مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

يكي از مباحث مهم حقوقي كه موضوع بسياري از پرونده‌هاي حقوقي مي‌باشد مالكيت است. در بيشتر اوقات مالك كسي است كه سند به نام او در دفتر املاك به ثبت رسيده است. مالكيت به رابطه ميان شخص و مال گفته مي‌شود كه به موجب آن ساير افراد نمي‌توانند مال موردنظر را تصرف كرده و از آن استفاده كنند و در مقابل هم مالك مي‌تواند بر اساس اين رابطه، هر تصرف و هر كاري كه خواست نسبت به مال خود انجام دهد. در ادامه به بررسي اثبات مالكيت و روش‌هاي آن و هم چنين بررسي مواد قانوني مربوط به آن مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : اثبات مالكيت 

اثبات مالكيت

طبق ماده 22 قانون ثبت، ملك مطابق قانون در دفتر املاك بايد به ثبت برسد. دولت فقط كسي را كه ملك به اسم او ثبت گشته يا كسي را كه ملك مزبور به او منتقل گشته و اين انتقال نيز در دفتر املاك به ثبت رسيده يا اين كه ملك مزبور از مالك رسمي به او ارث رسيده باشد مالك مي‌پندارد.

اصولا اين دعوا زماني موضوعيت پيدا مي‌كند كه اختلافي در مالكيت ايجاد شود و در چنين صورتي طرح دعواي مزبور لازم مي‌گردد.

روش‌هاي اثبات مالكيت

1 – سند

يكي از مهم‌ترين دلايل اثبات مالكيت، سند است. طبق قانون دولت فقط كسي را كه مال مورد نظر مانند املاك به نام وي در دفتر اسناد رسمي به ثبت رسيده است را به عنوان مالك مي‌شناسد.

2 – شاهد

در برخي از مواقع مي‌توان با استفاده از شاهد، مالكيت خود را بر اموال ثابت كرد. البته در صورتي كه شهادت براي اثبات مالكيت طرح شود، نمي‌تواند مالكيت مدعي را در مقابل طرفي كه داراي سند رسمي است، اثبات كند.

3 – تصرف

تصرف يا همان اماره يد، يكي ديگر از روش‌هاي اثبات مالكيت مي‌باشد. اماره يد به اين معناست شخصي كه مالي را در اختيار دارد و مانند مالك با آن رفتار مي‌نمايد، مالك آن مال است مگر در صورتي كه خلاف آن ثابت شود. براي مثال شخصي كه كتابي در دست دارد و كسي آن را مي‌بيند حتما مي‌گويد كه كتاب براي خود آن شخص است.

البته اماره يد جايي مي‌تواند مطرح گردد كه دليل ديگري مانند سند مالكيت يا شاهدي وجود ندارد.

شرايط دعواي اثبات مالكيت

اين دعوا يكي از دعاوي رايج در زمينه املاك بوده كه براي طرح آن بايد شرايطي وجود داشته باشد.

1 – وجود قرارداد كتبي يا شفاهي

كسي كه خواهان دعواي اثبات مالكيت است بايد قراردادي مبني بر انتقال مالكيت يا ادله‌اي مبني بر مالكيت ارائه نمايد كه در اين مورد، خواهان ممكن است سند عادي ارائه كند تا قرارداد، مالكيتش را تاييد كند. 

2 – اثبات اعتبار قرارداد

با اثبات وجود يك قرارداد ورق به نفع خواهان برمي‌گردد و ظاهرا مالك شناخته مي‌شود مگر اينكه خوانده سند را مورد انكار يا ترديد قرار دهد يا ادعاي جعل نمايد و اگر دليلي بر بي‌اعتباري قرارداد ارائه كند خواهان بايد پاسخ دهد وگرنه ممكن است دلايل خوانده پذيرفته شود و سند بي‌اعتبار گردد.

دادگاه صالح

براي اثبات مالكيت بر اساس نوع مال صلاحيت دادگاه براي رسيدگي به اين امر متفاوت خواهد بود.

اگر مال منقول باشد، دادگاه صالح براي رسيدگي، دادگاه محل اقامت مدعي‌عليه كه مال منقول در تصرف اوست مي‌باشد و اگر كه مال غير‌منقول بود، دادگاه محل وقوع مال غير‌منقول صالح به رسيدگي خواهد بود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص اثبات مالكيت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون اثبات مالكيت پاسخ دهند .

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 

 

منبع : اثبات مالكيت 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اثبات مالكيت،
موضوع:
[ ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۱۱:۰۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی