مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

تمامي مردان به سن مشموليت مي‌رسند اما در اين ميان تعدادي از آنان شامل قانون معافيت از سربازي مي‌شوند. بسياري از افراد در صدد به دست آوردن اين فرصت‌اند تا بتوانند به سربازي نروند. اطلاع از قوانين و راه‌هاي به دست آوردن اين فرصت به شما اين امكان را مي‌دهد تا به طور قانوني از حقوق خود بهره‌مند شويد. با توجه به تغيير قوانين در چند سال اخير در ادامه شرايط و قوانين مربوط به معافيت را به طور كامل شرح داده‌ايم. براي آشنايي با مجازات سرباز فراري كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : معافيت سربازي 

معافيت سربازي به چه معناست!؟

به معناي بخشيده شدن و رها شدن شخص از سربازي است. معافيت مي‌تواند اينگونه باشد كه شخص به صورت كلي از سربازي معاف خواهد شد. اما بعضي از معافيت‌ها مي‌تواند فقط به صورت موقت باشد و يا آن معافيت براي انجام ندادن يك سري از فعاليت‌ها باشد.

نكته: فرار از سربازي مي‌تواند عواقب بدي به دنبال بياورد كه در مقاله‌اي جداگانه به آن پرداخته‌ايم.

انواع معافيت سربازي

معافيت با توجه به قوانين و شرايط خود به چند دسته تقسيم مي‌شود.

۱- معافيت تحصيلي

اگر شخص در حين تحصيل باشد از رفتن به خدمت به صورت موقت معاف خواهد بود. معافيت تحصيلي خود به دو دسته تقسيم مي‌شود:

الف) معافيت دانش آموزي: اگر فرد در حال تحصيل در مدارس باشد او از سربازي معاف خواهد بود و حداكثر اين معافيت تا سن 20 سالگي است.

ب) معافيت دانشجويي: پس از ورود به دانشگاه افراد معافيت تحصيلي به صورت موقت دارند اما اين به معناي اين نيست كه تا هر سالي دانشجو باشيد از سربازي معاف هستيد بلكه قواعد و قوانين خاص خود را دارد كه به شرح آن مي‌پردازيم:

افرادي كه در مقطع كارداني هستند 2/5 سال حق استفاده از معافيت تحصيلي را دارند و در مقطع كارشناسي ناپيوسته 3 سال و كارشناسي پيوسته 5 سال حق استفاده از معافيت دارند و در كارشناسي ارشد ناپيوسته 3 سال و كارشناسي ارشد پيوسته 6 سال و در مقطع دكتري پزشكي پيوسته 8 سال و دكتري تخصصي ناپيوسته 6 سال حق استفاده از معافيت تحصيلي را دارند.

۲- معافيت طلاب

طلاب نيز مانند دانش آموزان و دانشجويان تا زماني كه در حال تحصيل در حوزه علميه هستند از معافيت تحصيلي برخوردارند و در صورتي كه تحصيل آن‌ها تمام شده باشد و يا اخراج و يا رها كرده باشند بايد حداكثر به مدت 1 سال خود را به مسئولين براي رفتن به سربازي معرفي كنند.

۳- معافيت كفالت

الف) كفالت پدر: در صورتي كه پدر مسن باشد با توجه به شرايطي مي‌شود از سربازي معاف شد. در صورتي كه فرد تنها فرزند خانواده باشد و يا در صورت داشتن برادري كه سن او زير 18 سال باشد و پدر نيز بالاي 70 سال سن داشته باشد و يا مبتلا به بيماري باشد كه كمسيون پزشكي آن را تاييد كرده باشد مي‌توانند از معافيت استفاده كنند.

ب) كفالت مادر: اگر شوهر مادر فرد فوت كرده باشد و يا طلاق گرفته باشد فرد مي‌تواند از معافيت استفاده كند. حتي اگر مادر ازدواج مجدد كند در صورتي كه نا‌پدري فرد بالاي 70 سال سن داشته باشد و يا بيماري داشته كه مورد تاييد كمسيون پزشكي باشد مي‌تواند از معافيت استفاده كند.

ج) كفالت مادربزرگ و پدربزرگ: در صورتي كه اين افراد هيچ فرزندي نداشته باشند و فرزند آن‌ها فوت كرده باشد شخص مي‌تواند از معافيت استفاده كند.

۴- معافيت پزشكي | معافيت سربازي

در صورتي كه فرد از يك بيماري رنج ببرد مي‌تواند از معافيت استفاده كند. البته بايد به تاييد كمسيون پزشكي برسد. اگر اين بيماري فقط براي مدتي كوتاه باشد و آن قابل درمان باشد او به طور موقت از سربازي معاف خواهد شد و بعد از رفع بيماري بايد به سربازي برود. ولي اگر بيماري دائمي باشد پس او به صورت دائمي معاف خواهد شد. انواع بيماري‌هايي كه مي‌تواند باعث معافيت شود: بيماري‌هاي اعصاب و روان، افسردگي، سل ريه، نقص عضو، بيماري‌هاي پوستي و…

۵- معافيت از رزم | معافيت سربازي

مي‌توان گفت معافيت از رزم جزء معافيت‌هاي پزشكي است با اين تفاوت كه در معافيت پزشكي به صورت دائم و يا موقت شخص معاف مي‌شود ولي در معافيت از رزم شخص از سربازي معاف نخواهد شد. در واقع به سربازي فرستاده مي‌شود اما برحسب بيماري كه به خاطر آن معاف از رزم شده وظيفه‌اي به او مي‌دهند مثلا اگر كسي به خاطر دست خود معاف شده باشد از شركت در رزمايش‌ها و استفاده از سلاح منع مي‌شود و كار‌هاي ديگري به او سپرده مي‌شود.

كدام معافيت بهتر است و كدام بدتر؟

معافيت تحصيلي

اگر شخص معافيت تحصيلي داشته باشد اين يك نوع معافيت موقت است و بعد از تمام شدن تحصيل به سربازي فرستاده مي‌شود و خدمت خود را بايد تمام كند پس اين معافيت مي‌تواند به سود افراد باشد.

داشتن معافيت از كفالت

شخص به صورت دائم از رفتن به سربازي معاف خواهد شد ولي در صورتي كه در كشور جنگ شود شخص ملزم به رفتن به سربازي است. بايد بدانيم كه اين معافيت تاثيري در استخدام شدن افراد در مشاغل دولتي ندارد و مانعي نيست.

معافيت پزشكي

در صورت داشتن معافيت پزشكي به صورت دائم با توجه به بيماري كه بخاطر آن معاف شده‌اند به استخدام آن شغل در نهاد‌هاي دولتي درنمي‌آيند مثلا اگر دست شما مشكل داشته باشد در مشاغل فني استخدام نمي‌شويد و اگر بينايي شما مشكل داشته باشد در مشاغل رايانه‌اي و يا مشاغلي كه با اين مورد در ارتباط است استخدام نخواهيد شد ولي مانع استخدام فرد در ساير حرفه‌ها نمي‌شود.

معافيت از رزم

شايد بد‌ترين نوع معافيت؛ معافيت از رزم باشد زيرا شما به طور كامل بايد به سربازي برويد و 2 سال خدمت را بگذرانيد و با اين حال كه شما سربازي رفته‌ايد ولي باز هم بخاطر مشكلي كه براي آن معاف از رزم شده‌ايد نمي‌توانيد در آن زمينه در مشاغل دولتي استخدام شويد پس چه بهتر كه از اين معافيت استفاده نكنيد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص معافيت سربازي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون قوانين چك پاسخ دهند .

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماييم

 

 

منبع : معافيت سربازي 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: معافيت سربازي،
موضوع:
[ ۱۹ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۳۷:۵۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی