مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

سن قانوني ازدواج مقوله‌اي است كه در حال حاضر به دليل مطرح شدن پديده‌هايي مثل كودك همسري مورد  توجه بسياري از افراد قرار گرفته است؛ با توجه به جنبه‌هاي متعدد اين موضوع، از قبيل جنبه‌هاي حقوقي، رواني و اجتماعي سعي داريم تا در اين مقاله به بررسي عواملي بپردازيم كه موجب مي‌شوند تا اشخاص پيش از رسيدن به سن قانوني ازدواج كنند؛ همچنين در اين راستا به قانون نيز استناد مي‌كنيم و در جريان ديدگاه قانون گذار در اين خصوص قرار مي‌گيريم چرا كه با توجه به آثار اين پديده نمي‌توان نسبت به آن بي‌اعتنا بود. براي كسب اطلاعات دقيق در مورد ثبت ازدواج و مدارك لازم براي ثبت ازدواج كليك كنيد.

 

سن قانوني ازدواج | استناد به ماده1041قانون مدني

نظر قانون در خصوص سن قانوني ازدواج در طول ساليان تغييرات بسياري را به خود ديده است و در نهايت به اين صورت بيان شده است كه ( عقد نكاح دختر قبل از رسيدن به سن 13 سال تمام شمسي و پسر قبل از رسيدن به سن 15 سال تمام شمسي منوط است به اذن ولي به شرط رعايت مصلحت با تشخيص دادگاه صالح. )  به زبان ساده‌تر، اگر سه شرط محقق شود براي نكاح دختران زير 13 سال و پسران زير 15 سال مانعي وجود ندارد و اين سه شرط عبارتند از اذن ولي، شرط رعايت مصلحت و تشخيص دادگاه صالح.

توصيه مي كنيم مقاله دادگاه خانواده را مطالعه نماييد.

آيا اهميت مسائل مادي همچون مهريه مهم تر از مسائلي مثل تشكيل خانواده و نكاح  است ؟

پسراني كه كمتر از 18 سال سن دارند براي نكاح  به اجازه پدرانشان نيازي ندارند ولي وقتي بحث مسائل مالي مانند مهريه مطرح مي‌شود اين اشخاص نياز به ضمانت پدر دارند بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه اهميت مسائل مالي مانند مهريه از تشكيل خانواده و ازدواج بيشتر در نظر گرفته شده است اين در حالي است كه خانواده از نخستين و مهم‌ترين عناصري است كه تأثير بسياري بر جامعه مي‌گذارد.

توصيه مي‌كنيم مقاله توقيف اموال براي مهريه مطالعه نماييد.

سن قانوني ازدواج | كنوانسيون بين المللي حقوق كودك

همچنين، ماده يك كنوانسيون بين المللي حقوق كودك كه دولت ايران از امضاء كنندگان آن مي‌باشد افراد انساني زير 18 سال را كودك خطاب كرده است، ( مگر اينكه طبق قانون قابل اجرا در مورد كودك، سن بلوغ كمتر تشخيص داده شود ) . با توجه به اين دلايل و دلايل قابل تأمل ديگري فعالان اجتماعي و حقوقي در ايران تلاش مي‌كنند تا اصلاحاتي در خصوص سن قانوني ازدواج صورت گيرد.

سن قانوني ازدواج | عوامل كودك همسري

1- فقر

در كنار عوامل متعدد كودك همسري، فقر را مي‌توان از عوامل مهم و تاثير گذار دانست؛ با توجه به وضعيت اقتصادي خانواده‌هاي فقير مي‌توان به قطعيت گفت كه آن‌ها از طريق ازدواج فرزندانشان مي‌توانند با دريافت مهريه و شير بها منفعت كسب كنند همچنين آن‌ها مي توانند هزينه‌هاي خود را نيز كاهش بدهند به همين خاطر است كه در موارد بسياري كودكان خودشان را وادار به ازدواج در سنين خيلي پايين مي‌كنند.

2- فساد اخلاقي در جامعه

در جوامعي كه اصول اخلاقي مستحكمي حكم مي‌كند، بارداري قبل از ازدواج باعث طرد شدن از خانواده مي‌شود براي رهايي از اين مسئله، خانواده‌ها بدون اينكه سن قانوني ازدواج را در نظر بگيرند  پديده كودك همسري را مي‌پذيرند تا به نوعي از فساد اخلاقي جلوگيري كنند.

3- جنگ

برخي از خانواده‌ها در موقعيت‌هاي بحراني مانند جنگ براي اينكه از فرزندانشان در مقابل خطرات و تهديدهايي مانند خشونت‌هاي جنسي كه در جنگ‌ها رايج است محافظت كنند ازدواج كودكان خود را مناسب‌ترين راه حل مي‌دانند.

4- سنت ها و رسوم

با توجه به سنت‌ها و رسومي كه در اكثر جوامع راجع به ازدواج وجود دارد در مواردي مشاهده شده است كه اشخاص، كودكان خود را از سنين پايين وادار به ازدواج مي‌كنند بدون اينكه اثر مخرب اين عمل را در نظر بگيرند.

سن قانوني ازدواج | پيامدها و نتايج كودك همسري

– آسيب پذيري در برابر سرطان دهانه رحم

– سقط جنين

– خشونت‌هاي فيزيكي ، احساسي و جنسي

– مشكلات متعدد نوزادان

– مشكلات در حين زايمان

– ايجاد پديده كودك بيوگي

– ايجاد پديده كودك مطلقه

-افسردگي

جمع بندي حداقل سن قانوني ازدواج در ايران

فعالان حقوقي و اجتماعي تلاش مي‌كنند كه اصلاحاتي در قانون در جهت افزايش حداقل سن قانوني ازدواج انجام شود، همچنين آگاهي طبقات مختلف جامعه در خصوص پيامدهاي اين امر بايد افزايش داده شود تا خانواده‌ها متوجه باشند كه با رضايت دادن به ازدواج فرزندانشان در سنين پايين و توجه نكردن به سن قانوني ازدواج، آن‌ها را در معرض چه آسيب‌هايي قرار مي‌دهند . گروهي از افراد كه از موافقين پديده كودك همسري هستند بر اين باورند كه اين ازدواج‌ها موجب افزايش جمعيت مي‌شود و افزايش جمعيت براي جامعه ما حياتي  است، در مقابل مخالفان كودك همسري معتقد هستند كه بايد شرايط ازدواج را براي گروه سني بالاتر به عنوان مثال 18تا 40 سال  فراهم كرد و اين در حالي است كه در اين گروه سني افراد مجرد بسياري در انتظار شرايط مطلوب براي ازدواج هستند و اينگونه مساله افزايش جمعيت نيز حل مي‌شود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص حداقل سن ازدواج، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد . كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون حداقل سن ازدواج پاسخ دهند .

 

 

 



:: بازديد از اين مطلب : 4

امتیاز:
بازدید:
برچسب: حداقل سن قانوني ازدواج،
موضوع:
[ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۶:۱۹:۰۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی