مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

هرگاه فردي در دادگاه از ما شكايت كند اولين اقدامي كه در مقابل او انجام مي‌دهيم دفاع از خودمان مي‌باشد و سعي مي‌كنيم كه بي‌گناهي خود را در موضوع پيش آمده به اثبات برسانيم‌. همه ما حق اقامه دعوا و دفاع از خود در دعاوي مختلف را داريم و‌ هيچكس نمي‌تواند اين حق را از ما سلب كند‌ اما قانونگذار برخي موارد را پيش بيني كرده است كه در صورت وجود آن‌ها اين حق از ما سلب مي‌شود. يكي از مواردي‌ كه ‌مي‌تواند حق اقامه دعوا و دفاع از خود در دعاوي را از ما سلب كند عدم اهليت مي‌باشد. در ادامه اين مطلب قصد داريم در خصوص عدم اهليت خوانده و خواهان دعوا توضيحات مفصلي را خدمتتان ارائه دهيم، با ما همراه باشيد.

 

 منبع :  عدم اهليت خواهان و خوانده دعوا

عدم اهليت خوانده و خواهان دعوا

براي اينكه خوانده و خواهان دعوا بتوانند در دادگاهي كه دعوا در آن طرح گرديده حضور يابند و از حقوق خود دفاع كنند مي‌بايست داراي اهليت باشند. خواهان مسلما براي دفاع از حقوق ناديده گرفته خود و خوانده نيز براي دفاع از خود در مقابل خواهان در دادگاه حضور مي‌يابند.

مطابق قانون هر دو شخص خوانده و خواهان مي‌بايست داراي اهليت باشند تا بتوانند دعوا را ادامه دهند. حال شايد برايتان سوال شود اهليت چيست؟ كه در پاسخ به اين پرسش مي‌بايست بگوييم اهليت به اين معناست كه فرد به بلوغ كافي براي اداي حق رسيده باشد، سفيه نباشد، بتواند امور مالي‌اش را انجام دهد، دچار جنون نباشد و… تا بتواند به دعوا ادامه دهد. در كشور ما سن بلوغ براي دختران ۹ سالگي و سن بلوغ براي پسران ۱۵ سالگي خواهد بود اما رسيدن به اين سن كافي نيست و هردو شخص خواهان و خوانده مي‌بايست به سن رشد خود كه هجده سال تمام است نيز رسيده باشند. چنانچه خواهان و خوانده داراي اهليت نباشند و دادگاه از اين موضوع مطلع گردد برخي آثار حقوقي را برايشان به همراه خواهد آورد.

آثار عدم اهليت خواهان و‌ خوانده

در صورتي كه خواهان و خوانده داراي اهليت نباشند ممكن است اين مسئله برخي آثار حقوقي را براي آن‌ها به همراه داشته باشد. در درجه اول اگر يكي از طرفين دعوا داراي اهليت نباشند طرف ديگر مي‌تواند به عدم اهليت آن‌ها ايراد وارد كرده و از دادگاه بخواهد كه به اين موضوع رسيدگي كند‌. دادگاه نيز اين موضوع را پيگيري كرده و چنانچه ايراد عدم اهليت صحيح باشد و فرد داراي اهليت نباشد رسيدگي به دعوا متوقف مي‌شود. اما اگر دادگاه در حين پيگيري متوجه شود كه ايراد عدم اهليت صحيح نيست و فرد داراي اهليت است روند رسيدگي به دعوا ادامه خواهد يافت.

خوانده و خواهان دعوا چه كساني هستند‌‌‌‌ ؟

همه افراد در جامعه حق طرح دعوا و شكايت از افراد ديگر را دارند و همچنين مي‌توانند در صورتي كه عليه آن‌ها ‌طرح دعوا شد از خود دفاع كنند. فردي كه عليه شخص ديگر دعوا را طرح نموده و از او در دادگاه شكايت مي‌كند به عنوان خواهان شناخته مي‌شود. در اين صورت مي‌توان ‌گفت در هر دعوا شخص شاكي خواهان خواهد بود. خوانده نيز به شخصي گفته مي‌شود كه عليه او در دادگاه دعوايي طرح گرديده است و فرد ديگري از او شكايت نموده كه در اين صورت خوانده مي‌بايست از خود دفاع كند. پس مي‌توان نتيجه گيري كرد كه خواهان همان شاكي و خوانده نيز فردي است كه از او در مرجع قضايي شكايت شده است.

سوالات متداول

خوانده كيست‌‌‌‌ ؟

خوانده به كسي گفته مي‌شود كه در دادگاه عليه او شكايت شده است.

سن بلوغ در دختران چند سال است‌‌‌‌ ؟

سن بلوغ در دختران ۹ سال مي‌باشد كه توضيحات كامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر فرد سفيه باشد اهليت دارد‌‌‌‌ ؟

خير در اين صورت فاقد اهليت است كه توضيحات كامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص عدم اهليت خواهان و خوانده، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون عدم اهليت خواهان و خوانده پاسخ دهند.

 

 

 

 

 منبع :  عدم اهليت خواهان و خوانده دعوا

 

 



:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۲۶:۳۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی