مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

امروزه در تمامي دادگاه‌ها شكاياتي مطرح مي‌شود كه براي اثبات آن‌‌ها و صدور حكم در خصوص اين شكايات مي‌بايست از برخي اسناد كمك گرفت. اسناد به دو دسته كلي رسمي و عادي تقسيم بندي مي‌شوند و هركدام مي‌توانند در موارد مختلف كاربرد داشته باشند. اسناد رسمي كه يكي از انواع سند‌ها در قوانين كشور ما به حساب مي‌آيند داراي توان اجرايي و اثباتي مي‌باشند. در ادامه اين مطلب قصد داريم در خصوص توان اجرايي و اثباتي سند رسمي و به طور كلي اعتبار آن توضيحات مفصلي را خدمتتان ارائه دهيم، با ما همراه باشيد.

 

 منبع :  اعتبار سند رسمي

سند رسمي چه نوع سندي است‌‌‌‌ ؟

سند رسمي به سندي گفته مي‌شود كه توسط مامور رسمي و در مراكز ثبت اسناد رسمي تنظيم گرديده باشد. به طور كلي در قانون ‌دو نوع سند با نام‌هاي سند رسمي و عادي تعريف شده است كه به بيان ساده‌‌‌تر مي‌توان‌ گفت سند رسمي از اعتبار بالاتري برخوردار است. سند رسمي از جمله سند‌هايي است كه مي‌توان با استناد به آن برخي جرائم و… را نيز اثبات نمود. اين نوع سند امروزه از اعتبار بسيار زيادي در مراجع قضايي برخوردار است و هر فردي كه بخواهد از انجام معامله‌اش با فرد ديگر مطمئن شود اقدام به تنظيم سند رسمي در خصوص آن معامله خواهد كرد.

توان اجرايي سند رسمي | ميزان اعتبار

سند رسمي يك سند لازم الاجرا به حساب مي‌آيد و داراي توان اجرايي است. توان اجرايي سند رسمي به اين معناست كه اگر فردي به دليل انجام‌ معامله‌‌اي اقدام به تنظيم سند رسمي كند و فرد مقابل را ملزم به پرداخت مالي به خود نمايد، چنانچه فرد از پرداخت مال خودداري كند چون سند رسمي توان اجرايي دارد ديگر نياز نيست كه فرد براي دريافت آن مال از شخص مقابلش در دادگاه شكايت كند و مي‌بايست مراحل ديگري را طي كند.

با استناد به اينكه سند رسمي توان اجرايي دارد فرد براي مطالبه حقش و وادار كردن شخص مقابل به انجام تعهداتش مي‌بايست به مراكز اجراي ثبت مراجعه نمايد و از مامورين اجراي ثبت بخواهد كه فرد مقابل را ملزم به انجام تعهدش نمايند. در اين صورت مامورين اجرا حقوق فرد را از طرف مقابلش مطالبه كرده و به او پرداخت خواهند كرد. اما توجه داشته باشيد كه توان اجرايي سند رسمي در همه موارد صدق نكرده و گاهي با وجود اين نوع سند بازهم نياز است كه فرد دعوا را در دادگاه اقامه كند.

توان اثباتي سند رسمي | ميزان اعتبار

سند رسمي علاوه بر اينكه داراي توان اجرايي است توان اثباتي نيز دارد. توان اثباتي سند رسمي به اين معنا مي‌باشد كه اگر فردي عليه ديگري در دادگاه طرح دعوا نمود مي‌تواند براي اثبات ادعاي خود سند رسمي تنظيم ‌شده را به دادگاه ارائه دهد. ارائه سند رسمي به دادگاه مي‌تواند باعث اثبات ادعاي مطرح شده شود كه به اين مورد توان اثباتي سند رسمي گفته مي‌شود. با وجود اينكه موارد ديگري مثل اقرار، شهادت و… نيز براي اثبات ادعا در دادگاه‌ها وجود دارند اما در برخي موارد براي اثبات ادعا مي‌بايست حتما از سند رسمي استفاده كرد. براي مثال اگر فردي بخواهد در خصوص معامله ملك خود دعوايي را در دادگاه طرح كند مي‌بايست آن ملك حتما با سند رسمي معامله شده باشد تا بتواند در دعوا پيروز گردد.

سوالات متداول

آيا سند رسمي داراي اعتبار مي‌باشد‌‌‌‌ ؟

بله سند رسمي يكي از معتبرترين اسناد در قانون كشور ما مي‌باشد كه توضيحات كامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

توان اجرايي سند رسمي در همه موارد صدق مي‌كند‌‌‌‌ ؟

خير گاهي ممكن است براي دريافت مال فرد در دادگاه اقامه دعوا كند.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص ا‌عتبار سند رسمي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ا‌عتبار سند رسمي پاسخ دهند.

 

 منبع :  اعتبار سند رسمي

 

 


:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتبار سند رسمي،
موضوع:
[ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۲۶:۴۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی