مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

زماني مرجع قضايي مي‌تواند تحقيقات مقدماتي را در خصوص اتهام وارده به شخص انجام دهد كه در واقع صلاحيت انجام اين كار را داشته باشد. به عبارت ديگر يك مرجع قضايي در حوزه قضايي كه در آن واقع شده است صلاحيت دارد اقدامات تحقيقاتي را تحت عنوان تحقيقات مقدماتي انجام دهد. همچنين ضابطان نيز در همان حدود حوزه قضايي مشخص و معين مي‌توانند ماموريت خود را انجام دهند و خارج از آن اختياري ندارند و نمي‌توان به آن‌ها دستور انجام ماموريت را خارج از حوزه قضايي داد. اما در اين مقاله قصد داريم اين حالت را كه نامش نيابت قضايي است، بررسي كنيم. در اين نيابت به منظور تكميل تحقيقات مقدماتي بايد خارج از حوزه قضايي اقدامات تحقيقي انجام شود.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : نيابت قضايي

نيابت قضايي چيست و در چه صورتي محقق مي‌شود ؟

براي پاسخ دادن به اين سوال ابتدا بايد موقعيتي را تصور كنيد كه براي تكميل تحقيقات مقدماتي در خصوص يك اتهام بايد از حوزه قضايي خارج شد و تحقيقات را خارج از حوزه قضايي صالح ادامه داد. به عنوان مثال مي‌توان تحقيقات محلي را نمونه‌اي از اين موارد دانست در اين صورت مرجع قضايي صالح به مرجع قضايي كه خارج از حوزه قضايي مي‌باشد نمايندگي مي‌دهد تا اقدامات مربوطه را انجام دهد به اين فرآيند نيابت قضايي گفته مي‌شود. مرجع قضايي ابتدايي نمايندگي را به مرجع قضايي ديگر مي‌دهد.

طرفين نيابت قضايي | اين نيابت در چه صورت محقق مي‌گردد؟

در واقع مرجع قضايي كه ابتدا نمايندگي را به مرجع قضايي ديگر مي‌دهد نيابت دهنده نام دارم و مرجع قضايي كه به نيابت از مرجع قضايي اول اقدامات تحقيقاتي را انجام مي‌دهد نايب نام مي‌گيرد.

بايد توجه كنيد كه اعطاي نيابت توسط يك مرجع به مرجع ديگر تنها در خصوص تحقيقات و اقدامات مربوط به آن انجام مي‌شود. بيان نظر نهايي در خصوص پرونده توسط بازپرسي صورت مي‎‌گيرد كه صلاحيت رسيدگي به اتهام را دارد. به دليل اينكه مطابق نظريه مشورتي رسيدگي به اصل اتهام در صلاحيت مرجع نيابت دهنده است. بنا‌بر‌اين اظهار نظر در خصوص ماهيت اتهام و احراز بزهكاري يا بي‌گناهي فرد يا افراد، اظهار نظر در مورد مجرميت يا منع تعقيب متهم، در صلاحيت دادگاه مجري نيابت نبوده و در صلاحيت مرجع نيابت دهنده مي‌باشد و امر اظهار نظر قابل تفويض نمي‌باشد.

بررسي نظر قانون آيين دادرسي كيفري در خصوصي اين موضوع 

اين قانون اظهار مي‌دارد: هرگاه تحقيق از متهم، استماع شهادت شهود و مطلع، معاينه محل، بازرسي از منازل و اماكن و اشياء، جمع‌آوري آلات جرم و به طور كلي هر اقدام ديگري خارج از حوزه قضايي محل مأموريت بازپرس ضروري تشخيص داده شود، وي با صدور قرار نيابت قضايي مطابق مقررات قانوني و شرح دقيق موارد مورد نياز پرونده و الصاق مدارك، انجام آن‌ها را از بازپرس محل، درخواست مي‌نمايد. اين بازپرس در حدود مفاد نيابت اعطائي، موضوع نيابت را انجام مي‌دهد و اوراق تنظيمي را پس از امضاء به همراه ساير مدارك به دست آمده نزد مرجع نيابت‌دهنده مي‌فرستد و در صورتي كه اجراي تمام يا بخشي از مفاد نيابت، مربوط به حوزه قضايي ديگري باشد، اوراق را براي اجراي نيابت به مرجع مزبور ارسال و مراتب را به بازپرس نيابت‌دهنده اعلام مي‌دارد.

نكات مهم

۱-‌ انجام نيابت قضايي در حوزه قضايي بخش به‌عهده رييس يا دادرس علي‌البدل دادگاه آن محل قرار مي‌گيرد.

۲- در مواردي كه اقرار متهم و يا شهادت شاهد و يا شهادت بر شهادت شاهد، مستند رأي دادگاه قرار گيرد، استماع آن توسط قاضي صادركننده رأي ضروري مي‌باشد.

حقوق متهم در صورتي‌كه نيابت محقق شود به چه صورت مي‌باشد ؟

نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيم اين است كه پس از اعطاي نيابت به مرجع قضايي ديگري متهم شرايطش به اين شكل مي‌شود كه از تمام حقوقي كه در مقابل مرجع قضايي اول برخوردار بود در مقابل مرجع قضايي كه به نيابت از مرجع قضايي ديگر تحقيقات را انجام مي‌دهد نيز برخوردار است.

همچنين در خصوص نيابت قضايي مي‌توانيم به ماده ۱۲۰ قانون آيين دادرسي كيفري اشاره كنيم. در اين ماده آمده است كه بازپرس حين صدور نيابت مي‌تواند ميزان تأمين را نيز تعيين كند يا اينكه تعيين آن را به مرجع نايب واگذار كند. مرجع نايب نيز اگر تأمين را كافي نداند يا آن را سنگين بداند مي‌تواند تغييرش دهد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص نبات قضايي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون نبات قضايي پاسخ دهند .

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماييم

 

 

منبع : نيابت قضايي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: نيابت قضايي،
موضوع:
[ ۲۰ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۴۷:۱۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی