مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

قبض انبار چيست ؟ انبار عمومي موسسه‌اي است بازرگاني كه براي ارائه خدمات و قبول امانت و نگهداري مواد اوليه و توليدات صنعتي و كشاورزي و كالا‌هاي صاحبان صنايع و كشاورزان و بازرگانان، با موافقت هيئت نظارت بر انبار‌‌هاي عمومي و با رعايت مقررات اين قانون و آيين‌نامه‌هاي مربوط به صورت شركت سهامي، تاسيس و بر طبق مقررات ايران به ثبت رسيده باشد. انبارهاي عمومي در مقابل به امانت گرفتن كالا‌ها، سندي صادر مي‌كنند كه از دو قسمت قبض رسيد و برگ وثيقه تشكيل شده كه به قبض انبار موسوم است. در ادامه به بررسي دقيق آن مي‌پردازيم.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

قبض انبار

قبض انبار سندي است مشابه سفته كه با امضاي آن، بازرگان متعهد مي‌گردد، مبلغي را در زمان معين به دارنده پرداخت كند. تفاوت اين سند با سفته در آن مي‌باشد كه با امضاي آن، متعهد به دارنده حق و اجازه مي‌دهد در صورت عدم پرداخت به موقع مبلغ مندرج در آن، كالا‌هاي مندرج در سند را كه در انبار عمومي يا نزد خود تاجر موجود مي‌باشد، از طريق ثبت محل به نفع خود به فروش برساند و از حاصل آن، طلب خود را برداشت نمايد.
در واقع قبض انبار وسيله ايجاد وثيقه به نفع دارنده سند است تا در صورت عدم پرداخت مبلغ تعهد شده بتواند بدهي خود را از محل آن وصول كند و همچنين براي اخذ وام توسط صاحب كالا به كار مي‌رود.

پرداخت قبض

برگ‌ وثيقه متضمن موجودي است كه با رسيدن آن، مبلغ مندرج در برگ بايد پرداخت شود. اما دارنده قبض رسيد مي‌تواند تمام مبلغ مذكور در پشت برگ وثيقه را قبل از انقضاي سر رسيد وام پرداخت و عندالاقتضا در صندوق انبار عمومي توديع و كالاي خود را مسترد دارد.
وجود صندوق انبار عمومي باعث مي‌شود كه پرداخت مبلغ مندرج در قطع‌نامه آسان شود و در نتيجه، مالك كالا بتواند با پرداخت مبلغ مذكور كالا را آزاد كند و آن را به فروش برساند.

 

 

منبع : قبض انبار چيست

مفاد الزامي مشترك قبض انبار

قبض انبارها براي اينكه از اعتبار خوبي برخوردار شوند بايد داراي ويژگي‌هايي باشند:

  1. محل انبار: مكان دقيق انبار و مشخصات آن بايد به دقت نگارش شود.
  2. تاريخ صدور رسيد: ذكر اين تاريخ اهميت زيادي از نظر حسابرسي و حقوقي دارد چراكه به آن استناد مي‌شود. همچنين هر تعداد رسيدي كه صادر شود بايد به دقت مكتوب گردد.
  3. نوع نگهداري كالا و هزينه نگهداري آن: ذكر آن از نظر حقوقي و حسابداري اهميت دارد تا حقوق و تكاليف هر طرف و ثمن معامله مشخص شود.
  4. امضاي انباردار: براي اينكه سندي قابليت استناد در دادگاه داشته باشد بايد امضا شود. انباردار يا نماينده او بايد قبض را امضا نمايند.
  5. پيش پرداخت و هزينه‌هاي مربوطه: نگارش اين موارد براي گمرك و محاسبه هزينه‌هاي مالياتي نيز اهميت دارد.
  6. و…

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص قبض انبار، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون قبض انبار پاسخ دهند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وكيل دات كام بهترين راه حل براي مشكلات حقوقي شما

 

 

 

 

 

منبع : قبض انبار چيست

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قبض انبار چيست،
موضوع:
[ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۴۷:۲۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی