مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

همواره در طول تاريخ شاهد آن بوده‌ايم كه انسان براي برآورده كردن نيازهاي خود به كار و فعاليت‌هايي مانند كشاورزي و… روي آورده است. اما هر موجودي تا حدي توان و قدرت كار دارد و بعد از رسيدن به يك سني نمي‌تواند به كار و فعاليت‌هاي سخت مشغول باشد. از اين ‌رو سازمان تامين اجتماعي بعد از يك سن مشخص مبلغي را به عنوان بازنشستگي پرداخت مي‌كند. سن بازنشستگي در ايران معلوم است اما افراد مي‌توانند در صورت وجود شرايطي قبل از رسيدن به اين سن نيز خود را بازنشسته كنند. در اين مطلب بازنشستگي قبل از سن تعيين شده در قانون را بررسي مي‌كنيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

منبع : سن بازنشستگي 

 

 

 

سن بازنشستگي

به طور كلي با توجه به آنچه كه در قانون تامين اجتماعي ماده 76 آمده است سن بازنشستگي در ايران براي آقايان 60 سال و براي خانم‌ها 55 سال است. در اين سن اشخاص بايد حداقل ده سال حق بيمه داده باشند تا بازنشسته شوند. اگر افراد به سن بازنشستگي رسيده‌اند ولي به مدت 10 سال حق بيمه نداده‌اند حق بيمه مدت زماني كه كسر دارند را يكجا پرداخت مي‌كنند و اين گونه بازنشسته مي‌شوند.

بازنشستگي قبل از سن تعيين شده قانون

در برخي از موارد قانون اين امتياز را براي اشخاص قائل شده است كه قبل از رسيدن به سن تعيين شده در قانون بازنشسته شوند از جمله موارد زير:

  1. پرداخت سي سال تمام حق بيمه با شرط سني: با توجه به تبصره 1 ماده 76 قانون تامين اجتماعي آقايان با رسيدن به 50 سالگي و خانم‌ها 45 سالگي در صورتي كه سي تا سي و پنج سال تمام حق بيمه پرداخت كرده باشند مستمري بازنشستگي دريافت مي‌كنند.
  2. بانوان كارگر: با توجه به تبصره 4 ماده 76 قانون تامين اجتماعي بانواني كه در كارگاه‌هاي مشمول قانون كار فعاليت دارند با داشتن بيست سال سابقه بيمه و 42 سال سن حق بازنشسته شدن دارند.
  3. پرداخت سي و پنج سال حق بيمه بدون شرط سني: در قانون تامين اجتماعي حداكثر زمان پرداخت حق بيمه 35 سال است بنابراين با توجه به ماده 76 تبصره سوم اين قانون اشخاص با پرداخت سي و پنج سال حق بيمه در هر سني بازنشسته مي‌شوند.
  4. كارگران مشاغل سخت و زيان آور: هر فردي كه شغلش از جمله كارهايي است كه از سوي وزارت كار به عنوان مشاغل سخت برشمرده شده در صورتي كه بيست سال متوالي يا بيست و پنج سال متناوب سابقه بيمه داشته باشد مي‌تواند بازنشسته شود.
  5. جانبازان: براي بازنشسته شدن هيچ شرط سني ندارند و با 20 سال سابقه پرداخت بيمه، حق درخواست بازنشستگي را دارند.
  6. معلولان عادي: اين دسته از افراد با بيست سال سابقه بيمه بازنشسته مي‌شوند. مشروط بر اينكه آقايان معلول پنجاه سال و بانوان چهل و پنج سال سن داشته باشند.

سوالات متداول

سن بازنشستگي در ايران چند سال است ؟

آقايان در سن شصت سالگي و زنان در سن پنجاه و پنج سالگي بازنشسته مي‌شوند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

آيا مي‌توان قبل از رسيدن به سن تعيين شده در قانون بازنشسته شد ؟

بله. در صورت وجود شرايط قانوني شخص مي‌تواند قبل از سني كه در قانون تعيين شده بازنشسته شود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص سن بازنشستگي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون سن بازنشستگي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سن بازنشستگي،
موضوع:
[ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۴۶:۵۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی