مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

طلاق در صورت بخشيدن مهريه موضوعي است كه ابهامات بسياري را شامل ‌مي‌شود. ماده ۱۰۷۸ قانون مدني مهريه را به اين شكل تعريف كرده است، (هر چيزي را كه ماليت داشته و قابل تملك نيز باشد ‌مي‌توان مهر قرار داد.)‌ با استناد به ماده ۱۰۸۲ مي‌توان به طور صريح‌ بيان كرد كه، (به مجرد عقد، زن مالك مهر ‌مي‌شود و ‌مي‌تواند هر نوع تصرفي كه بخواهد در آن بنمايد.)

همچنين اين حق براي زن در ماده ۱۰۸۵ در نظر گرفته شده است، (زن ‌مي‌تواند تا مهر به او تسليم نشده از ايفاي وظايفي كه در مقابل شوهر دارد امتناع كند مشروط بر اينكه مهر او حال باشد و اين امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.)‌ يعني از حق حبس استفاده كند و تا تمام مهريه حال او پرداخت نشده است از تمكين خود داري كند و همچنان مستحق دريافت نفقه ‌مي‌باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر مقاله‌‌هاي مشاوره طلاق و انواع تمكين را مطالعه نماييد.

 منبع : در صورت بخشيدن مهريه مي توان طلاق گرفت

 

 

1-حق طلاق و مهريه| طلاق در صورت بخشيدن مهريه

براي بررسي اينكه آيا رابطه‌‌‌اي ميان مهريه و حق طلاق وجود دارد يا خير ابتدا بايد اين دو مفهوم را به طور جداگانه تعريف كنيم، تعريف مهريه به اين شكل بيان شده است: آن مالي است كه پس از وقوع عقد ازدواج در مالكيت زن قرار مي‌گيرد (به مجرد عقد زن مالك مهر ‌مي‌شود و ‌مي‌تواند هر نوع تصرفي كه بخواهد در آن بنمايد.) اما طلاق به معناي جدايي زوجين اسنت كه زن طي پروسه طلاق مي‌تواند تقاضاي پرداخت مهريه نمايد.

همچنين به حق طلاق در قانون مدني به اين شكل اشاره شده است كه: مرد ‌مي‌تواند با رعايت شرايط مقرر در اين قانون با مراجعه به دادگاه تقاضاي طلاق همسرش را بنمايد. اين حق طلاق در مواردي براي زنان در قانون در نظر گرفته شده است در مواردي مثل اينكه زن در شرايط عسر و حرج زندگي كند (شرايط عسر و حرج شرايطي است كه زندگي براي زن با سختي و مشقت همراه باشد)، هم چنين در مواردي كه مرد چهار سال غيبت كند و يا از پرداخت نفقه به همسرش خودداري نمايد. همان طور كه‌ مشاهده شد هيچ ارتباطي ميان مهريه و حق طلاق وجود ندارد. براس كسب اطلاعات بيشتر در مورد طلاق غيابي كليك كنيد.

2-بذل (بخشش) مهريه در برابر طلاق| طلاق در صورت بخشيدن مهريه

برخي از حقوقدانان معتقدند هنگا‌مي ‌كه زني در برابر طلاق گرفتن از همسر خود، به صورت توافقي مهريه خود را به او ‌مي‌بخشد و بذل ‌مي‌كند در واقع عمل هبه را انجام ‌مي‌دهد و در قانون مدني در ماده ۷۹۵ هبه به اين شكل تعريف شده است:
(هبه عقدي است كه به موجب آن يك نفر مالي را مجاناً به كس ديگري تمليك ‌مي‌كند تمليك‌ كننده واهب طرف ديگر را متهب، مالي را‌كه مورد هبه است عين موهوبه ‌مي‌گويند.) سوألي كه ممكن است براي ما ايجاد شود اين است كه اگر زني كه مهر خود را به همسرش ببخشد ‌مي‌تواند از هبه رجوع كند يا خير؟

پاسخ

در خصوص طلاق در صورت بخشيدن مهريه بايد به بحث بذل مهريه توسط زن براي طلاق گرفتن از همسرش اشاره كنيم به همين منظور به بررسي دو نوع از طلاق ‌مي‌پردازيم كه در اين گونه از طلاق‌‌ها بذل مهريه توسط زن صورت ‌مي‌گيرد نوع اول به اين شكل در ماده ۱۱۴۶ قانون مدني بيان شده است:
(طلاق خلع آن است كه زن به واسطه كراهتي كه از شوهر خود دارد در مقابل مالي كه به شوهر مي‌دهد طلاق مي‌گيرد اعم از اينكه مال‌ مزبور عين مهر يا معادل آن و يا بيشتر و يا كمتر از مهر باشد.)

و نوع دوم در ماده ۱۱۴۷ قانون مدني بيان شده است:
(طلاق مبارات آن است كه كراهت از طرفين باشد ولي در اين صورت عوض بايد زائد بر ميزان مهر نباشد.) عبارت (بايد زائد بر ميزان مهر نباشد) به اين معنا است كه مبلغي كه زن به مرد ‌مي‌دهد نبايد بيشتر از ميزان مهريه باشد. حال اگر زن در دوران عده طلاق ( مدت زماني است كه زن بعد از طلاق خود همسر خود ‌نمي‌تواند ازدواج مجدد انجام دهد ) از بذل مهريه خود رجوع كند، طلاق بي اثر ‌مي‌شود و انگار اصلاً وجود نداشته است. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد طلاق توافقي كليك كنيد.

عموما در طلاق توافقي نمي‌توان از بخشش مهريه رجوع كرد.

3-انواع بذل مهريه| طلاق در صورت بخشيدن مهريه

پيش‌‌‌‌تر به بيان تعريف هبه پرداختيم در خصوص انواع بخشش و بذل مهريه ‌مي‌توان به سه مورد اشاره كرد نوع اول بر بخشش مهريه به صورت غير معوض است به اين معنا كه در برابر بخشش مهريه چيزي توسط زن دريافت نمي‌شود. نوع دوم يعني هبه معوض در صورتي توسط زن صورت ‌مي‌گيرد كه در برابر آن انجام كار يا عدم انجام كاري را درخواست كند و در‌ خصوص آخرين مورد بايد گفت كه ابراء به معناي اسقاط دين ‌مي‌باشد. موضوع مورد بحث ما در خصوص هبه معوض است. همان طور كه پيشتر بيان شد در دوران عده زوجه يعني زن ‌مي‌تواند از هبه معوض خود رجوع كند و اين امر يك استثنا در هبه معوض ‌مي‌باشد چرا كه در ساير موارد هبه معوض قابل رجوع ‌نمي‌باشد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص طلاق در صورت بخشيدن مهريه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون طلاق پاسخ دهند .

 

 منبع : در صورت بخشيدن مهريه مي توان طلاق گرفت

 

 


:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۲۴:۱۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی