مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

همه ما ‌انسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها داراي حريم خصوصي هستيم و افراد موظفند كه به حريم خصوصي ما احترام بگذارند و در عوض ما نيز نبايد به حريم خصوصي هيچ فردي تعرض نكنيم. حريم خصوصي هر فرد جزو مواردي است كه در قانون نيز به رسميت شناخته شده است و قوانيني در خصوص آن وضع گرديده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. ‌اما در برخي موارد ديده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود كه افراد به حريم خصوصي ديگران احترام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمي‌گذارند كه در اين صورت قانونگذار مجازاتي را براي اينگونه افراد در نظر خواهد گرفت. در ادامه قصد داريم در مورد جرم شنود و استراق سمع توضيحات مفصلي را در اختيارتان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

 

 منبع : استراق سمع

جرم شنود و استراق سمع چيست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور كه در بالا گفته شد همه انسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها داراي حريم خصوصي بوده و ما موظف هستيم به حريم خصوصي يكديگر احترام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگذاريم. با وجود اينكه احترام به حريم خصوصي افراد داراي جايگاه قانوني ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشد اما بازهم برخي از افراد به اين مورد توجه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمي‌كنند. شنود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و استراق سمع يكي از همين موارد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشد كه جرم محسوب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود.

جرم شنود به معناي گوش سپردن پنهاني به سخنان افراد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشد كه نه‌ تنها جرم محسوب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود بلكه داراي مجازات قانوني نيز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشد. براي مثال فردي گوشي تلفن ديگري را هك ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌كند و به پيام‌هاي او دسترسي پيدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌كند و يا اينكه مكالمات تلفني او را گوش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌دهد يا به داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي سري او دسترسي پيدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌كند كه در اين‌ صورت جرم استراق سمع اتفاق افتاده و فردي كه به حريم شخصي او تعرض شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌تواند از مجرم شكايت كند و خواهان مجازات او شود.

شنود قانوني و غير قانوني

شنود و استراق سمع دو نوع قانوني و غير قانوني دارد. با وجود اينكه شنود پنهاني سخنان ديگران جرم است اما قانونگذار شرايطي را مطرح نموده كه در آن صورت شنود و استراق سمع قانوني به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌آيد و جرم تلقي نخواهد شد.

در صورتي كه استراق سمع براي احقاق حقوق افراد و به دستور قاضي صورت بگيرد جرم به حساب نخواهد آمد. همچنين اگر وقوع اين جرم به امنيت كشور مربوط شود و فرد براي حفظ امنيت كشور اين عمل را مرتكب شود استراق سمع او جرم نبوده و مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمي‌شود.

استراق سمع غير قانوني نيز به معناي گوش سپردن پنهاني به سخنان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ديگران ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشد كه بارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترين نمود آن ‌كنترل تلفن فرد و گوش سپردن به مكالمات او و رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي مورد استفاده او از طريق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي مخابراتي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشد كه در اين صورت جرم محسوب شده و فرد مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود زيرا او هيچ كدام از دو دليل موجه و قانوني بالا را براي انجام اين كار نداشته است.

مجازات جرم استراق سمع چيست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

از آنجايي كه استراق سمع يا شنود جرم تلقي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود قانونگذار مجازات ويژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي را براي آن در نظر گرفته است كه شامل حال مجرمين شده و به شرح زير است:

  • شنيدن محتوا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي سري در حال انتقال افراد، تحصيل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي مذكور، دسترسي به داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي مذكور مثل كنترل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي مخابراتي تلفن فرد و گوش سپردن به مكالمات او جرم تلقي شده و مجازات آن نيز حبس از يك تا سه سال يا جزاي نقدي از بيست ميليون ريال تا شصت ميليون ريال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشد و حتي ممكن‌ است مجرم هم به حبس و هم پرداخت جزاي نقدي محكوم شود.

سوالات متداول

شنيدن مكالمات تلفني افراد به صورت پنهاني جرم است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله جرم بوده و استراق سمع نام دارد و همچنين مجازات در پي خواهد داشت.

مجازات حبس جرم شنود چقدر است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مجازات حبس جرم شنود از يك تا سه سال خواهد بود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص استر‌اق سمع، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون استر‌اق سمع پاسخ دهند.

 

 منبع : استراق سمع

 

 



:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
برچسب: استراق سمع،
موضوع:
[ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۹:۰۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی