مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

 يكي از مشاغلي كه هميشه براي جوانان وسوسه انگيز بوده است كارمندي براي ادارات دولتي ‌مي‌باشد. بي‌شك ادارات دولتي مزايا و حقوق خوبي براي كارمندان خود در نظر ‌مي‌گيرند و اين موضوع سبب اين شده است تا هر ساله تعداد زيادي از جوانان براي آزمون استخدامي ادارات دولتي داوطلب شوند. اشخاصي كه در نهايت به عنوان كارمند در ادارات دولتي پذيرفته ‌مي‌شوند به دو شكل رسمي و قراردادي و پيماني استخدام ‌مي‌شوند. اما همين اشخاص نيز ممكن است به دلايلي بخواهند به كار خود با دولت پايان دهند‌. در اين صورت با رعايت شرايطي ‌مي‌توانند استعفاي خود را ارائه دهند. در اين مطلب به بررسي قانون استعفا ‌مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 منبع : قانون استفا

تعريف كارمند و كارمندان رسمي

بر اساس تعريف عرفي كارمند شخصي است كه به صورت پاره وقت يا تمام وقت وظيفه انجام فعاليت فكري در سيستم اداري يك سازمان يا شركت را دارد. در صورتي كه فردي در يك سازمان يا شركت دولتي مشغول به كار شود كارمند دولت محسوب ‌مي‌شود.

بر اساس نوع قراردادي كه با كارمند بسته ‌مي‌شود هر كارمندي به سه دسته تقسيم ‌مي‌شود: 1/ رسمي 2/ پيماني 3/ قراردادي.

بر اساس ماده چهار قانون استخدام كشوري كارمند كسي است كه به موجب حكمي رسمي به يكي از پست‌‌هاي اداري و سازماني در دولت مشغول ‌مي‌شود. كارمندان رسمي نسبت به سايرين از امنيت شغلي بالاتري برخوردار هستند و مسائلي مانند بيمه‌، بازنشستگي و… شامل آن‌‌ها ‌مي‌شود.

استعفاي كارمندان رسمي دولت | قانون استعفا

در مورد مسائل مربوط به كارمندان دولتي بايد به قانون استخدامي كشور رجوع نمود. بر اساس ماده 64 اين قانون كارمندان رسمي دولت ‌مي‌توانند از سمت خود استعفا نمايند اما بايد اين موضوع را از يك ماه قبل به مسئول مربوطه اطلاع دهند. در مقابل شركت يا موسسه دولتي موظف است كه طي مدت يك ماه نسبت به قبول يا رد اين درخواست‌، تصميم خود را اعلام نمايد. البته گاهي امكان دارد كه زودتر از مهلت يك ماهه پاسخ را اعلام نمايند. در صورتي كه تا بعد از يك ماه در رابطه با اين درخواست جوابي اعلام نكنند به معناي رد درخواست استعفا است.

اگر درخواست استعفاي كارمند مورد قبول قرار نگيرد اين حق براي شخص وجود دارد تا نسبت به اين تصميم در ديوان عدالت اداري اعتراض نمايد. البته اداره در صورتي كه دليل موجهي داشته باشد اعتراض كارمند رد خواهد شد و اداره اين حق را دارد كه استعفا را نپذيرد مثلا حالتي كه رفتن كارمند باعث خسارت و زيان اداره است‌. يا اينكه حداقل تا زمان پيدا كردن يك جايگزين مناسب با استعفاي كارمند مخالفت نمايند.

حقوق مالي پس از استعفاي كارمندان | قانون استعفا

قطعا استعفاي يك كارمند و سپس پذيرش آن از سوي مديريت به معناي پايان كار كارمند است. تمام حقوق و مزاياي او تا زمان پايان فعاليتش مورد محاسبه قرار ‌مي‌گيرد.

همچنين بر اساس ماده 66 قانون استخدامي كشور وجوهي كه كارمند جهت كسور بازنشستگي به صندوق بازنشستگي پرداخت كرده است به او برگردانده ‌مي‌شود.

بازگشت كارمند به كار بعد از استعفا

بر اساس ماده 67 قانون استخدامي كشور كارمند ‌مي‌تواند بعد از پايان كار و استعفا دادن در صورت احتياج به او ‌مي‌تواند دوباره به كار خود برگردد. در صورت بازگشت به كار سوابق قبلي او در بازنشستگي محاسبه ‌مي‌گردد به شرطي كه وجوهي را كه بر اساس ماده 66 در هنگام استعفا پس گرفته بوده‌، دوباره برگرداند.

در ماده 68 و 69 قانون استخدامي كشور مطرح شده است كه وزارتخانه يا سازمان دولتي ‌مي‌تواند كارمند را از دادن آزمون استخدامي و گذراندن دوره آزمايشي معاف نمايد. يا اينكه اعلام نمايد كه كارمند بايد آزمون استخدامي را انجام دهد ولي از دوره آزمايشي معاف است.

نمونه درخواست استعفا كارمند رسمي دولت | قانون استعفا

جناب‌‌‌ ….رياست محترم‌….. با سلام و احترام /

بدينوسيله اينجانب …………. به شماره كارمندي …… و به شماره شناسنامه ……. از تاريخ ……….. در اين شركت با سمت ……. در واحد …… مشغول به كار ‌مي‌باشم‌. اما از تاريخ‌…….. به دلايل شخصي / كاري تقاضاي استعفاي دارم. خواهشمند است در خصوص درخواست اينجانب اقدام لازم را مبذول نماييد. بديهي است اينجانب تا زمان قبول درخواست بنده و تسويه حساب در خدمت شركت بوده و در صورت نياز آماده هستم تا نفر جديد جهت جايگزيني در سمت بنده را آموزش دهم.

توفيق روزافزون شما و ساير همكاران را از پروردگار مسئلت مي‌نمايم

با تشكر و سپاس/ نام و نام خانوادگي/ تاريخ و امضا

سوالات متداول

كارمند رسمي دولت چه كسي است ؟

كسي كه با حكم رسمي به استخدام دولت در ‌مي‌آيد كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

آيا كارمندان رسمي دولت ‌مي‌توانند استعفا دهند ؟

بله، اما بايد يك ماه زودتر اين موضوع را اطلاع دهند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

آيا كارمند رسمي بعد از استعفا ‌مي‌تواند دوباره به كار خود برگردد ؟

بله اين امكان وجود دارد كه مجددا مشغول به كار شود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد استعفاي كارمندان رسمي دولت ‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص استعفاي كارمندان رسمي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون استعفاي كارمندان رسمي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

شماره تماس وكيل دات كام

 

 

منبع : قانون استفا

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قانون استفا،
موضوع:
[ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۴۸:۵۲ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی