مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

هنگامي كه متهم وارد فرايند دادرسي مي‌شود مراحلي را پشت سر مي‌گذارد كه هر كدام از اين مراحل بر اساس اصول خاصي و با رعايت شرايط مشخصي انجام مي‌شود. در اين مقاله ما قصد داريم به مرحله‌اي بپردازيم كه بر پايه اصل برائت انجام مي‌شود و آن هم اخذ آخرين دفاع از متهم مي‌باشد. همان طور كه گفته شد اين فرايند هم مانند ساير فرايند‌ها در نظام دادرسي ويژگي‌هايي دارد كه ما در اين مقاله به بيان آن‌ها مي‌پردازيم در اين راستا به مواد قانون آيين دادرسي كيفري نيز استناد مي‌كنيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : آخرين دفاع متهم

آخرين دفاع متهم در چه زمان و كجا اخذ مي‌گردد؟

پيش از بيان هر نكته‌اي بايد به زمان اين دفاع از متهم اشاره كنيم. در واقع قبل از اينكه در خصوص متهم قرار نهايي صادر شود آخرين دفاع از او اخذ مي‌گردد. به عبارت ديگر هنگامي كه كار بازپرس با بازجويي از متهم به اتمام رسيد قبل از اينكه هرگونه قرار نهايي در خصوص اتهام وارده به متهم صادر شود متهم اين فرصت را دارد تا آخرين دفاع خود را ارائه كند حال ممكن است كه بازجويي بازپرس از شخص متهم در چندين جلسه انجام شود.

پس اين مرحله در دادسرا و قبل از دادگاه صورت مي‌گيرد و آخرين اقدام بازپرس است.

مبناي اخذ آخرين دفاع 

اصلي كه حق آخرين دفاع را توجيه مي‌كند اصل برائت است. در واقع حقي كه به متهم داده مي‌شود به اين خاطر است كه بعد از اين كه شاكي اظهاراتش را بيان كرد او فرصت داشته باشد تا به عنوان فرد مظنون به ارتكاب جرم، هر آنچه كه براي دفاع از خودش در مقابل اتهاماتي كه شاكي به او وارد كرده است بيان كند. بايد توجه كنيم كه علاوه بر اظهارات شاكي اظهارات شهود نيز ممكن است شنيده شود و در اين صورت متهم مي‌تواند در خصوص اظهارات تمام اشخاصي كه مدعي هستند او جرمي را انجام داده است دفاعيات خود را ارائه دهد به همين خاطر است كه مبناي اين حق اصل برائت در نظر گرفته مي‌شود.

استناد به مواد قانون 

طبق مفاد ماده 262 قانون آيين دادرسي كيفري متوجه مي‌شويم كه بعد از اتمام تحقيقات در خصوص پرونده و در صورتي كه اظهارات شهود و شاكي اين شك را ايجاد كند كه جرمي توسط متهم انجام شده است در اين صورت است كه بازپرس به خود متهم و يا وكيل او اعلام مي‌كند كه آخرين دفاع را ارائه دهند و در صورتي كه دفاعيات متهم در جهت مشخص شدن حقيقت تاثير داشته باشد بازپرس بايد به اين امر رسيدگي كند.

اخذ آخرين دفاع بيانگر نظر مثبت بازپرس است يا نظر منفي وي؟

ممكن است اين سوال براي شما ايجاد شود كه آيا اخذ آخرين دفاع از متهم هميشه ضرورت دارد يا خير براي پاسخ دادن به اين سوال بايد بيان كنيم كه در صورتي كه تمام دلايل و اظهارات بازپرس را به سمتي هدايت كند كه متوجه شود شخصي كه به اتهام وارد شده بي‌گناه مي‌باشد ديگر ضرورت ندارد از شخصي كه به او اتهام وارد شده آخرين دفاع اخذ شود.
نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيم اين است كه زماني شخص متهم يا وكيل او ابلاغيه دريافت مي‌كنند مبني بر اينكه بازپرس براي متهم حق اين دفاع را قائل شده است كه بازپرس نظرش اين باشد كه قرار جلب به دادرسي صادر كند و در اين صورت است كه دفاعياتي كه متهم بيان مي‌كند از اهميت ويژه و تعيين‌كننده‌اي برخوردار مي‌باشد.

توصيه مي‌كنيم مقاله جلب متهم را مطالعه فرماييد.

آيا بازپرس مي‌تواند اين دفاع را از وكيل اخذ كند ؟

براي پاسخ به اين سوال بايد به ماده ۲۶۲ و ۲۶۳ اشاره كنيم مطابق اين مواد از قانون آيين دادرسي كيفري بازپرس مي‌تواند آخرين دفاع متهم را از وكيل وي اخذ كند. در واقع در صورت تحقق چنين موقعيتي متهم مي‌تواند در جهت بيان آخرين دفاعش شخصا حضور نيابد. به عبارت ديگر بازپرس نمي‌تواند به متهم بگويد كه براي اخذ آخرين دفاع شخصاً خودش بايد حضور داشته باشد. در صورتي كه وكيل براي بيان آخرين دفاع حضور يابد بازپرس دفاعياتش را مي‌شنود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص آخرين دفاع متهم، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون دفاع از متهم پاسخ دهند .

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماييم

 

 

منبع : آخرين دفاع متهم

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آخرين دفاع متهم،
موضوع:
[ ۲۰ تير ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۴۴:۲۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی