مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

هرگاه فردي در جامعه بر خلاف قوانين عمل كند مجرم است و طبق قانون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌بايست مجازات شود. افرادي كه مرتكب جرم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شوند اغلب تمام تلاش خود را ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌كنند تا مجازات نشوند و يا اينكه در مجازات آن‌ها تخفيف داده شود. حتي در برخي موارد فرد سعي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌كند فرار كند يا مخفي شود تا از بند محاكمه و مجازات رهايي يابد. در ادامه قصد داريم در مورد مجازات مخفي كردن ‌يا فرار متهم و مجرم توضيحات كامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تري را در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

 

 

منبع : فرار متهم

جرم مخفي كردن يا كمك به فرار مجرم يا متهم

مخفي كردن يا كمك به فرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجرم و متهم جرم به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌آيد و هر فردي كه مرتكب اين جرم‌ شود با توجه به نوع جرم متهم يا مجرم مجازات خواهد شد. مخفي كردن يا كمك به فرار مجرم و متهم به اين معناست كه فرد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجرمي كه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حكم محكوميت او صادر شده و دستگير شده است و يا اينكه فرار نموده كمك كند تا مخفي شود يا موجب فرار او شود و يا اينكه به فردي كه متهم به ارتكاب جرم است و دستور دستگيري او صادر شده است‌ كمك كند كه مخفي شود و يا فرار نمايد. لازم به ذكر است‌ كه تهيه كردن وسايل فرار مجرم و متهم نيز جرم است و مرتكب طبق قانون مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود.

مجازات عامل فرار متهم

همانطور كه در بالا گفته شد مجازات فردي كه به فراري دادن يا مخفي كردن متهم كمك ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌كند با توجه به نوع جرم و مجازات فرد متهم معين ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود. مجازات فراري دادن يا مخفي كردن متهم به شرح زير است:

  • اگر مرتكب محكوم به اعدام يا حبس دائم باشد فردي كه به ‌او كمك نموده يا او را مخفي كرده به حبس از يك‌ تا سه سال محكوم خواهد شد.
  • اگر مجازات مرتكب حبس دائم يا متهم به ارتكاب جرمي باشد كه مجازات آن اعدام است فردي كه در فرار و مخفي شدن به او كمك نموده است به حبس تاديبي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از شش ماه تا دو سال محكوم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود.
  • در ديگر موارد نيز مجازات فردي كه به فراري دادن متهم كمك كرده است از سه ماه تا يك ‌سال حبس تاديبي خواهد بود.

مجازات كمك به فرار و مخفي كردن مجرم چيست ؟

مجرم كسي است كه مرتكب جر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌ شده و حكم محكوميت او نيز توسط دادگاه صادر گرديده است.‌ هركس كه براي مخفي نمودن مجرم منزلش را در اختيار او بگذارد و با عالم بودن بر اينكه او مجرم است براي رهايي از بند محاكمه به او كمك كند، دلايل اثبات جرم او را مخفي كند، براي آزادي او دلايلي را در دادگاه ارائه كند كه خود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌داند جعلي بوده و صحت ندارند و وسايل فرار او را تهيه كند مجرم است و مجازات او به شرح زير خواهد بود:

  • چنانچه فرد فراري محكوم به اعدام، رجم و قطع يد باشد فردي كه در فرار و مخفي شدن به او كمك كرده است به حبس تاديبي از يك تا سه سال محكوم خواهد شد.
  • افرادي كه در فرار يا اخفاي محكومان به حبس دائمي، يا متهمان به جرايمي كه مجازات اعدام دارد، مساعدت مي‌نمايند به شش ماه الي دو سال حبس محكوم مي‌گردند.
  • در ديگر موارد فردي كه به فرار و مخفي شدن مجرم كمك كند به حبس تاديبي از يك ماه تا يك سال محكوم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شود.

آيا مجازات فراري دادن و مخفي كردن مجرم و متهم شامل همه افراد مي‌شود ؟

با وجود اينكه فراري دادن و مخفي كردن مجرم و متهم جرم به شمار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌آيد اما بازهم قانونگذار شرايطي را مطرح نموده كه طبق اين شرايط برخي افراد براي فراري دادن و مخفي كردن مجرم مجازات مي‌شوند اما مقدار مجازات ايشان از نصف حداكثر مجازات تعيين شده تجاوز نخواهد كرد. اين افراد به شرح زير ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌باشند:

  • زن و شوهر حتي اگر از يكديگر جدا شده و مطلقه باشند.
  • پدر و مادر مجرم يا متهم و اجداد او.
  • فرزندان مجرم و متهم.
  • تمامي افرادي كه مرتكب از اقارب درجه اول ايشان است.
  • خواهران و برادران مجرم.

سوالات متداول

آيا فراهم كردن وسايل فرار براي مجرم جرم است ؟

بله زيرا در اين صورت به فرار مجرم كمك شده است.

خواهران و برادران مجرم نيز براي فراري دادن يا مخفي كردن ‌او مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مي‌شوند ؟

بله ولي ميزان مجازاتشان كمتر خواهد بود كه در متن مقاله توضيحات كامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر آمده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص فرار متهم، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون فرار متهم پاسخ دهند.

 

منبع : فرار متهم

 

 


:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فرار متهم،
موضوع:
[ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۱۴:۰۱ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی