مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

آيا مي‌دانيد به چه اسنادي در وجه حامل گفته مي‌شود؟ آيا مقررات مربوط به آن را مي‌دانيد؟ در ادامه به بررسي اين اسناد و مقررات حاكم بر آن و همچنين به توضيح مفقود شدن آن مي‌پردازيم. قانون تجارت تعريف دقيقي از اين اسناد ارائه نكرده است ولي اسناد در وجه حامل عبارتند از نوشته‌اي كه به موجب آن امضا كننده متعهد مي‌شود در وعده معين، مبلغ معيني را به دارنده سند پرداخت كند. رايج‌ترين سند در وجه حامل چك‌هاي در وجه حاملند اما به چك محدود نمي‌گردند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : اسناد در وجه حامل

تعريف

اين اسناد يا در زمينه تجاري و يا در زمينه مدني صادر مي‌شوند. اين موضوع هم با توجه به اينكه سند براي امور تجاري صادر شده باشد يا براي امور مدني مشخص مي‌شود.
سند در وجه حاملي را كه تجار صادر مي‌كنند تجارتي است. البته اين مورد يك استثناء هم دارد و آن اين است كه ثابت شود سند مربوط به امور تجارتي نيست.

مقررات مربوط به سند در وجه حامل

اثبات مالكيت سند

طبق ماده ۳۲۰ قانون تجارت، دارنده هر سند در وجه حامل مالك است و حق مطالبه وجه آن را داراست مگر در صورت اثبات خلاف آن…
اين ماده به اين معناست كه سند در وجه حامل، مانند اسناد تجاري ديگر، به خودي خود نماينده طلب است و دارنده‌اي كه آن را در دست دارد، نياز به اثبات وجود طلب به طريق ديگر ندارد و هرگاه شخص ديگري مدعي مالكيت سند باشد، بايد خلاف آن را اثبات كند.

موعد پرداخت

پرداخت وجه سند بايد در سر وعده باشد. يعني موعدي كه در خود سند براي پرداخت تعيين گشته است.

نقل و انتقال سند در وجه حامل

سند در وجه حامل از طريق قبض و اقباض منتقل مي‌گردد و دارنده اين سند حق دارد هنگام وعده وجه آن را از متعهد دريافت كند و متعهد نمي‌تواند به موجب ايراداتي كه مي‌توانست آن‌ها را عليه دارندگان قبلي مطرح كند، از پرداخت وجه سند به دارنده فعلي خودداري كند.

مفقود شدن سند در وجه حامل

گاهي اوقات ممكن است كه سند در وجه حامل گم شود. قانون گذار براي جلوگيري از تضييع حقوق مالك واقعي سند مقرراتي را وضع كرده است.

الف – اسناد در وجه حامل داراي كوپن

اين اسناد به دليل اينكه در فواصل مختلف امكان پرداخت بهره به دارنده را داشته باشند، به همراه كوپن در اختيار دارنده قرار مي‌گيرند.

مفقودي

طبق ماده ۳۲۲ قانون تجارت در صورت مفقودي سند در وجه حامل داراي كوپن (كه اين كوپن‌ها سند دريافت منفعت براي دارنده است) دارنده واقعي مي‌تواند بطلان آن‌ها را از دادگاه تقاضا نمايد.
بنابراين قانون گذار به مالك اجازه داده در صورت مفقود شدن ابطال آن‌ها را درخواست كند.

پيگيري دعواي ابطال سند مفقود شده

در محكمه خواهان بايد با دلايل محكمه پسند تعلق اسناد به خود و همچنين مفقودي آن‌ها را اثبات كند. چنانچه صرفا برگه‌هاي كوپن مفقود شده باشد ارائه خود سند اصلي كفايت مي‌كند.

مرحله اعلان در جرايد

اگر دادگاه دلايل را پذيرفت و مالكيت خواهان بر اسناد مفقودي ثابت شد، محكمه دستور اعلان در جرايد را مي‌دهد تا به دارنده فعلي سند اخطار دهند. اگر از تاريخ انتشار اولين اعلان تا سه سال سند ابراز نشود دادگاه حكم به ابطال آن صادر مي‌نمايد.
اين اخطار طبق ماده ۳۲۷ قانون تجارت بايد سه دفعه در روزنامه رسمي منتشر شود.

سرانجام دعوا

 
طبق ماده ۳۲۸ قانون تجارت اگر پس از اعلان در روزنامه رسمي، سند مفقود ابراز شود، دادگاه به مدعي مهلت مناسبي داده، به او اخطار مي‌كند كه چنانچه تا پايان مهلت، دعوي خود را تعقيب و دلايلش را ارائه نكند، محكوم خواهد شد و سند به ابراز كننده آن مسترد خواهد گرديد.
و در ماده ۳۲۹ قانون تجارت آمده كه اگر در ظرف مدت مقرر در ماده ۳۲۴ و اعلان شده سند ابراز نشود، دادگاه آن را باطل اعلام خواهد كرد.
ابطال سند هم به وسيله درج در روزنامه رسمي و هر وسيله ديگري كه دادگاه مقتضي بداند، به اطلاع عموم خواهد رسيد.
پس از صدور حكم ابطال مدعي حق دارد صدور سند جديد را تقاضا كند اگر كوپن‌ها حال شده باشند وي حق مطالبه مبلغ آن را نيز خواهد داشت.

ب – اسناد ديگر در وجه حامل

طبق ماده ۳۳۲ قانون تجارت هر گاه سند گم شده از اسناد نام‌برده در ماده ۳۲۲ نباشد:
محمكه در صورت محق بودن مدعي، به تاريخ پرداخت سند مي‌نگرد. اگر حال باشد دستور پرداخت آن را در صندوق دادگستري مي‌دهد. اگر موعد‌دار باشد و موعد آن نيز رسيده باشد همين دستور را خواهد داد.

توصيه مي‌كنيم مقاله برات را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله چك را مطالعه نماييد.

توصيه مي‌كنيم مقاله سفته را مطالعه نماييد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص اسناد در وجه حامل، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون اسناد در وجه حامل پاسخ دهند .

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماييم

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳۰ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۴۴:۳۱ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی