مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

انواع تمكين در قانون مورد بررسي قرار گرفته است. پيش از پرداختن به موضوع تمكين و انواع آن معناي لغوي اين كلمه را بررسي مي‌كنيم كه عبارت است از قبول كردن و فرمان كسي را پذيرفتن. در ماده 1102 قانون مدني بيان شده است كه (همين كه نكاح به طور صحت واقع شد روابط زوجيت بين طرفين موجود و حقوق و تكاليف زوجين در مقابل همديگر برقرار مي‌شود.) همانطور كه مشاهده مي‌كنيد در قانون مدني به طور صريح به اين واژه يعني تمكين، اشاره نشده است اما در ماده 4 قانون حمايت از خانواده كه مصوب سال 1391 است از اين واژه ياد شده است به اين شكل كه رسيدگي به مسئله تمكين و نشوز را در صلاحيت دادگاه خانواده دانسته‌اند. توصيه مي‌كنيم مقالات تمكين و نشور چيست و مشاوره طلاق را مطالعه نماييد.

 منبع : انواع تمكين | حالت هاي مختلف تمكين از جمله خاص و عام

1-تمكين عام| انواع تمكين

اگر بخواهيم به معنا و مفهوم كلي تمكين عام اشاره كنيم بايد اين نوع از تمكين را اطاعت كردن زن از شوهر در نظر بگيريم در واقع در تمكين عام زوجه يعني زن رياست شوهرش بر خانواده را مي‌پذيرد و در اين صورت زن مي‌بايست وظائف خود را در حدود قانون و عرف نسبت به همسر خود انجام دهد. از اين تعريف در مي‌يابيم كه اگر مرد درخواست‌هايي از همسر خود داشته باشد كه برخلاف قانون و عرف باشند در اين صورت زن تكليفي براي اطاعت از شوهر خود نخواهد داشت. در قانون مدني به طور صريح به مسئله تمكين اشاره نشده است اما از مواد آن مي‌توان احكام قانوني در خصوص تمكين را استنباط كرد.

به عنوان مثال متن ماده 1108 قانون مدني به اين شرح است كه (هرگاه زن بدون مانع مشروع از اداي وظائف زوجيت امتناع كند مستحق دريافت نفقه نخواهد بود.) اين ماده دلالت بر نشوز ( عدم تمكين ) دارد. هم چنين در ماده 1105 قانون مدني بيان شده است كه در (روابط بين زوجين رياست خانواده از خصايص شوهر است.) لازم است كه اشاره كنيم به مصداق تمكين عام كه در قانون از آن ياد شده است: (زن بايد در منزلي كه شوهر تعيين مي‌كند سكني نمايد مگر آنكه اختيار تعيين منزل به زن اعطاء شده باشد.) براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد نفقه فرزند كليك كنيد.

2-تمكين خاص| انواع تمكين

مسئله‌‌اي كه در تمكين خاص مطرح است اطاعت كردن زوجه از زوج در مسائل زناشويي و جنسي است و زن تنها در مواردي مي‌تواند نسبت به اين نوع از تمكين ممانعت كند كه مانع شرعي و موجهي براي عدم تمكين داشته باشد و يا اينكه اين نوع از تمكين موجب زيان شود.

3-ضمانت اجراي عدم تمكين| انواع تمكين

در ماده 1108 قانون مدني بيان شده است كه اگر زن از انجام وظائف زوجيت امتناع كند استحقاق دريافت نفقه را ندارد. اين نكته حائز اهميت است كه اگر زن در صورت امتناع عذر موجهي داشته باشد در اين حالت هم چنان مستحق دريافت نفقه مي‌ماند. ضمانت اجراي ديگر الزام زوجه به تمكين است و اين الزام زماني تحقق مي‌يابد كه زوجه براي عدم تمكين دليل موجه نداشته باشد. ضمانت اجراي بعدي اجازه ازدواج دوم به مرد است و ضمانت اجراي چهارم محروم كردن زوجه از دريافت اجرت المثل است. اجرت المثل به اين معنا مي‌باشد كه اگر شرع انجام كارهايي را بر عهده زن نگذاشته باشد و هم چنين در عرف براي انجام اين كارها اجرت تعيين نشده باشد در اين صورت اجرت المثل در نظر گرفته مي‌شود.

براي آشنايي بيشتر با اجرت المثل ايام زوجيت و مصاديق آن مقاله مربوطه را مطالعه نماييد.

براي مشاهده نمونه دادخواست اجرت المثل ايام زوجيت كليك فرماييد.

مفهوم حق حبس

در خصوص مبحث انواع تمكين بايد اشاره كنيم به موقعيتي كه در آن زن مي‌تواند از حق حبس استفاده كند به عبارت ديگر زن اين حق را دارد كه بگويد تا مهريه دريافت نكند، وظائف خود را نسبت به شوهرش انجام نمي‌دهد. در اين مورد اگر زني از حق حبس استفاده كرده باشد و تمكين نكند، اين امر مانع از استحقاق او براي دريافت نفقه نمي‌باشد. استفاده از حق حبس براي زناني قابل اعمال است كه باكره باشند و تمكين نكرده باشند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد توقيف اموال براي مهريه كليك كنيد.

براي كسب آگاهي در خصوص حق حبس زوجه و مصاديق آن كليك فرماييد.

دلايل موجه براي عدم تمكين زوجه

همچنين در خصوص موضوع انواع تمكين لازم است اشاره كنيم كه در مواردي عدم تمكين با دلايل موجه بلامانع است كه در ادامه به اين موارد اشاره مي‌كنيم.

1- زن در دوره عادت ماهانه باشد يا در دوره نفاس. دوره نفاس 6-4هفته بعد از زايمان است.

2- طبق ماده 1127 قانون مدني، مرد بيماري‌هاي مقاربتي داشته باشد.

3- زن از حق حبس استفاده كرده باشد و اين حق حبس در صورتي قابل اعمال است كه زوجه باكره باشد.

4- ثابت شود كه سكونت زن در منزل شوهر ضرر و زيان مالي، شرافتي و بدني دارد.

5- زن ثابت كند منزلي كه شوهرش براي او تعيين كرده است مناسب شأن او نيست.

 

 

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص انواع تمكين، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون تمكين و انواع آن پاسخ دهند .

 

 منبع : انواع تمكين | حالت هاي مختلف تمكين از جمله خاص و عام

 



:: بازديد از اين مطلب : 1

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۰۱:۲۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی