مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

در سال‌هاي اخير به علت افزايش شركت‌ها و كارگاه‌هاي داراي كارگر در كشور قانونگذاران براي اينكه از اختلاف ميان كارگر و كارفرما جلوگيري كنند قانوني به نام قانون كار به وجود آورده‌اند. قانون كار شرايط مختلفي را براي كارگر و كارفرما پيش بيني نموده است و يكي از اين شرايط رفتن ‌به مرخصي توسط كارگر مي‌باشد. در ادامه قصد داريم در مورد مرخصي استحقاقي كه يكي از انواع مرخصي در قانون كار است توضيحات كاملي را در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.
 

مرخصي استحقاقي چيست ؟‌

مرخصي ا‌ستحقاقي يكي از انواع مرخصي در قانون كار مي‌باشد كه شرايط خاص خود را دارد. اين نوع مرخصي براي تفريحات و استراحت كارگران در نظر گرفته شده است و فرد در مدت زمان مرخصي‌اش داراي حقوق نيز مي‌باشد. ‌مرخصي ا‌ستحقاقي كارگران براي هر يك سال كار يك ماه در نظر گرفته شده است. نكته بسيار مهمي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه مرخصي ا‌ستحقاقي شامل روز‌هاي جمعه نيز مي‌شود اما روز‌هاي تعطيل ديگر در سال جزو مرخصي ا‌ستحقاقي نخواهند بود و در آن روز‌ها فرد مي‌تواند باز هم به مرخصي برود.

ذخيره كردن مرخصي‌هاي استحقاقي

مرخصي‌هاي ا‌ستحقاقي يك ماه در سال مي‌باشند كه فرد مي‌بايست از آن‌ها استفاده كند. اما در برخي موارد ديده مي‌شود كه فرد به دلايل مختلف از مرخصي استفاده نمي‌كند و قصد دارد آن را ذخيره كند. حال پرسشي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا مي‌توان مرخصي ا‌ستحقاقي را ذخيره نمود؟ كه در اين باره بايد بگوييم امكان ذخيره نمودن مرخصي ا‌ستحقاقي هست اما كارگر تنها مي‌تواند نه روز مرخصي ا‌ستحقاقي خود را ذخيره كند و نمي‌تواند بيست و يك روز ديگر را ذخيره نمايد.

نكته بسيار مهم: اگر كارگر تمام مرخصي‌هاي ا‌ستحقاقي خود را ذخيره كند و به مرخصي نرود مي‌تواند حقوق كامل روز‌هاي مرخصي را دريافت كند اما در سال بعد بيشتر از نه روز مرخصي براي او ذخيره نخواهد شد و فرد ديگر نمي‌تواند از بيست و يك روز ديگر مرخصي‌اش استفاده كند. اين به اين دليل است كه كارگر از مرخصي‌هايش حتما استفاده كند و بتواند چند روزي را استراحت كند.

مرخصي استحقاقي كارگران فصلي چقدر است ؟‌

همانطور كه در بالا گفته شد مدت زمان مرخصي ا‌ستحقاقي در هر يك سال كار يك ماه مي‌باشد اما در برخي موارد ديده مي‌شود كه فرد يكسال كار نكرده است و فقط در برخي فصول سال كار كرده است كه در اين صورت مرخصي ا‌ستحقاقي او با توجه به ماه‌هايي كه‌ كار كرده است محاسبه مي‌شود. در هر ماه فرد مي‌تواند دو و نيم روز مرخصي ا‌ستحقاقي دريافت كند. براي مثال اگر فرد به طور كلي شش ماه از سال را كار كرده باشد مي‌تواند ۱۵ روز مرخصي ا‌ستحقاقي دريافت كند.

نكته: تمام روز‌هاي مرخصي ا‌ستحقاقي جزو سابقه كاري فرد به حساب مي‌آيند.

سوالات متدوال

در هر ماه كارگر چند روز مرخصي ا‌ستحقاقي دارد ؟‌

در هر ماه فرد ۲ و نيم روز مرخصي ا‌ستحقاقي دارد.

چند روز از مرخصي‌هاي ا‌ستحقاقي قابل ذخيره كردن است ؟‌

تنها نه روز مرخصي ا‌ستحقاقي قابل ذخيره كردن است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مرخصي ا‌ستحقاقي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مرخصي ا‌ستحقاقي پاسخ دهند.

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.
امتیاز:
بازدید:
برچسب: مرخصي استحقاقي،
موضوع:
[ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۴۵:۲۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی