مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

ديه گوش در قانون مجازات اسلامي در دو بخش لاله گوش و شنوايي مورد بررسي قرار گرفته است؛ ديه در لغت به معني رد كردن و راندن مي‌باشد و در اصطلاح از ديه به عنوان مالي ياد مي‌شود كه در صورت انجام جنايت بايد پرداخت گردد همچنين از عناويني مانند خون بها و ديه مقدر نيز مي‌توان استفاده كرد تعريف قانون مجازات اسلامي از ديه به اين شرح است كه ( ديه مقدر، مال معيني است كه در شرع مقدس به سبب جنايات غير عمدي بر نفس، عضو يا منفعت، يا جنايات عمدي در مواردي كه به هر جهتي قصاص ندارد، مقرر شده است.) در اين مقاله قصد داريم تا مبحث ديه گوش و شنوايي و مفاهيم ديگري را در اين خصوص مورد بررسي قرار دهيم.

 

انواع ديه

ديه را مي‌توان به دو گروه تقسيم كرد، ديه مقدر كه عبارت است از ديه‌اي كه ميزان آن در شرع بيان شده است و ديه غير مقدر كه به آن ارش مي‌گويند و شرع در خصوص ميزان آن صحبتي نكرده است؛ در ماده 449 قانون مجازات اسلامي ارش به اين شكل تعريف شده است ( ارش، ديه غير مقدر است  كه ميزان آن در شرع تعيين نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و كيفيت جنايت و تاثير آن بر سلامت مجني عليه و ميزان خسارت وارده با در نظر گرفتن ديه مقدر و با جلب نظر كارشناس ميزان آن را تعيين مي‌كند . مقرات ديه مقدر در مورد ارش نيز جريان دارد مگر اينكه در اين قانون ترتيب ديگري مقرر شود. )

براي كسب اطلاعات تكميلي در خصوص ديه و احكام آن مقاله مربوطه را مطالعه فرماييد.

به زبان ساده‌تر مي‌توان ارش را به اين شكل تعريف كرد كه اگر شخصي به اعضاي بدن ديگري آسيب وارد كند و ميزان خسارت اين آسيب در شرع  و قانون مشخص نباشد به اين نوع از خسارت ارش مي‌گويند؛ به همين خاطر است كه قاضي در هر پرونده، به طور اختصاصي بعد از بررسي نظر كارشناس پزشكي قانوني و همچنين بررسي آسيب وارد شده بر زيان ديده، مقدار ديه غير مقدر را تعيين مي‌كند.

مبلغ ديه

مبلغ ديه در ماه‌هاي عادي و ماه‌هاي حرام متفاوت است به اين شكل كه در ماه‌هاي عادي اين  مبلغ 480 ميليون تومان و در ماه‌هاي حرام 640 ميليون تومان مي‌باشد منظور از ماه‌هاي حرام رجب، ذي القعده، ذي الحجه و محرم است كه اگر در اين ماه‌ها جنايات عمدي و يا جنايات غير عمدي رخ دهد به مبلغ ديه، يك سوم ديه نفس اضافه مي‌شود.

بر اساس ماده 563 قانون مجازات اسلامي ( از بين بردن هر يك از اعضاي فرد و هر دو عضو از اعضاي زوج، ديه كامل و از بين بردن هر يك از اعضاي زوج، نصف ديه كامل دارد. خواه عضو مزبور از اعضاي داخلي بدن باشد خواه از اعضاي ظاهري مگر اينكه در قانون ترتيب ديگري مقرر شده باشد. )

اگر بخواهيم منظور از اعضاي زوج و فردي كه در ماده به آن اشاره شده است را با يك مثال بيان كنيم چشم‌هاي يك شخص عضو زوج محسوب مي‌شوند كه اگر هر دوي آن‌ها از بين برود ديه كامل بايد پرداخت شود و اگر يكي از آن‌ها از بين برود نصف ديه كامل بايد پرداخت گردد و در خصوص عضو فرد هم مي‌توان به بيني اشاره كرد كه با از بين رفتن آن بايد مبلغ كامل ديه پرداخت شود؛ در خصوص ديه لاله گوش و شنوايي در ادامه مطالبي را با استناد به قانون مجازات اسلامي بيان مي‌كنيم.

ديه لاله گوش| ديه گوش

همانطور كه اشاره شد قانون مجازات اسلامي ديه گوش را در دو بخش ديه لاله گوش و ديه شنوايي مورد بررسي قرار داده است؛ در ادامه به بيان مواد قانوني در خصوص ديه لاله گوش مي‌پردازيم.

ماده 600 قانون مجازات اسلامي: از بين بردن دو لاله گوش، ديه كامل و از بين بردن هر يك از آن‌ها نصف ديه كامل را دارد.

تبصره: از بين بردن نرمه هر گوش، موجب يك ششم ديه كامل است.

ماده 601 قانون مجازات اسلامي: پاره كردن لاله يك گوش، موجب يك ششم ديه كامل و پاره كردن نرمه يك گوش، موجب يك نهم ديه كامل است و در هر دو مورد در صورت بهبودي كامل، ارش ثابت است.

ماده 602 قانون مجازات اسلامي: فلج كردن لاله هر گوش، دو سوم ديه آن و بريدن لاله گوش فلج شده، يك سوم ديه آن را دارد.

ماده 603 قانون مجازات اسلامي:هر گاه لاله گوش به نحوي قطع شود كه استخوان زير آن ظاهر گردد علاوه بر ديه لاله گوش، ديه موضحه نيز بايد پرداخت شود. ( منظور از ديه موضحه پنج صدم ديه كامل است و حاصل جنايتي است كه پوست روي استخوان را از بين ببرد و استخوان مشخص شود. )

ماده 604 قانون مجازات اسلامي: گوش شنوا و نا شنوا يا معيوبي كه لاله آن سالم و داراي حس و حيات كامل باشد در احكام اين فصل يكسان هستند .

ماده 605 قانون مجازات اسلامي: پاره كردن پرده گوش، موجب ارش است و اگر در اثر آن حس شنوايي نيز از بين برود يا نقصان پيدا كند، ديه آن نيز بايد پرداخت شود.

ماده 606 قانون مجازات اسلامي: هرگاه آسيب رساندن به گوش به حس شنوايي سرايت كند يا موجب سرايت به استخوان و شكستگي آن شود هر كدام ديه جداگانه‌اي دارد.

ديه شنوايي | ديه گوش

پيشتر در خصوص ديه لاله گوش مطالبي بيان شد و در ادامه احكام قانون را در خصوص ديه شنوايي مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

ماده 682 قانون مجازات اسلامي: از بين بردن شنوايي هر دو گوش ديه كامل و از بين بردن شنوايي يك گوش نصف ديه كامل دارد هرچند شنوايي دو گوش به يك اندازه نباشد.

ماده 683 قانون مجازات اسلامي: از بين بردن شنوايي گوش شنواي شخصي كه يكي از گوش‌هاي او نمي‌شنود، موجب نصف ديه كامل است.

ماده 684 قانون مجازات اسلامي: كاهش شنوايي در صورتي كه مقدار آن قابل تشخيص باشد به همان نسبت ديه دارد.

ماده 685 قانون مجازات اسلامي : هر گاه با قطع يا از بين بردن گوش و يا هر جنايت ديگري شنوايي از بين برود يا نقصان يابد هر يك از جنايت‌ها، ديه يا ارش جداگانه دارد.

ماده 686قانون مجازات اسلامي: هر گاه در اثر جنايتي در مجراي شنوايي، نقص دائمي ايجاد شود به نحوي كه به طور كامل مانع شنيدن گردد، ديه شنوايي ثابت است و در صورتي كه نقص موقتي باشد ارش تعيين مي‌شود.

ماده 687 قانون مجازات اسلامي: هر گاه كودكي كه زمان سخن گفتن او فرا نرسيده است در اثر كر شدن نتواند سخن بگويد و يا كودكي كه تازه زمان سخن گفتن او فرا رسيده است در اثر كر شدن نتواند كلمات ديگر را ياد گيرد و بر زبان آورد، علاوه بر ديه شنوايي، ديه يا ارش زوال يا نقص گفتار نيز، حسب مورد ثابت مي‌شود.

ماده 688 قانون مجازات اسلامي: هر گاه در اثر جنايتي حس شنوايي و گويايي، هر دو از بين برود، هر كدام يك ديه كامل دارد.

چه اشخاصي مي توانند ديه را دريافت كنند؟

اشخاصي كه مي‌توانند ديه را مطالبه كنند عبارتند از شخص مجني عليه ( شخصي كه جرم به ضرر او واقع شده است)، اولياي دم و يا اشخاصي كه ديه به عنوان بخشي از ارث آن‌ها واقع مي شود؛ اين اشخاص براي شكايت از شخصي كه به آن‌ها آسيب رسانده است مي‌توانند به دادگاه كيفري يا دادگاه حقوقي مراجعه كنند و تفاوت اين دو دادگاه را مي‌توان به اين شكل بيان كرد كه شكايت و درخواست ديه در دادگاه حقوقي مستلزم ارائه دادخواست است و همچنين هزينه دادرسي نيز بايد در دادگاه حقوقي پرداخت شود ولي در دادگاه كيفري اين چنين نيست. براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با برترين وكيلان و كارشناسان حقوقي كشور تنها با تماس با مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام در ارتباط باشيد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص ديه و نحوه تعيين آن ، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون ديه و نحوه تعيين آن پاسخ دهند .

 

 

 


:: بازديد از اين مطلب : 2

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۶:۱۴:۳۰ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی