مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

امروزه پيشرفت علم باعث شده است انسان‌‌ها امكانات بيشتري را در اختيار داشته باشند و بتوانند بسيار آسان‌تر به انجام امور خود بپردازند. براي مثال با اختراع خودرو انسان ‌مي‌تواند با سرعت در محلي كه ‌مي‌خواهد حاضر شود اما پيشرفت علم هميشه هم خوشايند و مفيد نيست و ‌مي‌تواند به انسان زيان‌‌هايي را وارد كند كه جبران ناپذير هستند. تصادفات رانندگي يكي از همين زيان‌‌ها ‌مي‌باشد. در ادامه قصد داريم در مورد قتل در تصادف رانندگي و مجازات آن توضيحاتي‌ را خدمتتان ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

منبع : قتل در تصادف رانندگي

 

 

 

قتل در تصادف رانندگي

امروزه تصادفات رانندگي با افزايش چشمگيري مواجه شده است و به يك معضل براي جامعه تبديل شده است. تصادفات رانندگي علاوه بر خسارت‌‌هاي مالي كه بر جا ‌مي‌گذارد ‌مي‌تواند خسارت جاني نيز داشته باشد و حتي در برخي موارد باعث مرگ افراد ‌مي‌شود. قتل افراد در تصادفات رانندگي در اكثر مواردي كه تصادف سختي اتفاق مي‌افتد پيش ‌مي‌آيد.

اكثر افراد تصور ‌مي‌كنند كه ‌اگر در تصادف رانندگي فردي توسط ديگري به قتل برسد مجازات فرد قاتل قصاص خواهد بود اما در اين‌باره بايد بگوييم كه اين تصور كاملا غلط است و قتل در تصادفات رانندگي در دسته قتل‌‌هاي غير عمد قرار مي‌گيرد و مجازات آن‌ به جاي قصاص پرداخت ديه خواهد بود. در زير چند نمونه از دليل مرگ افراد در تصادفات رانندگي بيان شده است:

  • بي‌مهارتي راننده.
  • ‌‌‌بي‌احتياطي و ‌‌‌بي‌مبالاتي.
  • رعايت نكردن قوانين و مقررات رانندگي.

اگر قتل در تصادف رانندگي به علت سبقت غير مجاز، سرعت و به طور كلي تخلف راننده باشد باز در دسته قتل‌‌هاي غير عمد قرار ‌مي‌گيرد زيرا فرد قصد رعايت نكردن قواعد رانندگي را داشته است اما قصد قتل فرد مقتول را نداشته و مجازات او نيز قصاص نخواهد بود. حتي اگر راننده داراي گواهينامه نباشد نيز قتل غير عمد محسوب ‌نمي‌شود.

مجازات قتل در تصادف رانندگي چيست ؟

با وجود اينكه قتل در تصادفات رانندگي جزو قتل‌‌هاي غير عمد محسوب ‌مي‌شود اما چون در هر حال جرم به حساب ‌مي‌آيد و معمولا به علت رعايت نكردن قوانين رانندگي اتفاق ‌مي‌افتد قانونگذار مجازاتي را براي آن‌ وضع نموده است. مجازات قتل در تصادفات رانندگي به شرح زير ‌مي‌باشد:

  • شش ماه تا سه سال حبس.
  • پرداخت ديه در صورت مطالبه اولياي دم.

مجازات قتل در تصادفات رانندگي موارد بالا ‌مي‌باشد و اگر اولياي دم مقتول ديه را از مجرم مطالبه كنند او موظف به پرداخت آن خواهد بود. البته اولياي دم ‌مي‌توانند ديه را به او ببخشند اما بخشش آن‌‌ها باعث تبرئه شدن مجرم ‌نمي‌شود زيرا جرم‌ او جنبه عمومي دارد و بايد مجازات شود.

بخشش اولياي دم و تخفيف در مجازات مجرم

همانطور كه در بالا گفته شد اگر اولياي دم مجرم را ببخشند بازهم او مجازات ‌مي‌شود زيرا جرمي كه مرتكب شده است جنبه عمومي دارد اما اگر اولياي دم مجرم را ببخشند ‌مي‌توانند باعث تخفيف در مجازات مجرم شوند.‌ براي مثال در صورت بخشش اولياي دم قاضي ‌مي‌تواند مجازات حبس مجرم را تقليل دهد.

سوالات متداول

مجازات قتل در تصادفات رانندگي قصاص است ؟

خير قتل در تصادفات رانندگي جزو قتل‌‌هاي غير عمد به حساب ‌مي‌آيد و مجازات آن نيز قصاص نخواهد بود.

اگر فرد بدون ‌دارا بودن گواهينامه در تصادف رانندگي مرتكب قتل شود مجازات او چيست ؟

در اين‌ صورت بازهم جرم فرد غير عمدي تلقي ‌مي‌شود و مجازات او حبس و پرداخت ديه خواهد بود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص قتل در تصا‌دفات رانندگي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون قتل در تصا‌دفات رانندگي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

 

 

منبع : قتل در تصادف رانندگي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قتل در تصادف رانندگي،
موضوع:
[ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۱۰:۲۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی