مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

آيا مي‌دانيد فرار از دين و معامله به قصد فرار از دين به چه معناست؟ نحوه احراز انگيزه در اين معاملات به چه صورت است و اين معامله چه تفاوتي با معامله صوري دارد؟ در ادامه به بررسي معامله به قصد فرار از ديون مي‌پردازيم. براي اطلاع از شرايط معامله صحيح كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
 
 

تعريف فرار از دين و معامله به قصد فرار از دين

گاهي اوقات شخصي كه محكوم به پرداخت ديني به كسي شده است براي فرار از دين، اقدام به انتقال صوري يا واقعي اموال خود به ديگري مي‌كند.
براي مثال شخصي كه همسرش مهريه خود را از وي مطالبه كرده و دادگاه هم نسبت به پرداخت آن توسط مرد حكم قطعي صادر كرده است، مرد مال خود را به ديگري منتقل كرده و يا حتي آن را مي‌فروشد براي اين كه دين خود را نسبت به زن ادا نكند.
در اين مورد زن مي‌تواند عليه مرد به جرم معامله به قصد فرار از ديون اقدام به طرح دعواي كيفري كند.
طبق قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي انتقال مال به ديگري به هر نحو به وسيله مديون با انگيزه فرار از ديون به نحوي كه باقي‌مانده اموال براي پرداخت ديون كافي نباشد، موجب حبس تعزيري درجه شش يا جراي نقدي معادل نصف محكوم‌به، يا هر دو مجازات مي‌باشد.

نحوه احراز انگيزه فرار از دين

فردي كه انگيزه فرار از دين خود را دارد هر چند در صدد پوشاندن و مخفي نمودن آن است ولي اين انگيزه مي‌تواند به كمك قرائن و اوضاع و احوال و شرايطي كشف شود.
براي مثال مي توان اشاره كرد به:
۱ – تقارن زمان معامله با موعد مطالبه طلب بستانكار. يعني وقتي كه موقع پرداخت مهريه زن است مرد مال خود را به ديگري مي‌فروشد.
۲ – شخصيت طرف معامله، براي مثال مديون اموال خود را به يكي از خويشاوندان خود يا يكي از دوستان صميمي خود انتقال دهد.
۳ – فروختن مال به قيمتي ارزان‌تر از قيمت واقعي يا هبه كردن آن موقع اداي دين.
۴ – گواهي گواهان داير بر اقرار مديون در مورد وجود انگيزه فرار از ديون.

شرايط تحقق معامله به قصد فرار از دين

۱ – انتقال مال توسط مديون.

۲ – نفع طلبكاران در اقامه دعوا.

۳ – طلب يا محكوميت مالي بايد مسلم و قابل مطالبه باشد. يعني براي مثال اصل طلب مورد دعوا نباشد و به موجب سند رسمي لازم‌الاجرا يا حكم قطعي دادگاه مطالبه شود. همچنين قابل مطالبه بودن يعني براي مثال طلب حال باشد. طلبكار به موجب چكي كه تاريخ وصول آن يك سال بعد است نمي‌تواند ادعاي معامله فرار از ديون از جانب مديون نمايد چراكه طلب وي حال نبوده بنابراين قابل مطالبه نمي‌باشد.

۴ – ضرري بودن معامله

۵ – قصد فرار از دين

بطلان معامله صوري با قصد فرار از ديون

طبق ماده ۲۱۸ قانون مدني اگر مشخص شود كه معامله با قصد فرار از دين به طور صوري انجام شده آن معامله باطل است.

اين ماده به لحاظ نگارشي و استدلالي مشكل دارد چرا كه معامله به قصد فرار از دين با معامله صوري كاملاً متفاوت است و موجب ابهام و بي‌نظمي در فهم و اجراي اين ماده مي‌شود.
چرا كه در معامله به قصد فرار از دين، معامله كننده يعني مديون، قصد انشاي معامله را دارد و معامله به شكل صحيحي ايجاد مي‌شود. منتها از آن جهت معامله مي‌كند تا اموال خود را از دسترس طلبكاران خود خارج نمايد. ولي در معامله صوري همانطور كه از نامش پيداست اصولاً قصد انشاي معامله وجود ندارد بلكه صرفاً صورتي از معامله ارائه مي‌شود. بنابراين در معامله صوري هيچ گونه معامله‌اي واقع نمي‌شود.

پس جهت بطلان معامله صوري آن است كه در واقع قصد انشا در آن وجود ندارد پس معامله‌اي در كار نيست. اما جهت بطلان معامله به قصد فرار از دين، انگيزه فرار مديون و به دردسر انداختن وي است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص فرار از دين، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون فرار از دين پاسخ دهند .

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
امتیاز:
بازدید:
برچسب: فرار از دين،
موضوع:
[ ۲ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۰۸:۰۰:۴۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی