مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

معمولا اكثر افراد دوست دارند كه پس از مرگشان اموال آن‌ها ميان فرزندانشان تقسيم گردد. اما در برخي موارد ممكن است فرد دوست داشته باشد كه بخش بيشتر اموال خود را تنها به يكي از فرزندانش بدهد كه در اين صورت بايد وصيت كند تا پس از مرگش اين كار صورت بگيرد. وصيت انواع مختلفي دارد كه در ادامه قصد داريم در مورد وصيت نامه شفاهي و‌‌ ميزان اعتبار آن توضيحات مفيدي را در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

 

 

منبع :  اعتبار وصيت نامه شفاهي

 

 

 

وصيت نامه شفاهي چيست ؟

وصيت نامه شفاهي به وصيتي گفته ‌مي‌شود كه به صورت رسمي تنظيم نشده است و فرد متوفي قبل از فوت خود به صورت زباني به ورثه خود وصيت ‌مي‌نمايد كه اموال او چگونه تقسيم شود و به كدام‌ وارث بيشتر يا كمتر ارث برسد.

براي مثال اگر پدر پيش از فوت خود به فرزندانش بگويد كه ‌مي‌خواهد پس از مرگش يك دوم اموالش به يكي از پسران ‌او تعلق بگيرد در اين جا وصيت شفاهي صورت گرفته است و فرزندان ‌مي‌بايست از لحاظ شرعي به اين وصيت عمل كنند.

اعتبار وصيت نامه شفاهي در قانون

با توجه به مثال بالا اگر يكي از فرزندان طبق وصيت شفاهي پدرش صاحب املاك او شود ‌مي‌تواند براي دفاع از حق خود به دادگاه مراجعه نمايد اما ‌مي‌بايست حتما اثبات كند ‌كه پدرش وصيت شفاهي نموده است كه اموالي بعد از مرگش به آن فرزند برسد.

در قانون كشور ما تنها وصيت نامه‌‌اي معتبر است كه به صورت كتبي نوشته شده باشد و به صورت ‌رسمي ‌توسط فرد متوفي تنظيم گرديده باشد و وصيت نامه شفاهي داراي اعتبار قانوني نيست.

براي مثال اگر فرزندي طبق وصيت نامه شفاهي پدرش صاحب خانه‌‌اي شود شرعا ‌مي‌بايست آن خانه را‌‌ دريافت كند اما اگر با مخالفت وارثين مواجه شود ديگر كاري از او ساخته نيست. در اين مورد اگر وارثين با وصيت شفاهي موافقت خود را اعلام كنند اين وصيت انجام ‌مي‌گيرد و آن فرزند ‌مي‌تواند به راحتي به حق و حقوق خود برسد.

نكته مهم: شايد وصيت شفاهي از نظر قانوني داراي اعتبار نباشد اما اگر چنين وصيتي وجود داشته باشد به انجام رساندن آن از نظر شرعي‌‌ امري واجب براي وارثين خواهد بود و اگر به اين وصيت عمل نكنند در واقع مديون خواهند بود.

سوالات متدوال

آيا وصيت شفاهي در قانون داراي اعتبار است ؟

خير وصيت بايد حتما به صورت كتبي و ‌رسمي ‌تنظيم شده باشد.

اگر وارثين ديگر با وصيت شفاهي مخالف باشند تكليف چيست ؟

در اين‌صورت فردي كه وصيت در مورد او است نمي‌تواند به حق و حقوق خود برسد زيرا نمي‌تواند اثبات كند كه چنين وصيتي وجود داشته است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص اعتبار وصيت نامه شفاهي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون اعتبار وصيت نامه شفاهي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

 

 

منبع :  اعتبار وصيت نامه شفاهي

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتبار وصيت نامه شفاهي،
موضوع:
[ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۳۴:۴۵ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی