانون نمي‌خواهد تا امنيت شغلي كارگران لطمه ببيند اگر با اراده خود كارفرما كارگاه تعطيل شود مانند زماني است كه به دلايل غير موجه و اجباري كارگر اخراج مي‌گردد كه در اين صورت كارگر مستحق دريافت خسارت است.

سوالات متداول

آيا كارگر بعد از تعطيلي كارگاه ‌‌‌‌مي‌تواند بيمه بيكاري بگيرد ؟

بله امكان گرفتن بيمه بيكاري وجود دارد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

حقوق كارگر بعد از تعطيلي كارگاه به چه صورت است ؟

در صورت تعطيلي كارگاه بايد تمام مزايا و حقوق قبلي با كارگر تصفيه شود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

چگونه خسارت كارگر بعد از تعطيلي كارگاه جبران ‌‌‌‌مي‌شود ؟

كارفرما به كارگر خسارت ‌‌‌‌مي‌پردازد كه البته بستگي به علت تعطيلي دارد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد آثار تعطيل شدن كارگاه در قانون كار ‌‌‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام بهره ببريد. همچنين با عضو شدن در كانال تلگرا‌‌‌‌مي ‌وكيل دات كام از آخرين اخبار حقوقي مطلع شويد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص تعطيلي كارگاه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون تعطيلي كا‌رگاه پاسخ دهند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 

منبع : تعطيلي كارگاه

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تعطيلي كارگاه،
موضوع:
[ ۱ مهر ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۲۸:۰۹ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی