مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

طلاق غيابي يكي از انواع طلاق مي‌باشد و پيش از بيان هر نكته‌اي بايد بگوييم كه طلاق در لغت به معناي متاركه و جدايي و در اصطلاح حقوقي به معناي پايان ازدواج به صورت قانوني مي‌باشد هنگامي كه رابطه زوجيت ميان مرد و زن شكل مي‌گيرد و  آن‌ها وارد زندگي مشترك مي‌شوند و در واقع از زماني كه عقد نكاح منعقد مي‌شود، حقوق و تكاليفي بر عهده آن‌ها قرار مي‌گيرد براي استحكام روابط زناشويي اين حقوق و تكاليف بايد به نحو احسن انجام شوند؛ در صورتي كه حقوق و تكاليف را نسبت به يكديگر انجام ندهند مبحث طلاق مطرح مي‌گردد. توصيه مي‌كنيم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نماييد.

 

1-رأي غيابي| طلاق غيابي

هر دعوايي كه در دادگاه مطرح مي شود دو طرف دارد خواهان و خوانده اگر خواهان به دادگاه مراجعه كند و دعوا را عليه خوانده مطرح نمايد دادگاه به منظور اطلاع دادن به خوانده از وجود چنين دعوايي براي او ابلاغيه صادر مي كند حال اگر اين ابلاغيه به هر دليلي به دست خوانده نرسيده باشد و خوانده در جلسه دادگاه نيز حضور پيدا نكند، در نتيجه در اين دادگاه خوانده محكوم مي شود، و اين رأي، رأي غيابي خواهد بود. توصيه مي كنيم مقاله طلاق توافقي را مطالعه نماييد.

2-زماني كه خواهان مرد است| طلاق غيابي

در ماده ۱۱۳۳ قانون مدني بيان شده است كه  (مرد مي تواند با رعايت شرايط مقرر در اين قانون با مراجعه به دادگاه تقاضاي طلاق همسرش را بنمايد.)  مطابق اين ماده حق طلاق در قانون مدني به مرد داده شده است بنابراين اگر زوجه يعني زن در دادگاه حاضر نشود دادگاه رأي طلاق را به نفع مرد صادر مي‌كند توجه كنيد كه رأي طلاق صادر مي شود اما مرد براي اينكه بتواند اين طلاق را ثبت كند بايد تمام حقوق مالي زن را تأمين كند و اگر به هر دليلي رأي دادگاه رأي غيابي باشد زن در مدت ۲۰ روز مي تواند واخواهي كند، واخواهي به معناي اعتراض شخصي مي باشد كه دادگاه او را محكوم عليه تشخيص داده در حالي كه او غايب بوده است. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد واخواهي كليك كنيد.

3-زماني كه خواهان زن است| طلاق غيابي

اگر زن به دادگاه مراجعه كند و عليه زوج در خصوص طلاق اقامه دعوا نمايد بايد بتواند در دادگاه دلايل خود را مطابق قانون ثابت كند زيرا همانطور كه بيان شد حق طلاق در قانون مدني در ماده ۱۱۳۳ به مرد داده شده است بنابراين درخواست طلاق  بايد براساس دلايل موجهي باشد در اين صورت براي خوانده  ابلاغيه صادر مي شود و اگر ابلاغيه  به هر دليلي به دست مرد نرسد و او  در جلسه دادگاه حضور پيدا نكند و لايحه خود را ارائه ندهد رأي دادگاه رأي غيابي خواهد بود. در تبصره ماده ۱۱۳۳ قانون مدني بيان شده است كه (زن نيز مي تواند با وجود شرايط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) اين قانون، از دادگاه تقاضاي طلاق نمايد.) حال به بررسي اين مواد قانوني مي پردازيم.

4-مواد قانوني مرتبط| طلاق غيابي

ماده ۱۱۱۹ قانون مدني  بيان مي كند كه (طرفين عقد ازدواج مي توانند هر شرطي كه مخالف با مقتضاي عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج يا عقد لازم ديگر بنمايند مثل اينكه شرط شود هر گاه شوهر زن ديگر بگيرد يا درمدت معيني غائب شود يا ترك انفاق نمايد يا بر عليه حيات زن سوء قصد كند يا سوء رفتاري نمايد كه‌ زندگاني آن ها با يكديگر غير قابل تحمل شود زن وكيل و وكيل در توكيل باشد كه پس از اثبات تحقق شرط در محكمه و صدور حكم نهائي خود را مطلقه‌ سازد.) منظور اين ماده شروط  ضمن عقد و وكالت دادن به زن در طلاق است .

درخواست طلاق از سوي زن

از ديگر مواد قانوني مرتبط  با طلاق غيابي ماده  ۱۱۲۹ قانون مدني است كه به اين شرح  مي باشد (در صورت استنكاف شوهر از دادن نفقه و عدم امكان اجراء حكم محكمه و الزام او به دادن نفقه، زن مي‌ تواند براي طلاق به حاكم ‌رجوع كند و حاكم شوهر او را اجبار به طلاق مينمايد ‌همچنين است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.) اين ماده مربوط پرداخت نكردن نفقه مي باشد چه از روي ناتواني چه زماني كه مرد از پرداخت آن درصورت استطاعت مالي امتناع مي كند. براي اطلاع از طلاق در صورت بخشيدن مهريه كليك كنيد.

عسر و حرج زن

ماده ۱۱۳۰ قانون مدني به نكته اي اشاره مي كند كه در مبحث طلاق غيابي از اهميت به سزايي برخوردار مي باشد به اين شرح كه (در صورتي كه دوام زوجيت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وي مي‌تواند به حاكم شرع مراجعه و تقاضاي طلاق كند. چنان چه عسر و حرج مذكور در محكمه ثابت شود، دادگاه مي‌تواند زوج را اجبار به طلاق نمايد و در صورتي كه اجبار ميسر نباشد زوجه به اذن حاكم شرع طلاق داده مي‌شود.

عسر و حرج موضوع اين ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعيتي كه ادامه‌ي زندگي را براي زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشكل باشد و موارد ذيل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصاديق عسر و حرج محسوب مي‌گردد:

مصاديق عسر و حرج

۱- ترك زندگي خانوادگي توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالي و يا نه ماه متناوب در مدت يك سال بدون عذر موجه.
۲- اعتياد زوج به يكي از انواع مواد مخدر و يا ابتلا وي به مشروبات الكلي كه به اساس زندگي خانوادگي خلل وارد آورد و امتناع يا عدم امكان الزام وي به ترك آن در مدتي كه به تشخيص پزشك براي ترك اعتياد لازم بوده است. در صورتي كه زوج به تعهد خود عمل ننمايد و يا پس از ترك، مجدداً به مصرف موارد مذكور روي آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.
۳- محكوميت قطعي زوج به حبس پنج سال يا بيشتر.
۴- ضرب و شتم يا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج كه عرفاً با توجه به وضعيت زوجه قابل تحمل نباشد.
۵- ابتلاي زوج به بيماري‌هاي صعب‌العلاج رواني يا ساري يا هر عارضه‌ صعب‌العلاج ديگري كه زندگي مشترك را مختل نمايد.

موارد مندرج در اين ماده مانع از آن نيست كه دادگاه در ساير مواردي كه عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حكم طلاق صادر نمايد.) با استناد به مطالبي كه بيان شد و با بهره بردن از مشاوره‌هاي حقوقي مي‌توانيد فرايند طلاق غيابي را با سهولت پشت سر بگذاريد. براي اطلاع از نحوه تقسيم اموال بعد از طلاق كليك كنيد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص طلاق غيابي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون طلاق پاسخ دهند .

 

 



:: بازديد از اين مطلب : 6

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۴۴:۱۹ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی