مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

اشتغال به معناي داراي شغل بودن و مشغول بودن به انجام كاري ‌مي‌باشد. مشاغل موجود در ايران انواع مختلفي دارند و حقوق و مزاياي هر كدام با توجه به نوع كار معين ‌مي‌شود. اما انتخاب شغل در ايران نيز داراي قوانين خاص خود ‌مي‌باشد و هر فرد ‌مي‌بايست به قوانين انتخاب شغل توجه‌ نمايد. در ادامه توضيحات مفصلي را در خصوص حق اشتغال آزاد خدمتتان ارائه نموده‌‌‌ايم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : حق اشتغال

حق آزادي انتخاب شغل يا حق اشتغال چيست‌‌‌ ؟

در قانون اساسي جمهوري اسلا‌مي ‌آمده است كه هر فرد ‌مي‌تواند هر شغلي را كه دوست ‌مي‌دارد انتخاب كند و طبق همين قانون دولت موظف است براي تمام افراد اشتغال زايي كند.

از آن جايي كه اشتغال افراد باعث ‌مي‌شود كه بتوانند مخارج زندگي خود را تامين كنند دولت به هر فرد اجازه داده است كه شغل مورد نظر خود را انتخاب كند و افراد ‌مي‌توانند با توجه به علاقه خود شاغل شوند.

موارد و مصاديق حق اشتغال

در قانون اساسي كشور در مورد حق آزادي انتخاب شغل به دو مورد زير اشاره شده است:

  • هر فرد حق انتخاب شغل خود را دارد و افراد ديگر اجازه ندارند كه او را از انجام شغلش باز دارند.
  • همه افراد ‌مي‌توانند هر ميزاني كه بخواهند كار كنند و هيچكس حق ندارد براي آن‌‌ها ميزان كار معين شده‌‌‌اي را در نظر بگيرد و آن‌ها را وادار كند كه فقط به همان ميزان كار كنند.

نكته مهم: چنانچه فردي ديگري را از انجام‌ شغل مورد علاقه‌اش بازدارد و يا اينكه او را وادار به انجام ميزان كار معين شده توسط خودش كند در واقع مجرم است و طرف مقابل ‌مي‌تواند در دادگاه از او شكايت كند.

در چه مواردي افراد ‌نمي‌توانند شغل مورد نظر خود را انتخاب كنند‌‌‌ ؟

اين صحيح است كه هر فرد ‌مي‌بايست شغل مورد علاقه خود را انتخاب كند و اين كار از نظر قانون درست است اما‌ در برخي موارد نيز فرد ‌نمي‌تواند بعضي از مشاغل را انتخاب كند زيرا انتخاب اين نوع شغل به صلاح مردم كشور نيست. در ادامه استثنائات انتخاب شغل را نام برده‌‌‌ايم:

  • چنانچه فردي بخواهد شغلي انتخاب كند كه با دين اسلام‌ همخواني نداشته باشد قانون‌ او را از انجام آن شغل منع خواهد كرد. براي مثال اگر فردي بخواهد به فروش مشروبات الكي و مواد مخدر بپردازد شغل او از نظر شرعي صحيح نيست و قانون‌ نيز آن ‌را نمي‌پذيرد.
  • اگر فردي بخواهد با اشتغال خود باعث شود كه مصلحت مردم به خطر بيفتد قانون‌ او را از انجام شغلش بازمي‌دارد. براي مثال اگر فردي بخواهد زورگيري كند و نظم جامعه را بر هم زند قانون اجازه اشتغال در اين مورد را به او ‌نمي‌دهد.
  • اگر فردي با اشتغال خود باعث ضايع شدن حقوق ديگران‌ شود نيز قانون او را از انجام فعاليتش بازمي‌دارد.‌ براي مثال اگر كسي به كلاهبرداري از مردم اشتغال داشته باشد در واقع حق مردم را ضايع كرده است و شغل او از نظر قانوني اشكال دارد.

نكته مهم: موارد نام برده شده در بالا شغل‌‌هايي هستند كه چون به ضرر و زيان مردم ‌مي‌انجامند قانون آن‌‌ها را ‌نمي‌پذيرد اما افراد ‌مي‌توانند در مشاغلي مثل، معلمي، پزشكي، مهندسي، فروشندگي، كشاورزي، تبليغات و… فعاليت داشته باشند و در واقع تا زماني كه اين مشاغل با قوانين اسلام مغايرتي نداشته باشند هيچ اشكالي ندارند.

سوالات متدوال

قانون آزادي انتخاب شغل به چه دليل وضع شده است‌‌‌ ؟

قانون انتخاب آزادي شغل به اين دليل وضع شده است كه از حقوق مردم در جامعه دفاع شود.

آيا ‌مي‌توان به صورت آزادانه شغل فروش موارد مخدر را انتخاب كرد‌‌‌ ؟

خير زيرا اين ‌شغل با قوانين اسلامي مغايرت دارد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حق ا‌شتغال، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حق ا‌شتغال پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

منبع : حق اشتغال

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حق اشتغال،
موضوع:
[ ۸ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۱۵:۲۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی