مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

همانطور كه همه ما مي‌دانيم زير پا گذاشتن مقررات و قوانين هر كشور و انجام اعمالي كه توسط قانون منع شده‌اند جرم به حساب مي‌آيد و فرد مجرم مجازات خواهد شد. افرادي كه قصد ارتكاب جرمي را دارند گاهي اوقات نمي‌توانند بدون كمك ديگران اين كار را انجام دهند و از افراد ديگر كمك مي‌گيرند. هر فردي كه به مجرم در ارتكاب جر‌م كمك كند و ارتكاب جرم را براي او آسان سازد به عنوان معاون جرم شناخته مي‌شود. در ادامه قصد داريم در خصوص معاونت در جرم توضيحات كامل‌‌تري را در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

 

 منبع : معاونت در جرم چيست

معاونت در جرم به چه معناست ؟

گاهي ديده مي‌شود كه افراد مجر‌م نمي‌توانند جر‌مي را به تنهايي انجام دهند و يا اينكه با تحريك شدن توسط افراد ديگر مرتكب جرائم مختلف مي‌شود. در اين صورت فردي كه مجر‌م را به ارتكاب جر‌م تشويق كرده است يا او را در انجام اين كار ياري نموده و… معاون جر‌م به حساب مي‌آيد و طبق قانون مجازات خواهد شد.

به توضيح ساده‌‌تر معاون جر‌م كسي است كه به صورت غير مستقيم باعث وقوع جر‌م مي‌شود و در اتفاق افتادن آن تاثير گذار بوده است. براي مثال اگر فردي ديگري را به ضرب و شتم تشويق و‌‌ ترغيب كند و جر‌م صورت بگيرد به عنوان معاون جر‌م محسوب مي‌شود. البته بايد توجه داشت در صورتي فرد به عنوان معاون جر‌م شناخته مي‌شود كه از روي قصد و نيت اين كار را انجام بدهد و از اينكه كار او در وقوع جر‌م تاثير گذار است آگاه باشد.

مصاديق معاونت در جرم

در خصوص معاونت در جر‌م مصاديقي در قانون بيان شده است كه با استناد به آن‌ها مي‌توان مفهوم معاونت در جر‌م را بهتر درك نمود. مصاديق بيان شده در خصوص معاونت در جر‌م به شرح زير مي‌باشند:

  • كسي كه ديگري را ترغيب، تشويق، تهديد و… به انجام دادن جر‌م مي‌كند و يا با دسيسه و فريب و همچنين استفاده از قدرتي كه دارد ديگري را وادار به ارتكاب جر‌م كند معاون جر‌م خواهد بود.
  • هركس كه روش انجام جر‌م را به مجر‌م بياموزد، لوازم كار را تهيه يا توليد كند نيز معاون جر‌م به حساب مي‌آيد.
  • اگر فردي با انجام عملي ارتكاب جر‌م را براي مجر‌م آسان‌‌تر سازد نيز معاون جر‌م خواهد بود.

مجازات معاونت در جرم چيست ؟

از آنجايي كه معاونت در جر‌م نيز به عنوان يك جر‌م ديگر شناخته مي‌شود فرد خاطي مجازات خواهد شد. مجازات معاونت در جر‌م با توجه به ميزان مجازاتي كه براي جر‌م ارتكاب يافته در نظر گرفته شده است تعيين مي‌شود. مجازات معاونت در جر‌م به شرح زير مي‌باشد:

  • جرايمي كه مجازات سلب حيات و حبس دائم دارند: حبس تعزيري درجه 2 يا 3.
  • جرايم با مجازات شلاق حدي: ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزيري درجه شش.
  • جرايم با مجازات تعزير: مجازات معاون يك تا دو درجه كمتر از فرد مرتكب شده جر‌م‌ خواهد بود.

نكته: در صورتي كه جر‌م ‌سرقت حدي يا قطع عمدي عضو صورت بگيرد مجازات معاون جر‌م حبس تعزيري درجه 5 يا 6 خواهد بود.

سوالات متداول

اگر معاون‌ جر‌م از تاثيرگذار بودن عمل خود در وقوع جر‌م آگاه نباشد تكليف چيست ؟

در اين صورت به عنوان معاون جر‌م شناخته نمي‌شود.

اگر فردي ديگري را ترغيب به سرقت كند مجر‌م است ؟

بله زيرا مرتكب معاونت در جر‌م شده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص معا‌ونت در جرم، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون معا‌ونت در جرم پاسخ دهند.

 

 منبع : معاونت در جرم چيست

 



:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
برچسب: معاونت در جرم چيست،
موضوع:
[ ۸ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۳۶:۱۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی