مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

لب يكي از اجزاي پركاربرد در بدن انسان ‌مي‌باشد كه اگر از بين برود و يا لطمه‌‌‌اي به آن‌ وارد شود مسلما انجام برخي امور براي فرد سخت ‌مي‌شود. لب‌‌ها به انسان كمك ‌مي‌كنند بخندد، صحبت كند، حرف بزند و… كه در صورت لطمه ديدن ديگر فرد قادر به انجام چنين اموري نيست. آسيب وارد كردن به لب‌‌ها نيز شامل ديه ‌مي‌شود و قانونگذار حساسيت زيادي را نسبت به اين موضوع نشان داده است. در ادامه اين مطلب قصد داريم در خصوص ديه از بين بردن و فلج شدن‌ لب و… توضيحات مفصلي را خدمتتان ارائه دهيم، با ما همراه باشيد.

 

 

منبع : ديه لب

 

 

 

 

ديه از بين بردن لب چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

گاهي ممكن است فردي با ضربه وارد كردن به ديگري باعث از بين رفتن لب‌‌هاي او شود كه در اين صورت ‌مي‌بايست د‌يه تعيين شده توسط قانونگذار را به فرد قرباني پرداخت نمايد. د‌يه از بين بردن لب به شرح زير ‌مي‌باشد:

از بين بردن هر دو لب: چنانچه فرد باعث از بين رفتن هر دو لب ديگري شود ‌مي‌بايست د‌يه يك انسان كامل كه معادل 480 ميليون تومان است را به او بپردازد.

از بين بردن يكي از لب‌‌ها: چنانچه يكي از لب‌‌ها از بين رفته باشد د‌يه آن نصف د‌يه كامل انسان ‌مي‌باشد كه مبلغ آن 240 ميليون تومان ‌مي‌باشد.

از بين بردن قسمتي از لب: در برخي موارد نيز هيچكدام از لب‌‌ها به طور كلي از بين نرفته‌‌‌‌‌اند و تنها قسمتي از آن‌ها از بين رفته است كه در اين صورت دادگاه د‌يه را با توجه به ميزان آسيب ديدگي و نظر كارشناس تعيين ‌مي‌كند.

ديه سست و فلج شدن لب‌‌ها

آسيبي كه در دعوا‌‌ها و يا در حوادث به لب‌‌ها وارد ‌مي‌شود ممكن است باعث سستي و فلج شدن لب‌‌ها بشود كه در اين صورت نيز قانونگذار د‌يه‌‌‌اي را تعيين نموده است. مقدار د‌يه سست و فلج شدن لب‌‌ها به شرح زير ‌مي‌باشد:

  • چنانچه فردي با وارد كردن ضربه‌‌‌اي باعث سست و فلج شدن لب ديگري شود به گونه كه فرد بخندد اما لب به علت فلج بودن لب از روي دندان‌‌ها كنار نرود ‌مي‌بايست دو سوم د‌يه يك لب را به او پرداخت كند.

آيا جمع شدن‌ لب‌‌ها نيز شامل‌ ديه ‌مي‌شود‌‌‌‌‌ ؟

گاهي ممكن است در اثر ارتكاب يك جنايت لب فرد قرباني جمع بشود كه در اين صورت چه جمع شدن لب‌‌ها مانع پديدار شدن دندان‌‌ها شود و چه نه به فرد قرباني ارش تعلق ‌مي‌گيرد. ارش د‌يه‌‌‌اي است كه بر اساس ميزان آسيب و نظر كارشناس به فرد آسيب ديده پرداخت ‌مي‌شود.

پارگي لب و ميزان ديه تعيين شده براي آن

پارگي لب نه تنها باعث وارد شدن لطمه به لب‌‌ها ‌مي‌شود بلكه در زيبايي انسان نيز تاثير زيادي ‌مي‌گذارد و ممكن است چهره فرد ديگر به حالت اوليه بازنگردد. در قانون كشور ما براي پارگي لب نيز د‌يه تعيين گرديده است كه مقدار آن به شرح زير ‌مي‌باشد:

  • د‌يه پارگي هردو لب به گونه‌‌‌اي كه دندان فرد قرباني مشخص شود يك سوم د‌يه كامل انسان خواهد بود.
  • چنانچه هردو لب دچار پارگي شوند و بدون عيب و نقص درمان شوند د‌يه آن‌‌ها معادل يك پنجم د‌يه كامل انسان ‌مي‌باشد.
  • اگر يكي از لب‌‌ها دچار پارگي شود د‌يه آن معادل يك ششم د‌يه كامل انسان ‌مي‌باشد.
  • در صورتي كه يكي از لب‌‌ها پاره بشود اما بدون عيب و نقص درمان شود د‌يه آن يك دهم د‌يه كامل انسان خواهد بود.

سوالات متداول

آيا از بين رفتن لب نيز شامل د‌يه ‌مي‌شود‌‌‌‌‌ ؟

بله از بين رفتن لب نيز شامل د‌يه ‌مي‌شود كه در متن مقاله توضيحات كامل‌‌‌‌تري آمده است.

د‌يه از بين بردن هردو لب چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

د‌يه از بين بردن هردو لب معادل د‌يه كامل انسان 480 ميليون تومان است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص د‌يه لب، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون د‌يه لب پاسخ دهند.

 

منبع : ديه لب

 

 


:: بازديد از اين مطلب : 0

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۲۲:۴۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی